Angående valg af sygehus ved klinisk ophold (AU. 3. sem)

Hej, jeg ville gerne høre nogle erfaringer fra ældre studerende i forbindelse med deres kliniske ophold og hvilke anbefalinger de har angående “valg” af sygehus.

Man kan prioritere mellem følgende steder:
Fredericia sygehus. Herning Centralsygehus. Hobro/Tendrup sygehus. Holstebro sygehus. Horsens sygehus. Vendsyssel sygehus.
Viborg sygehus.

Både positive og negative erfaringer fra ovenstående sygehuse modtages gerne.

Hvis der er nogen som kan af-/bekræfte forhold som:

  • hvis man kommer på et “nærliggende” sygehus risikerer man at skulle pendle frem og tilbage hver dag.
  • hvis man kommer på et fjerntliggende sygehus, får man stillet bolig til rådighed.
  • på de små sygehus får man lov til prøve/udføre væsentligt mere, end de store.

På forhånd tak
Spunk

Der kommer et nyt evalueringsforum i løbet af sommeren, hvor studerende og læger kan evalurer afd. såvel som sygehus - vi skal bare lige funde ud af opbygningen, men Rune Maagensen havde et par forslag…

Så både klinikophold og turnusophold kan evalureres…

Jeg har godt nok læst i Odense, men min erfaring siger mig at svaret på dine 3 spørgsmål er JA! :slight_smile:

Hej Spunk

Jeg kan da hjælpe lidt…

Jeg var i Viborg på 3. semester, og var meget glad for det. En fordel ved Viborg (dengang, for 3,5 år siden) var at man i løbet af de to måneder kom på to forskellige kirurgiske afdelinger, 14 dg på ortopæd og 14 dg på organkir. Det var et godt sygehus at være i klinik på. Min erfaring er nok at hvor meget man får lov til afhænger mere af den læge man følges med end af størrelsen på sygehuset.

Viborg ligger jo et stykke væk, men du skal alligevel regne med at pendle. Vi fik et enkelt værelse stillet til rådighed til når man havde været på vagt, men du skal ikke regne med at kunne bo i Viborg.

Hav et godt klinikophold

Rasmus

Mht. til klinik på 3. semester, foregår det så således, at man kommer rundt på det hele og prøver lidt at det hele (nu snakker rnyboe om at han var på to kirugiske afdl.) eller er det forskelligt fra sygehus til sygehus? Er det f. eks. sådan, at man på nogle sygehuse vægter kirugi mere eller mindre eller f. eks. vægter stuegang e. lig. mere eller mindre? Er det det samme standard-tilrettelagte forløb alle steder?

Mads

Prækliniken er ret ligegyldig efter min mening. Det er 14 dage og går blot ud på at man ser hvordan hospitalet fungerer. Der er gode og dårlige ophold, men ikke noget man bør hænge sig i.

De er de lange kliniske ophold der kan tage modet fra enhver hvis man er uheldig, eller give blod på tanden hvis man er heldig.

Jeg har som Frold rigtignok skriver en ide om at få en evaluerings del op at køre, først til klinikhospitaler, og senere til turnus pladser som nærmer sig med hastige skridt for mit vedkommende.

Rune, jeg må indrømme at jeg ikke er enig. Jeg tog til provinsen og fik lov til en helt masse, og det gav mig virkelig blod på tanden. Det er rart at få indblik i, hvad man rent faktisk kommer til at lave når man er færdig - og ingen bedre måde end at kaste sig ud i det.
Men du har nok ret i, at det er de senere ophold der har størst indflydelse på senere speciallægeudd. osv. osv.

Desuden tror jeg det er lidt forskelligt, hvordan og hvornår man kommer i klinik de forskellige steder (KU, AU, SDU)…

hvis vi ellers snakker om det samme, klinisk ophold på 3. semesteri AU, så er det 6 uger og ikke 14 dage, ikke at jeg ikke er enig, men der er dog en forskel

den prækliniske del er for øvrigt på 7 uger

fik lige læst overskriften igen, :shock: Hurra for mig jeg havde fuldstændig misforstået det hele. Lækkert at I har 6 uger klinik på 3. i Odense.

Århus :smiley:

Hehe, det kører sgu’ for dig :smiley: Det har vi ikke - Det er i Aarhus, at de har deres første klinik på 3. semster. Vores (Odenses) første klinik ligger på 6.

Hej Spunk

Jeg var 6 uger i klinik i Hjørring i foråret 2004 og det kan i hvert fald anbefales.
På mit ophold var der to muligheder som vi tilfældigt blev fordelt til:
-3 uger på ortopædkirurgisk i Hjørring og 3 uger på medicinsk i Frederikshavn
-3 uger på organkirurgisk i Hjørring og 3 uger på medicinsk i Hjørring

Jeg fik sidste mulighed og var meget tilfreds og det gælder også de som fik første mulighed. Det fungerer sådan at alle bor i Hjørring 20 meter fra sygehuset og 1 km fra toget som man tager hvis man skal til Frederikshavn.

Mht om man prøver mere/mindre på større/mindre sygehuse så tror jeg ikke der var ret meget forskel. Ingen af sygehusene udfører jo PCI eller neurokirurgi, men jeg fik da lov til at være assistent på et par opperationer bla var jeg eneste assistent på en laparoskopisk cholecystektomi (fjernelse af galdeblære ved kikkertoperation) så jeg styrede kikkert og en af tængerne under hele opperationen.

Fra de andre sygehuse hvor man boede (Herning og Holstebro) har jeg også kun hørt godt, mens en del var trætte af at skulle pendle til de øvrige sygehuse.

Ligemeget hvor man kommer i klinik gælder:

  • del erfaringer med de andre stud. med’er på afd, afsnit så alle kommer omkring de steder som man får noget ud af.
  • sørg for at alle får del i venflon og A-punktur festen (det er ikke en konkurrence men bliver det nemt.
  • vær opsøgende, det er meget nemt at sætte sig i en kaffestue og have ondt af at man ikke bliver aktiveret.

Hav et godt klinikophold

Kim

Nu har jeg ikke været på nogle af de sygehus som blev nævnt, men jeg har oplevet at det er en god idé at vælge de steder som ikke har haft klinik så længe, de er nemlig ikke så trætte af konstant at have medicinstud. rendende.

Man får oftest lov til at prøve mest på de små sygehuse, ofte som 1. assistent, fordi der ikke er nok læger modsat universitetshospitalerne. Sørg bare for at holde dig til, kig på OP-tavlen om morgen og spørg den opererende læge (gerne i god tid} om du må være med. På skadestuen er turnuslægerne gode til at lade en prøve ting, fx. suturere, vaccinere osv. Bortset fra mere journalskrivning lignede min 3. og 8 sem.'s klinik hinanden meget; det er faktisk skuffende hvor lidt man kan komme til senere hen, så få prøvet så meget så muligt.

Opholdet på medicinsk fik jeg ikke rigitg noget ud af på 3. Det er svært at sætte sig ind i patienternes sygdomsforløb og man forstår alligevel ikke hvad der foregår. Man får lyttet til lidt hjerter og lunger, det er det. Den medicinske forvagt er dog god at gå med. Der sker lidt mere, der er flere praktiske ting (venflon, a-punktur) og man lærer at skrive journal. ’

God fornøjelse!

Der er nogle der nævner noget om et evaluerinsgforum? Er det noget der sidenhen er kommet op at køre?
Er godt klar over at tråden er 4 år gammel

Pas på med at søge Holstebro!

  • Der er også 8. semestersstuderende. Så der bliver vist lidt trængt;)
  • Der findes ikke Organkirurgi på sygehuset, kun urologi. Derfor er der heller ikke traumemodtagelse - De kommer til Herning i stedet.
    Desuden er ortopædkirurgien i Holstebro ikke helt velfungerende. Der er en visiteret skadestue, hvor der en læge fra 8 - 23. Derefter er den dækket af praktiserende vagtlæge og behandlersygeplejersker. Der er en “Akutlæge” tilstede til at superviserer den vagthavende KBU-læge frem til kl 15. Derefter er det bare “Akutlægen”. Problemet er bare at “Akutlægen” er ansat på vikarbasis og ikke rigtigt kender til skadestuen.

Så jeg tror ikke at Holstebro er det bedste sted at lære. Til gengæld er der fine boligforhold lige ved sygehuset og frie måltider i kantinen. Og så inviterede borgmesteren ud på øl, i hvert fald da jeg var der… Jo jo…

Har arbejdet en del i Viborg på ortopædkirurgisk afdeling. Den kan jeg varmt anbefale.

  • Der bliver stillet værelser til rådighed.
  • Stort reigionshospital med Orto-, Abdo-, Uro, Kar-kir og intern medicin incl kardiologi. Samt en velfungerende anæstesiafdeling.

Go’ fornøjelse!