Anatomibøger (3. semester KU)

Hej

Da jeg var til eksamen her i sidste uge (på 2. semester) fik vi stukket en seddel i hånden om nogle anatomibøger som fadl udgiver. På sedlen står der:

“Alt det anatomi du skal vide for 1500 kr - vær velforberedt til 3. semester” og “Pensumdækkende og en sikker guide til at bestå anatomi”

… de bøger der er inkluderet i tilbudet er: “Ekstremiteterne og kropsvæggen”, “Hoved og hals”, “Thorax og abdomen” og “Centralnervesystemets anatomi”.

Tilbudet gælder til 1/8 2007.

Det jeg så gerne ville finde ud af er om jeg skal købe disse bøger… problemet ligger i at tilbudet ophører inden jeg begynder på 3. semester, så jeg kan af den grund ikke vente til jeg begynder på semestret hvis jeg vil spare pengene.

Nogen der har et overblik over hvilke bøger man skal have på 3. semester på KU (jeg går på 2006 ordningen)? Er bøgerne fra fadl dækkende (føler mig ikke sikker på om de overdriver i deres reklame for deres bøger), og hvis så hvilke andre bøger skal man supplere med? Eller vil det være spild af penge at købe denne her bogpakke?

Håber der er nogen der kan hjælpe mig… inden d. 1/8 :wink:

Det kan du tro jeg kan… :slight_smile:
På 3. sem. skal du bruge anatomibøger i:

-bevægeapparatet

-Indre organer (hoved/hals, thorax, abdomen samt pelvis (de sidste 3 nævnte er dog ikke pensum på 3. semester men på 4. og 5. semester)).

-Neuroanatomi

-Embryologi

Jeg syntes primært at problemet med FADL bøgerne er;

Bevægeapparatet (ekstremiteter og kropsvæg) er vist ikke pensumdækkende, da der ikke er nok biomekanik. Og man kan godt komme op i gang eller biomekanik, så er det noget skidt at have læst FADLs bøger. DERFOR, der er desværre ingen vej udenom Finn B. Møllers bog, Bevægeapparatets anatomi, som iøvrigt ikke er så ringe endda men er på højde med mange af de andre bøger.

Indre Organer (Hoved og hals, Thorax og abdomen), jeg ved ikke hvor gode de er, har ikke læst FADL bøgerne. Men jeg har dem stående på hylden. Jeg har, samt RIGTIG mange andre, læst efter bogen Indre Organer af Tranum m.fl. (Tranum vil blive en stor del af jeres kontakt med studiet på 3. semester). Den er udemærket, og ret god syntes jeg… Når man lige er kommet “ind i den”.

Neoruanatomi, der syntes jeg FADLs bog er SUPER elendig. Den kaster med grams ud over det hele, og benævner mrskelige små strukturer. Fuldstændig unødvendigt og man mister overblikket fuldstændig. Mange vælger her at læse efter det andet danske alternativ, som jeg har glemt hvad hedder.
Jeg læster selv efter Crossman Neary, den er fuldt pensumdækkende og med en masse billeder. Både IRL samt tekniske tegninger. Jeg syntes det var en super bog, den bedste anatomi bog jeg har læst på studiet (jeg går på 5. semester). Og et fag jeg havde frygtet fra starten, blev et af de mest spændende fag, samt det jeg blev bedst til.

Emfryologi, drop den danske. Den er simpelthen for usammenhængende skrevet, nærmest i en kompendieform, der er oversat fra engelsk. Og det er faktisk en bog der er oversat direkte, og rigtig dårligt oversat. Så vælg det engelske alternativ Human Embryology af Larsen. Startede med den danske, men droppede den… Den var simpelthen for dårlig, og man bruger RIGTIG mange forgæves timer på at fatte hovede og hale i den.

Så min bogpakke i anatomi bestod/består af:

Bevægeapp. af Finn B. Møller (787 kr hos Ordontologisk boglade)
Indre Organer af Tranum m.fl. (818 kr hos Ordontologisk boglade)
Neuroanatomy af Crossman Neary (389 kr hos Saxo inkl. Fragt)
Human embryology af Larsen (449 kr hos Saxo Inkl. fragt)

Samlet pris: 2443
Prissammenligner lavet med Pensum.dk og det er de billigste.

Håber du kunne bruge den lange smøre til noget, ellers mener jeg at jeg i sin tid også skrev anbefalinger til bøgerne hvis du kigger under de enkelte bøger.

Med venlig hilsen og god kamp :wink:
Simon

Mange tak for hjælpen! :smiley:

Så håber jeg bare at de samme bøger kan bruges på min studieordning, men det tror jeg, der er vist ikke blevet lavet noget særligt om på 3. semester, udover at vi har lidt mere tid :slight_smile:

Bertram (eller andre):

Udover de fire bøger du nævner… skal man så ikke også have sådan et atlas, dem hvor man vist enten vælger fra Netter eller Sobota, hvis jeg har forstået rigtigt?

Og hvilke bøger er det der dækker neurobiokemien og neurofysiologien? Synes bare det er nogle helt andre bøger de har inde på bogladens liste o_0

Hi Mackie,

  • Neurofys:

De fleste leser etter “Neuroscience- exploring the brain”

  • Neurobiokjemi:

De fleste går på forelesningen og nøyer seg med det…
Dvs. man skriver ned et skjema over de 10 neurotransmitterne som presenteres på forelesningen og pugger det…
Det er altså ikke nødvendig å kjøpe en neurobiokjemibok.

  • Atlas:

Valget står mellom Netter og Sobotta. Jeg har Netter og er meget tilfreds med det. Kjøper du Netter skal du skal dog være obs på å kjøpe den tyske utgaven og IKKE den amerikanske pga. ordsettingen!

Lykke til:)

Netter, netter, netter! Det kan godt være at sobotta har nogle meget detaljerede tegninger, men til gengæld er det svært at forstå hvad fanden der foregår. Netter er pædagogisk og relevant.

Er ikke enig i kritikken af Langmans embryologi. Jeg synes den er rigtig god og er vendt tilbage til den flere gange i løbet af studiet. Det er måske et spørgsmål om at folk lærer forskelligt, og at den ene bog måske er god for den ene og dårlig for den anden. Desuden er det et røvsvært fag.

Kjersti:

Så har jeg forstået det rigtigt hvis man skal have de 4 bøger som Bertram nævner:

Bevægeapp. af Finn B. Møller
Indre Organer af Tranum m.fl.
Neuroanatomy af Crossman Neary
Human embryology af Larsen

  • Neuroscience- exploring the brain

  • Et atlas (på tysk)

… eller? - ja det er jo ikke sådan lige til at finde ud af :slight_smile:

netters atlas skal være på tysk, fordi de så brug den korrekte, latinske nomenklatur.
Vælger man den engelske/amerikanske udgave er alle navne oversat til engelsk.

F.eks.
Musculus biceps brachii, caput longum (latin)
Long head of the biceps muscle (engelsk)

Det er egentlig ikke så svært (når man først får det lært :lol: ), men man har ikke brug for mere forvirring end nødvendigt på tredje.

håber det hjalp

Hej
Jeg vil bare sige at bøgerne står oprettet inden på bogladens hjemmeside under anbefalet litteratur. Og instituttet har lavet en læseliste til bøgerne fra fadl på ligefod med alle de andre anbefalede bøger. Så de er PENSUM DÆKKENDE. Mht biomekanik er det som Bertram skriver forældet, da det gælder den gamle udgave, mens den nye udgave en INC biomekanik og derfor anbefalet fra instituttets siden.

VH Martin

Nå nu har jeg fået set alle indlæg igennem og det lader til at alle kommentarene er baseret på GAMLE udgaver af de bøger der er lavet af fadl. Alle disse bøger også neuroanatomi, er lige lavet om og derfor skal kommentarerne dertil tages med et gram salt. Jeg vil klart anbefale at du danner dig din egen mening om bøgerne ved at gå ned i bogladen og kigge på de forskellige muligheder og er kritisk over for dem alle og ikke bare laver gnu-stilen og ender med bøger som ikke alle synte er gode på trods af at 90% køber dem.
Desuden vil jeg henvis til artikel i MOK fra 2. maj i år, hvor jeg opfordre til at man kritisk tager stilling til de bøger der er på markedet og ikke bare følger hvad andre eller en enkelt anden har valgt af bøger. Alle skal huske at de ikke er ens personer og derfor ikke lærer på samme måde, pensum er derimod det samme, det er bare formidlingen der er forskellig.

vh Martin

Neuroscience er et super bud på en biokemi bog. ALLE tror jeg bruger den. Jeg har også Netter, og det tyske har korrekt ordstilling… Det har det engelske ikke. Tilgengæld tror jeg ikke at den flittige elev eller den kirurgi interesseret vil finde Netter tilskrækkeligt. Har været ude for at man ikke kunne slå nogle strukturer op… Tilgengæld ved man så er det er LANGT uden for pensum hvis man ikke kan finde det i Netter! :smiley:
Biokemien er INTET problem, gå til timerne og kopier side 1062 i Boron Boulpeap. I skal kende til syntesen og strukturen af katekolaminerne… Det var i hvert fald hvad jeg skulle i sin tid… :wink:
/Simon

Det lyder fantastisk hvis der er kommet nye udgaver af FADL bøgerne. Det var sgu også på tide, for gode er de gamle ikke. Og man skal da bestemt tage alle anmeldelser med et gran salt og bestemt søge egne græsgange. Lasse og jeg var jo også uenige om Langmans Embryologi. Og sådan er det jo bare… Men det er bare ikke mange muligheder på de første 3. semestre!
Med henhold til euroanatomien, nu kender jeg jo ikke til den nye udgave. Men kunne være bange for at den nye bare er en revideret udgave! Sådan er det med RIGTIG mange anatomibøger, for det har altid heddet humerus og det vil det også blive ved med i al evighed. Derfor laver de bare nogle frækkere/pænere tegninger og tilføjer lidt hist og fjerner lidt her. Men den gennemgående stil ændres ikke i bogen, hvorfor nyere udgaver som regel ikke skælner sig fra de forudgående…
/Simon
DERFOR, undersøg grundigt hvad der passer til DIG. Men derfor kan man jo godt lade sig inspirerer af hvad andre syntes om de pågældende bøger. :book:

Hi igjen Mackie,

I neuroanatomi vil jeg lige tilføye at Bjarkams “Neuroanatomi” er meget populær. Vet ikke om så mange som bruker Crossman pt…
Foretrekker du å lese på dansk vil jeg helt klart anbefale Bjarkam.

Gud løkk 2 u :smiley:

Eh… hvad er Boron Boulpeap?

Mange tak for de mange svar… men må indrømme jeg stadig er lidt forvirret :blink1: Jeg har været inde på bogladens side og kigge på bøgerne, men der anbefaler de også neurobiokemibøger… men har jeg forstået helt rigtigt at vi ikke skal købe en decideret neurobiokemibog, men derimod en neurofysiologibog, udover de 3 anatomibøger (bevægeapparatet, indre organer og embryologi)?

Vil prøve at gå ned i bogladen og kigge lidt i bøgerne selv, men det er jo alligevel ret svært at dannes sit et ordentligt billede ved bare at bladre en bog igennem, så sætter meget pris på jeres hjælp. :smiley:

Boron & Boulpaep er en rigtigt god fysiologibog, næsten på højde med Guyton & Hall (efter min mening) og lysår bedre end Berne/Levy (eller Burn it and leave it, som jeg har kaldt den siden jeg investerede i skidtet :wallb: ).

Det er ikke noget du skal bruge så forfærdeligt meget nu, det er først på fjerde og femte.

Hej
Lige en hurtig kommentar til det med neuroanatomi. Jeg var på 3. forrige semester, og dér udkom en ny neuroanatomibog - basal neuroanatomi af morten møller/torben moos. jeg tror faktisk det var fadls. Den var så smækfyldt med fejl at der blev udsendt retteark på mange sider (og man har bestemt IKKE brug for at sidde og kigge retteark igennem på 3. - heller ikke selv om man har fået sølle 2 uger ekstra :blink2: ). De fleste gik derfor over til bjarkam´s neuroanatmi, som jeg også læste efter. Altså ville jeg sige at hvis det er moos/møllers bog der er med i bogpakken ville du nok alligevel skulle købe en neuroanatomibog oveni! Forskellen mellem de to (moos/møller og bjarkam) virker forsvindende lille … bortset altså fra mængden af fejl! Crossman/neary kender jeg ikke. Men ville absolut ikke gå ud over det niveau som præseneteres i bjarkam :wink: