Ambitiøs elev: Vil gerne til USA. Er cand.med da en god idé?

Hei
Jeg ser at det er mange som skriver her at for å kunne jobbe som lege i usa når man har fått sin utdannelse her i Danmark (eller generelt utenfor usa) så skal man gjennom noen harde eksamen. Disse eksamener blir beskrevet som veldig vanskelige og at det ikke er alle som klare dem, eller ihvert fall ikke ved første forsøk.

Videre skrives det at her i Danmark får man en av de beste legeutdannelser i verden, men hvis det er så hvordan kan det så være at det er så mange som frykter de amerikanske eksamner og tror ikke at man kan klare dem (eller ihvert fall ved første forsøk)? Jeg vil ikke misforstås for jeg er veldig gald for den utdannelsen som jeg får her og er veldig fornøyd med den, men etter å ha lest om de amerikanske eksamner så har jeg begynt å tvile litt på om vi virkelig får en av de beste legeutdannelsene i verden. Godt nok har vi mange dyktige leger her, men det er jo ikke ensbetydene med at vi får dermed den beste utdannelsen i verden, for dyktige leger blir dyktige gjennom erfaringer og ikke bare av den utdannelsen som de får.

Angående FADL-vakter og deres relevanse til vårs studier er bare tull. De er ikke relevant i det helle tatt, vil jeg si. Jeg har tatt menge vakter både som SPV-er og som VT-er, og jeg kan si at det meste av tiden har jeg brukt på å se tv frordi det har rett og slett ikke vært noe som helst å gjøre for pasienten. Så hvis 8 timer med Friends eller Everybody loves Raymond har noe relevanse til medisinstudier, så der fadl-vakter veldig virkige:-). Og selv på de vakter hvor jeg har hatt noe å gjøre så har det stor sett vært å ta seg av pasientes personlige hygiene, notere noen tall fra de diverse skjærm rundt omkring pasienten og som VT-er suge pasienten i halsen en gang imellom. Så selv når man har noe å gjøre så gjør man ikke ting som har noe stor relevanse til medisinstudier (med mindre man regne å vaske en gammel dames ropma som relevant paksis for medisin), men hvis man derimot studerer til sykepleier eller hjelpepleier, så er fadl-vakter veldig lærerike.

Dessuten får man heller ikke noe inntrykk av hvordan en lege arbeider. Jeg har nå tatt ca.520timers fadl-vakter og i løpet av denne tiden har jeg sett leger bare 10-15 ganger med 1-2 min varighet, hvor legen bare skulle inn å få et par ord med pasient og så ut igjen. Eller så har jeg ikke sett noen leger på de avdeling hvor jeg har arbeidet.

Hvis du derimot har bruk for penger på en hurtige og lett måte så er fadl-vakter perfekt. Men dog skal du helst ta aften eller nattevakter, så du slipper å vaske pasienten eller ha noe som helst med pasientes personlig hygiene å gjøre.

Årsagen til at den amerikanske eksaminer er så hårde er for at begrænse adgangen af udenlandske læger og regulere influx af læger til USA, ellers vil flere millioner læger fra hele verden søge mod USA efter den amerikanske drøm. Om det er den bedste uddannelse i verden eller ej, sikkert ikke men det ligger hvert fald på toppen. Jeg vil mene at det kan sammenlignes med nogen af de bedste top 10 universiteter i USA. Husk at de fleste universiteter er inferiøre i forhold til de danske og kun få som ex. Harvard er bedre. Erfaring skal man nok få ud i klinikken efter uddannelse, det er det teoretiske der tæller. Du kan heller ikke opnå megen erfaring under din uddannelse.

[quote]Angående FADL-vakter og deres relevanse til vårs studier er bare tull. De er ikke relevant i det helle tatt, vil jeg si. Jeg har tatt menge vakter både som SPV-er og som VT-er, og jeg kan si at det meste av tiden har jeg brukt på å se tv frordi det har rett og slett ikke vært noe som helst å gjøre for pasienten. Så hvis 8 timer med Friends eller Everybody loves Raymond har noe relevanse til medisinstudier, så der fadl-vakter veldig virkige:-). Og selv på de vakter hvor jeg har hatt noe å gjøre så har det stor sett vært å ta seg av pasientes personlige hygiene, notere noen tall fra de diverse skjærm rundt omkring pasienten og som VT-er suge pasienten i halsen en gang imellom. Så selv når man har noe å gjøre så gjør man ikke ting som har noe stor relevanse til medisinstudier (med mindre man regne å vaske en gammel dames ropma som relevant paksis for medisin), men hvis man derimot studerer til sykepleier eller hjelpepleier, så er fadl-vakter veldig lærerike.

Dessuten får man heller ikke noe inntrykk av hvordan en lege arbeider. Jeg har nå tatt ca.520timers fadl-vakter og i løpet av denne tiden har jeg sett leger bare 10-15 ganger med 1-2 min varighet, hvor legen bare skulle inn å få et par ord med pasient og så ut igjen. Eller så har jeg ikke sett noen leger på de avdeling hvor jeg har arbeidet.

Hvis du derimot har bruk for penger på en hurtige og lett måte så er fadl-vakter perfekt. Men dog skal du helst ta aften eller nattevakter, så du slipper å vaske pasienten eller ha noe som helst med pasientes personlig hygiene å gjøre.[/quote]

Vdr. FADL vagter er jeg fuldstændig enig. De har overhoved ingen relevans. Giver gode penge hvis man har kan holde vagten ud.
MVH

Der er jeg ikke enig - det lærer at være i sygehusvæsenet, samt se hvilke opgaver de forskellige faggrupper udfører. Desuden lærer du at “se” syge mennesker.

F.eks. finder man ud af hvor hårdt det er at sidde ved en senge flygtig pt. etc.

Det er absolut ikke nødvendigt at lære for at blive læge, men det skam heller ikke irrelevant.

FADL vagter har ikke været min primære indtægtkilde gennem studiet, men bruger det af og til til lige at tjene lidt ekstra. Og man har da fået et par oplevelser man ikke vil glemme. Som pt. der døde på en vagt, eller ECT-pt. der endelig fik det godt efter sit og 8 “stød”. Eller den nattevagt man sad og stirede ind i en natlampe uden nogle pauser.

Den virkelige forskel mellem den danske og amerikanske (og fx franske) lægeudd. ligger ikke i sværhedsgraden af eksamenerne men i tilrettelæggelsen og vægten af den kliniske undervisning. Allerede fra starten af deres 3. år har de ansvar under supervision for rigtige patienter. Desuden får de ratings for deres formåen under disse praktik perioder - altafgørende for om de kan få deres drømme speciallægeplads (residency - lige efter kandidaturet). Begge dele vi kunne lære meget af i dk. Frem for alt vil vi ikke spilde tiden som vi så ofte gør på vores klinikophold, i al fald på gamle ordning. Netop fordi de har egne patienter har mesterlæren også en mere fremtrædende betydning, måske forstærket af en større stolthed og pædagogisk villighed i lægestanden? Om jeg hellere ville have læst efter amerikansk curricula - umiddelbart ja for udfordringens skyld, et kortere forløb, at man bruges til “noget” og at jeg i højere grad ville have indflydelse på det postgraduate forløb i stedet for vores velkendte tilfældighedsprincip, men nej pga landet, prisen for at studere der og måske villigheden til at ofre “alt” i den tid studiet og residency tager.

Er fuldstændig enig med frold i at man får noget ud af FADL-vagter.
Måske er det ikke specielt lægefaglige ting man lærer, men derimod hvordan en afdeling er opbygget, hvem der gør hvad, osv. Man får en del større indlevelsesevne, og finder ud af, at sygeplejerskerne ikke altid bare sidder på deres flade og drikker kaffe. Man prøver hvordan det er at være i bunden af rangordenen. Jeg tror de fleste medicinere har godt af at prøve at tørre røv. Man mister en del af den berøringsangst og overlegenhed, som nogle af mine medstuderende har. Og ja, jeg har også siddet på Nordvang 8 timer i træk og blevet svinet til af en psykotisk patient, mens sygeplejerskerne tog sig en lur.
Men jeg har nu en 1200-1300 vagt timer bag mig, og må sige jeg er glad for jobbet og dets mangfoldighed og mulighed for at avancere!

Mht. USMLE-prøverne for at arbejde i USA, kan jeg kun sige til suvar03, at selvom man kan 1-5 semester godt når man lige har haft det, kan du ikke detaljerne helt på fingerspidserne efter 1½ år i turnus!!! Og det er bare USMLE-1.
Men som chr.s siger, så ville det være fedt at blive kastet lidt mere ud i det. At få lidt mere ansvar under studiet i klinikken nødvendiggør også en større indsats - så handler det ikke længere om at få tidligt fri!

Du skriver at det er mange i din klasse som gerne vil læse medicin.
Og du har muligheden, pga dit snit.

Hvorfor vil du læse medicin?

Jeg læser medicin, pga jeg er interreseret i at finde ud af hvordan kroppen fungerer. At man yderligere kan hjælpe folk efterfølgende er bare dejligt.
Din CV plan lyder meget ambitiøs.
For at komme fra DK til USA, skal du tage hele Bord Exams på ny, det svare til at tage eksamen fra 7-12 sem i danmark igen.

Det eneste jeg prøve at sige at du skal brænde for dette studie at de rette grunde, og ikke på pga den “præstige” der følger med når man læser medicin.

Ang. FADL vagter, så er det ikke meget andet en ble arbejde, man kan sagtens blive en god læge uden nogensinde at have taget én FADL vagt, men pengene er gode :slight_smile:

Jeg håber du træffer det korrekte valg, ang. studie, om det så bliver medicin eller noget helt andet.

mvh
svend

ang . Fadl-vagter:
Ja, man får ingen ide om hvad en læge lavder på vagterne på nordvang eller som VT’er på Q107 på Herlev, og ja for det meste (75%+) hedder det enten mundpleje, bækkener, bleer eller rygelagener (må de stadig ryge på psykiatriske afd.?) og tv eller den tykke bog som sygeplejerskene altid bliver så benovede og kræmte af på samme tid :?

Med dispensation på afd. P (3133/4) på RH ser man læger, og man ser dem lave ultralyd og gå stuegang. Som VT’er på ITA (intensiv) på RH ser man læger og man ser hvordan en tracheotomi laves. Man ser nettogule knægte på 18 med Wilson på 3163. Det vigtigste er dne kommunikation man lærer. Da jeg var færdig med medicinsk klinik på 7. kunne lægerne tydeligt mærke at jeg havde været i systemet før i modsætning til de to der var før mig som ikke havde taget en eneste fadlvagt.

Hvis der er nogen som kan komme med et mere studierelevant arbejde på de tidlige semestre så vil jeg gerne høre det.

Det lyder også til at studenten i tvivl ikke ved hvad det vil sige at være læge, så er det nok en meget god ide at se et sygehus indefra, og finde ud af i løbet af de første semestre at det ikke er det man vil.

Jeg arbejder fx. med medicinske simulatorer…mere studie relevant kan det vist ikke bliver :slight_smile:
Så i simulatoren har jeg genoplivet mere en 100personer :slight_smile: og DC konverteret lige så mange :slight_smile:

mvh
svend

Ja… Har nu læst jeres indlæg og her er hvad jeg tænker bagefter:

Jeg skal ikke være læge. Jeg gider godt nok ikke læse 13. semestrer + et tvungent sabbatår med udsigt til en turnus med skodløn, sml. med at jeg kan tage en kandidat i økonomi i England og efterfølgende tjene langt over en halv million om året. Desuden: Det lyder som om, at det er meget svært at komme ind på noget ordenligt hospital mht. eksamener. Og så er der ingen skr. opg. på engelsk - hvor USSELT! Tror jeg læser økonomi ved Ku (cand.polit), tager en masse fag på engelsk, hvorefter jeg drager til Morgan Stanley i Hong Kong, mhp. at blive mangemilliardær. Til den tid kan det så være at jeg vil anbefale min børn at læse medicin - så længe det ikke bliver på Panum, der btw. ser mega usselt ud udefra…

Hehe… Fik nok trådt nogle lidt over fødderne her eller hvad :smiley:

Ok, frit flow for de kåde drengedrømme! :shock:

Det er ganske vidst ofte noget rosenrødt sludder, men: Du bliver ikke lykkelig på grund af evt. formue - det er andre værdier, der tæller. At det så er hamrende fedt at køre i en lækker bil, det er noget andet - men ikke lykke. Du burde måske hellere finde en uddannelse, som du brænder for - en karriere som forsker må eksempelvis være ret spændende og tilfredsstillende.

Til Stud.med??: Du mener da vel ikke alvorligt det du skriver??? I mine øjne må det være en joke. Du kan da ikke mene, at du udelukkende vælger hvad du skal lave resten af dit liv, udfra hvor mange penge du kan tjene og hvordan du hurtigst kommer til usa?
Hvis ikke det du skriver er en joke, vil jeg gerne takke dig for ikke at læse medicin. Både fordi jeg slipper for at have en så overfladisk person som dig til kommende kollega og samtidig takke på patienternes vejne, da de fortjener en læge som har andre interesser end penge.

Der er intet i vejen med at være ambitiøs, og på medicin er der heldigvis plads til alle. Dog tænker jeg at det slet ikke er medicin du er interesseret i, hvilket er lidt synd for dig.
Der er masser af gode grunde til at laese medicin, først og fremmest fordi det er det sejeste mest interessante studie. Man ved helt præcist hvor sejt det er når man f.eks. pludselig forstår centrale synsmekanismer, eller når man flipper ud over hvor smart arterieforsyningen til tarmene egentlig er, eller når man sukker over smukke HE-farvede præparater af pancreas…suk . Så f*** pengene i USA, eller rettere den tid den sorg :slight_smile:
Hvis du vil hurtigt til tops er medicin nok ikke sagen, fordybelse og dygtiggørelse tager tid…men jeg tror det er det værd bestemt.
Kort spørgsmål, hvis du vil til USA hvorfor køber du så bare ikke en fly billet ? Jeg mener hvorfor lade et studie stå i vejen for din drøm? Man kan altid nå til tops hurtigt på alternative måder :slight_smile: Du kan jo altid prøve dig som lærling hos Don ø.
Sidst men ikke mindst jeg håber du finder det du drømmer om, og god vind i USA, eller som de siger derovre break a leg…og så kan du jo passende overveje om du med en fraktur ville konsultere dig selv :wink:

Jeg tror du skal tage og chille lidt mester…

Og ja, studiemiljøet på Panum er rigtig fedt.

[quote=“Niemann”:1wmyw4sb]Ok, frit flow for de kåde drengedrømme! :shock:

Det er ganske vidst ofte noget rosenrødt sludder, men: Du bliver ikke lykkelig på grund af evt. formue - det er andre værdier, der tæller. At det så er hamrende fedt at køre i en lækker bil, det er noget andet - men ikke lykke. Du burde måske hellere finde en uddannelse, som du brænder for - en karriere som forsker må eksempelvis være ret spændende og tilfredsstillende.[/quote]

Helt enig med Niemann, man skal vist være lidt mere modne for at forstå at livet ikke kun drejer om penge og materiale ting, om det kan godt være lykken for nogen men når man bliver lidt ældre burde man kunne se at der er andre værdier.

Til stud.med ???, jeg kan godt forstå hvordan du føler og jeg også har været i din tænkemåde der jeg var lidt yngre, det er at være en big-shot, læser økonomien og drager til Wall Street eller starter eget firma kan være meget fristende, og det ser alt sammen super fedt ud på papiret. Men har du snakket med nogen der rent faktisk beskæftig sig med alt det her? Jeg læst business economics i 2 år og har haft et lille firma i sin tid for at få lidt blod på tænderne og jeg kan sige at du skal kunne ”take a lot of shit”… undskyld sproget. Jeg synes at du skal først konsultere med nogen der har succes ind for området og se om det er noget for dig, det har jeg og jeg er meget glæde for at jeg valgte medicin i stedet for økonomien.

Der er intet galt med at være ambitiøs men jeg synes nu at ens mål skal være mere specifik, målelig, konkret og vigtigst – spændende! Så tænk nu lidt over det.

Til kære Niemann, som tidlige IB studerende kan jeg konstatere at for at komme ind i oxbridge med school skal man mindst have 42/45 point, og 7,7,7 (7 er top karakter = A) i sin 3 høje niveau fager, nogen gang kan man være heldig at få en offer på 7,7,6. Uden at prale havde jeg faktisk point nok, men jeg valgte KU fordi jeg overvejede hvor meget man får for pengene, Oxbridge lægger nok mere vægt på ”critical, independent thinking” i deres BA uddannelse men der er altså ikke meget udover det der står i bogen så hvad betaler man 7000£ om året for? At lære tale engelsk? Nej tak. Akademiet på universitets plan er jo mest selvlæsning – disciplin, det der er mere vigtig, efter min mening er forskningsmuligheder, erfarings inflow.

Jeg går i seng nu,

God nat.