Afslag på baggrund af alder?

Goddag.
Jeg sidder i den situation, at jeg bliver student på tirsdag :slight_smile: ! Jeg vurderer selv, at jeg har en god sandsynlighed for at blive optaget på baggrund af mit gennemsnit. Min frygt er, at jeg får afslag pga. min unge(?) alder (jeg fylder 19 til oktober), og jeg vil i denne sammenhæng høre om, universiteterne(Aalborg) “må” dette? Om de med andre ord kan give afslag og opfordre mig til at søge ind i gen næste år blot på grund af min alder?

Nej du bliver ikke den yngste :slight_smile: ! Da jeg starte på studiet havde vi et par piger der var lige fyldte 18år.
Der ingen alder begræsning på de danske uddannelser. Det bør du ved nu !. For nogle år siden blev en 79-årig svensk
mand optaget i Århus. Mon ikke der bliver også i år plads til unge og friske hjerner.
Kram bare balderne sammen og håbe på at dit nit lukker der ind i verdens dejligste uddannelse. Endvidere skal du huske at sætte
et kryds som vinter starter og standby.
Held og lykke

Der er flere førsteårsstuderende på AAU nu som startede som 18-årige, og nogle er endda født i '92, så du har ikke noget at være nervøs for.
Mener ikke at man, på KOT, må “aldersdiskriminere”.
Held med ansøgningen, og håber vi ses til September! :slight_smile:

Jeg blev selv optaget som 18-årig i Århus i sin tid, så bare rolig :slight_smile:

Medmindre du HELST vil optages med vinterstart skal du dog ikke sætte kryds i vinterstart, da det betyder, at du hellere vil dét end sommerstart. Du skal nok blive sat på som vinterstarter alligevel, når de har fyldt pladserne om sommeren op - det skete for mig, men efter at have klaget over deres afgørelse med forskellige begrundelser, jeg har beskrevet i en anden tråd, blev jeg alligevel overflyttet til sommerstarten. Ved Aarhus Universitet har man nemlig den idiotiske praksis at optage de yngste studenter om vinteren (lidt aldersdiskrimination er der alligevel).

apopov

[quote=“apopov”:3ffvmep5]Jeg blev selv optaget som 18-årig i Århus i sin tid, så bare rolig :slight_smile:

Medmindre du HELST vil optages med vinterstart skal du dog ikke sætte kryds i vinterstart, da det betyder, at du hellere vil dét end sommerstart. Du skal nok blive sat på som vinterstarter alligevel, når de har fyldt pladserne om sommeren op - det skete for mig, men efter at have klaget over deres afgørelse med forskellige begrundelser, jeg har beskrevet i en anden tråd, blev jeg alligevel overflyttet til sommerstarten. Ved Aarhus Universitet har man nemlig den idiotiske praksis at optage de yngste studenter om vinteren (lidt aldersdiskrimination er der alligevel).

apopov[/quote]

Jeg mener at have læst, at det også foregår sådan på KU. Jeg kan ikke huske hvor, må jeg dog indrømme.

[quote=“badooo”:2r1fj5m8][quote=“apopov”:2r1fj5m8]Jeg blev selv optaget som 18-årig i Århus i sin tid, så bare rolig :slight_smile:

Medmindre du HELST vil optages med vinterstart skal du dog ikke sætte kryds i vinterstart, da det betyder, at du hellere vil dét end sommerstart. Du skal nok blive sat på som vinterstarter alligevel, når de har fyldt pladserne om sommeren op - det skete for mig, men efter at have klaget over deres afgørelse med forskellige begrundelser, jeg har beskrevet i en anden tråd, blev jeg alligevel overflyttet til sommerstarten. Ved Aarhus Universitet har man nemlig den idiotiske praksis at optage de yngste studenter om vinteren (lidt aldersdiskrimination er der alligevel).

apopov[/quote]

Jeg mener at have læst, at det også foregår sådan på KU. Jeg kan ikke huske hvor, må jeg dog indrømme.[/quote]

Jeg er 99.9% sikker på, at jeg har læst på SDUs hjemmeside, at det samme er tilfældet der, og at der ikke kan dispenseres, da det er bestemt ved lov, at de ældste starter først!

Det er gældende på alle universiteterne. Begrundelsen er, at de ældste har ventet længst og har derfor større ret til at begynde først.

Dog på nær oppe i det mørke nordjylland hvor vinterstart slet ikke er en mulighed.

Vi (sommerstartere) er også mere modne. :angle: :angle:

[quote=“Dr.Mom”:2i62j1qp]

Jeg er 99.9% sikker på, at jeg har læst på SDUs hjemmeside, at det samme er tilfældet der, og at der ikke kan dispenseres, da det er bestemt ved lov, at de ældste starter først![/quote]

Det lyder underligt, at det skulle være bestemt ved lov… Jeg kan i hvert fald sige, at der blev dispenseret i mit tilfælde.

apopov

[quote=“apopov”:yxajcdee][quote=“Dr.Mom”:yxajcdee]

Jeg er 99.9% sikker på, at jeg har læst på SDUs hjemmeside, at det samme er tilfældet der, og at der ikke kan dispenseres, da det er bestemt ved lov, at de ældste starter først![/quote]

Det lyder underligt, at det skulle være bestemt ved lov… Jeg kan i hvert fald sige, at der blev dispenseret i mit tilfælde.

apopov[/quote]

Men det står altså lige her: http://www.sdu.dk/Uddannelse/Bachelor/M … er_februar :smiley: Eller, der står selvfølgelig ikke “fastsat ved lov”, men der står dog, at der ikke kan byttes studietidspunkt.

Du må være helt speciel… :wink:

Det var selvfølgelig også på Aarhus Universitet, så det kan måske forklare det…

apopov