Aldersgennemsnittet for færdige cand.med

Er der nogle der ved hvad aldersgennemsnittet er for færdig uddannede kandidater . Hvad er en tidlig alder at blive færdig i ?

Hej,

Jeg ved ikke hvad gennemsnittet er, men mon ikke det er 26-28? de fleste er 18-20, når de kommer ud af gymnasiet og så min. 6 år på lægeskolen.
Jeg har haft kbu med én, der blev færdig som 24-årig og han kom i lokalavisen som ‘Danmarks yngste læge’…

Mvh.
Cæcilie

I forrige uge var der en artikel om læger i dagensmedicin.dk … inklusive alder ved færdigguddannelse.

www.dagensmedicin.dk

Nu er der så stort set ingen, der starter som 18-årige. Den yngste på mit hold var 20. Der er heller ikke mange der gennemfører på normeret tid. Før i tiden var det normalt at være omkring de 23 ved studiestart, nu er årgangene lidt yngre.

Det er vist en påstand :slight_smile: Tror nu stadig at over halvdelen gennemfører på normeret tid. Er enige i de “unge” studerende. Vi havde et par stykker på vores årgang, og de klarede sig lige så godt som de “ældre”, så tror bestemt ikke alderen “trykker”…

Hvorfor spørger du?

Er der nervøs for om du starter for tidligt, og har lyst til at prøve noget andet først (rejse, erfaring etc)? Hvis det er tilfældet, så synes jeg du skal gøre som du har lyst til. Hvis du har lyst til at rejse/arbejde lidt først (og har snittet til kvote 1) så gør da det først… jeg ved ikke om der nogen regler for hvor længe der må gå inden man starter…

mvh Lars

Den her slags spørgsmål kommer altid fra 19-årige der er bange for at de ikke bliver hurtigt nok færdige. De andre typer starter først et par år senere.

De fleste vinterstartere er fyldt 20 år ved studiestart. Sommerstartere plejer at være lidt ældre.

Gennemsnitsalderen for kandidater er vel 26-27 år i Odense.

Der findes dog mange undtagelser fra normen. En af mine venner fyldte 18 år på 1. semester.