Aktivt og katalytisk site

Hej!

Er der en der kan fortælle ( evt med et billede/ en figur) hvor det katalytiske site på et enzym sidder?
Har prøvet at google, slå op i bøger og spørge medstuderende, men ingen kan fortælle andet end hvor det aktive site sidder.

Håber nogen kan smide et guldkorn :slight_smile:

Tak på forhånd, :wink:

1 Synes om

Det område hvor den binder sig til substratet er der hvor det altive site også er

Det katalytiske område er inde i det active site

Du kan læse om det i biokemi bogen kapitel 5 lige før afsnittet om Co-faktorer

Tak for dit hurtige svar! :slight_smile: Det aktive site har jeg også “fundet”, men det er det katalytiske, der giver mig problemer med forståelsen :slight_smile:

ChatGPT skriver

Det katalytiske site på et enzym er normalt beliggende i dets aktive center. Det aktive center er et område på enzymet, der er ansvarligt for at binde substrater og katalysere kemiske reaktioner.

Det aktive center er typisk en tredimensionel struktur bestående af aminosyrerester, der er arrangeret på en måde, der muliggør substratbinding og katalyse af reaktionen. Den præcise beliggenhed af det katalytiske site og det aktive center kan variere afhængigt af enzymet og den specifikke reaktion, det katalyserer.

Det er vigtigt at bemærke, at enzymers katalytiske sites er ofte meget specifikke og kan kun binde til specifikke substrater. Dette er afgørende for enzymernes evne til at katalysere specifikke reaktioner i biologiske systemer.

1 Synes om

Tak for svar begge to!

Havde håbet der var en, der lå inde med en tegning af “HER sidder det”, men det er nok en af de ting, hvor jeg må indse, at det er lidt abstrakt, og så må jeg affinde mig med at “sådan er det bare” :slight_smile:

Igen, tak til jer begge for at tage jer tiden til at svare, og god weekend :star_struck: