Alder for sommer og vinterstartere?

Jeg har en veninde, der regner med at komme ind på KU. Hun er født midt i april 1986.
Er der nogen der ved, om hun kan forvente at starte til september eller skal hun vente til februar 08? Altså hvor går aldersgrænsen for at blive sommer og vinterstarter?

Hej
Det er svært at sige præcist - De ca 220 ældste i optagelsesgruppen bliver sommerstartere (hvis de ikke har ønsket andet) og de resterende ca 220 bliver vinterstartere!
I 2004 lå grænsen for sommer/vinterstart ved juli 1983 - hvilket svarer til at den i år ligger i juli 1986 - men det er som sagt kun gætværk, og den kan sagtens været rykket de seneste år… Om de nye kvote 2 regler ændres for næste år, kan muligvis også påvirke lidt…

Lidt ligesom grænsekvotienterne afhænger det jo af hvilke ansøgere, der netop søger ind på samme studie samme år. Sagt på en anden måde; hvor gamle er de andre der søger ind og opfylder kriterierne?

Jeg mener at på SDU er det vist en tommelfingerregel, at “skillegrænsen” imellem sommer- og vinterstartere er 21,5.

Jeg tror ikke at KU’s udsving er specielt anderledes - men hvis du er særligt nysgerrig, kan du jo tjekke KU’s statistikker på deres hjemmeside :slight_smile: Det giver som regel et fingerpeg…

Umiddelbart tror jeg din veninde skal satse på start i februar - men lad mig understrege, at det er mit gæt :slight_smile:

Godaften :smiley:

Jeg kan af gode årsager ikke give dig et konkret svar. Et meget kvalificeret bud er dog, at hun starter til februar. Jeg er selv februarstarter, og pt. på 1. semester på KU. Mit indtryk er, at de fleste på 1. sem. er ml. 19-22 år.

Hej Anna
Jeg har forsøgt at sammenligne mine data med din venindes

Mine data:
Født 2. januar 1983
Søgte ind 1. juli 2003
Alder ved optagelse 20 år og 6 måneder
Resultat: Vinterstarter

Din veninde:
Født 15. april 1986 (gæt)
Søgte ind 1. juli 2007
Alder ved optagelse 21 år og 1,5 måneder dvs. ca. 7,5 måneder ældre Resultat: ?

Da jeg blev optaget, var der nogle, der var 4 måneder ældre end mig, som blev sommerstartere, så jeg tror umiddelbart, at din veninde burde have en rimelig chance for at blive sommerstarter. Dette afhænger naturligvis af alderen på dem, der søger ind.

Håber det var en hjælp.

Hmm, hvor er den tommelfingerregel fra? :book:
I 2006 var “skillegrænsen” på SDU 22 1/2 år:

http://www.sdu.dk/Uddannelse/Uddannelse … bruar.aspx

Hov, jeg forstår mig vist ikke helt på den dér citér-funktion :roll: Noget er i hvert fald gået galt - jeg ville citere Littleprincess’ indlæg længere oppe i mit forrige indlæg :blink1:

Hej igen Makilla!

Det står ingen steder - blot noget jeg fik at vide af en administrativ medarbejder ved SDU i en anden forbindelse, der mente at huske at det som tommelfingerregel var 21,5 år.

Men som jeg skriver - til de særligt nysgerrige - tjek evt. statistikkerne - de findes jo også på SDU’s hjemmeside :slight_smile:

Praktisk talt kan vi jo ikke regne med noget som helst - skillegrænsen kunne jo hypotetisk set godt blive 35 år - ligesom grænsekvotienten kunne blive 11,5 (12,0) - men statistikker giver som regel et praj :bash:

Littleprincess…

Hej Makilla,

Jeg startede sidste sommer (2006) på medicin i københavn. Jeg er født marts '86.
Så vidt jeg husker så gik grænsen den gang ved juli '86, så jeg ville tro din veninde skulle få en sommerplads.

Men som andre har nævnt, så skal man huske at det også kommer an på hvor gamle de andre der har søgt ind er.

altså jeg tror ikke der er nogle tommelfingerregler nogen af stederne… de ældste kommer bare på sommerstart, og de yngste på vinterstart… Men det afhænger vidst kun af hvor gamle ansøgerne er… ( der kan selvfølgelig være “gamle” mellem vinterstartere, da man jo selv kan vælge dette - det gjorde jeg, selvom jeg nok var selvskrevet til det… )
Det kan faktisk være en fordel at være vinterstarter - nyt regnskabsår, og hvis man selv vælger at være vinterstarter, så er man næsten 100% sikker på, at man ved hvornår man starter, hvis man altså optages…