Anbefal bog i patofysiologi

Hej folkens,

Jeg er på kandidat-delen af medicinstudiet på SDU og søger en rigtig god og grundig patofysiologi-bog som supplement til Medicinsk Kompendium - en slags klinisk orienteret boron&boulpaep. Sagen er at fysiologi altid har været mit yndlingsfag, og det kunne være rart at supplere med en bog der giver en grundig beskrivelse af de processer der finder sted under sygdommen og hvordan de ændrer normalfysiologien, og evt. også hvordan denne viden kan anvendes i behandlingen. Bogen må meget gerne have pædagogiske illustrationer.

Jeg har søgt “pathophysiology” og “medical pathophysiology” på amazon.com, men jeg er usikker på om de hits der dukker op henvender sig til medicinstuderende (for under reviews er det mest sygeplejerske-studerende der kommenterer).

Mvh Nutti

Dont waste your time. Medicine itself is basically pathophys. Nowadays, there isnt a clear boundery between physio and other fields of science anymore - anatomy, biochem and physio in diseased states can all be included in pathophys, which means no book is complete, not even harrison. Just go to class or read your regular IM or Surg book and you will be fine.

clinical pathophysiology made rediculously simple kan jeg anbefale dig.

Here is what i meant in my previous post. Basic science, pathology or physiology alike can sometimes be very misleading when applied blindly into clinical practise, esp when these information are written by some basic science “doctors”. They lie to you and you will have to rewire your brain all over once you are in the clinic.

Let me give you a pathophys example. Which drug is the best initial therapy for essential hypertension without comorbidities? Beta blocker, ACEI, CCB or HCTZ? If I were a physiologist I would say Beta blocker or ACEI. Why? Because B-B lowers the heart rate, and we know that slow heart rate = longevity, right? ACEI is a wonder drug, lowers both preload and afterload, that must be good for your heart, right?

Wrong! HCTZ is the drug of choice, not because it makes sense. In fact, HCTZ can causes hyperlipidemia and hyperglycemia, both are risk factors for CAD. Why would HCTZ be the drug of choice then? Because it’s better at keeping you alive than B-B and ACEI, proven by the ALLHAT trials. Our knowledge in the human body is still very limited and therefore we have to resort to statistics in making clinical decisions, not always what makes sense in physiology.

This is the reason why it is far better to just read internal med books, which contains sufficient pathophys, correct and relevant for your clinical decision making.

Tak for jeres svar.

Jintiga - clinical pathophysiology made ridicuosly simple virker som en meget meget forsimplet bog. Jeg havde noget lidt mere grundigt i tankerne - men tak alligevel

Jackofknives - jeg kan sagtens følge dine argumenter…og at være god til pathophysiologi vil på ingen måde garantere man bliver en god læge. Jeg siger ikke jeg synes medicinsk kompendium er mangelfuld når det gælder oplysninger, og skal man blive en dygtig læge er det denne bog (eller en anden bog i intern medicin) man skal fokusere på som du siger. Kan man samlet set huske 25% af den er man jo en champ. Jeg spurgte efter en bog i pathophysiologi, fordi emnet interesserer mig og fordi jeg rent faktisk synes det var sjovt at læse en bog som fx boron&boulpaep. Det ville derfor være lækkert, hvis der var en bog i samme stil, men bare klinisk orienteret.

Harrison, det er hvad humanbiologer bruger til patofys.

Jeg er selv meget glad for patofysiologi og kan anbefale “Pathophysiology. The Biologic Basis for Disease in Adults and Children” af McCance & Huether. En mere basal indføring i faget kan man få i “Essentials of Pathophysiology” af Porth.

Takker. Dem prøver jeg :slight_smile: