Jeg er igang med min osval 1 og er allerede gået i stå ved -ja - alders mean :lol: Jeg skal udregne gennemsnitsalderen i en pt gruppe - men hvad er det korrekte at gøre her, at regne i måneder eller år? Hvis man regner i hele år, runder man så op eller ned, eller begge dele afhængig af antal måneder? (ie: 30 år og 11 mndr = 30 år eller 31 år?) Kan nogen derude kan hjælpe m råd?
Jeg har ikke kunnet finde en bog der beskriver på et praktisk niveau hvordan man griber lignende begynder-spørgsmål an. Enten er det bøger overordnet om de statistiske metoder (feks statestik& sandsynlighed af arne nielsen m.fl eller medical statistiks at a glance af Petrie/sabin), eller der bøger om epidemiologi på et teoretisk plan (Epidemiology in medicine af Hennekens et al). Er der nogle der kender til en bog de kan anbefale, som helt basic griber statestik praktisk an? Jeg skal ikke noget fancy som indtil videre ikke kan klares med excell og en lommeregner.
Efter min mening er det fuldstændig ligegyldigt om du regner i måneder eller år - blot det er det samme igennem hele opgaven. Dog ville jeg måske nok synes, at det virker lidt fjollet at regne i måneder, medmindre der er tale om spædbørn. Du skal ikke runde af, men derimod regne i hele år, når det er alderen, du er interesseret i - enten er man 34 år, eller også er man 33 - sådan er det med alder. Når du så får gennemsnittet, så kan du angive det som decimaltal e.g. 28,4 år +/- 5,34 år.
Personligt kan jeg anbefale Kirkwoods Medical Statistics, som jeg har haft god gavn af, og så vil jeg da igen slå lidt på tromme for excel, der i virkeligheden kan en det statistik, inkl. variansanalyse og lineær regression.