Hej venner
Jeg har i dette sekund lyst til at henrette Finn Geneser og resten af forfatterne til hans fine histologibog, såvel som den, der traf beslutningen om, at Genesers histologi skulle være mikro-pensum på Aarhus Universitet.
Det er sikkert en ganske fin bog som opslagsværk, og den er faktisk (de fleste steder) velskrevet og relativt pædagogisk formuleret og illustreret. Men hvis man hverken har al tid i verden eller bare dør for at lære enhver virkningsmekanisme og kompositionen af enhver mikroskopisk struktur udenad, og i øvrigt har så svag en karakter, at man trættes af at læse fem afsnit uden at nå frem til en pointe, stiller den nogle næsten overnaturlige krav til at kunne sortere i, hvad man bør og gider læse. Jeg forstår, at der findes alternativer, og der anbefales tilmed fra undervisernes side supplerende litteratur (hvad end man skulle bruge sådan noget til, når Geneser er så overmåde dækkende…) som bl.a. Ross/Pawlina og Kierszenbaum.
Er der nogen her, der har erfaringer med at skifte fra Geneser til noget andet? Hvad kan anbefales? Fordele og ulemper?
Jeg læser, som det antydes, på Aarhus Universitet, 1. semester, og har ingen ambitioner om topkarakterer, men lægger stor vægt på at få den fornødne viden til med overskud at kunne forholde sig til egentlige medicinske problemstillinger. Jeg vil med andre ord gerne have et liv ved siden af studiet, men samtidigt er jeg heller ikke typen, der ønsker at følge rådet “lær slides og programmer udenad” og slæbe sig igennem på 2- og 4-taller, fordi det tilfældigvis er nok til at bestå
mvh
Lind