Angående kitlen til kemiøvelser 1. semester ved KU

hej alle sammen… :slight_smile:
på mandag skal vi lave en kemi øvelse , og jeg har lige nu læst Retningslinier for Øvelseskursus i Kemi og en af de ting der står på vedledningen til øvelsen er man skal have en bomuldkittel med.(øvelser må ikke udføres, uden man anvender en bomuldskittel),. mit spørgsmål er skal kitlen være 100% bomuld ? den kittel jeg har købt er 35% bomuld og 65% polyster.

tusinde tak for jeres svar.

Well, den dag de lærer at se forskel på bomuld og polyester, tror jeg man vil se et skift i tøjstil på lab… Indtil da tror jeg roligt du kan bruge den.

Bare rolig, de tjekker ikke det nøjagtige indhold af bomuld… :wink:

Tror mere det er for din egen sikkerheds skyld, da polyester jo er noget værre stads når det førs brænder!
Men alt det får du mere at vide om i de forelæsninger der gives om sikkerhed i laboratoriet :smiley:

Bomuldskitler har knapper, mens polyesterkitler har trykknapper. Polyesterkitlen er derfor meget hurtigere at få af, hvis man skulle være så uheldig, at der skulle gå ild i kitlen…

Det kan du jo selvfølgelig ha ret i, men når først polyesteren har brændt sig fast i huden, så er det nok så fint med trykknapper :smiley:

Der er fordele og ulemper ved alt, så man må træffe et valg. Der ville sandsynligvis gå panik i mig, hvis der gik ild i min kittel, så derfor vil jeg foretrække en kittel, som jeg hurtigt kunne få af, selvom jeg risikerer, at polyesteren brænder fast i min hud. Panums eneste organisk syntesekemiker går i øvrigt altid i polyesterkittel med trykknapper.

Skal kitlen egentlig have lange ærmer?

Vel kun hvis du vil beskytte ærmerne på det du har indenunder.
Jeg tror ikke det er så vigtigt. Langærmede kitler er jo “forbudt” på hospitalerne pga. hygiejnen.
Jeg har aldrig oplevet “kittelkontrol” på studiet :wink:
Kortærmet, langærmet, bomuld, polyester, lægekittel eller mejerikittel. Doesn’t matter…

Ærlig talt virker det ret fjollet med al den ståhej for en kittel, jeg ved det godt. Men jeg brillerede med at glemme at købe kittel til første kemiøvelse, og fik en røffel af karat af Julita i lab :lol: Der blev på det kraftigste henstillet til korrekt uniformering næste gang…
Jeg har i mellemtiden anskaffet mig uniformen af omveje(ikke gennem bogladen), og den er kortærmet. Og det skulle virkelig ikke undre mig at jeg efter at være sat under skærpet tilsyn blev udelukket pga manglende ærmelængde :smiley:

Så tak Skovsen, min nattesøvn er reddet.

Forresten er min omvej en laborant på et hospital. Han tager det åbenbart ikke så tungt at langærmede kitler er verboten…

[quote=“Simon.”:1howbdbo]
Forresten er min omvej en laborant på et hospital. Han tager det åbenbart ikke så tungt at langærmede kitler er verboten…[/quote]

Han er min anden omvej, så jeg ligger nu inde med kitler af divergerende ærmelængde. Jeg tager sgu begge med- bare for at se Julita stråle :lol:

Glimrende - du må hygge dig med øvelsen.
Ved ikke om der gælder samme regler for paraklinikere på hospitalerne…

Men jeg ved at jeg aldrig har ejet en kittel, men dem jeg har “lånt” af hospitalerne har altid fungeret glimrende til samtlige øvelser… :slight_smile: