Arbejde uden om FADL

Hej

Er det muligt at arbejde på sygehusene gennem et vikarbureau, når man har taget FADL’s SPV-kursus? I så fald, hvilke vikarbureauer (ikke FADL) og vagtmuligheder er der tale om?

Mvh
RTC

Tør du stille det spørgsmål i disse tider, hvor hovedoverskriften på dagens medicin er eksklutioner fra fadl? :smiley:

http://dagensmedicin.dk/nyheder/2009/03 … /index.xml

http://dagensmedicin.dk/nyheder/2009/03 … /index.xml

Jamen, det kan man da sagtens, men så bør man melde sig ud af FADL jvf. FADLs kollegiale vedtægter. Mene om det, hvad man vil - men sådan er reglerne altså…

• Mikkel

Det er netop kernen i problemet du udstilller her. FADL finansierer uddannelsen af SPV’ere gennem en fast procentsats af omsætningen/lønnen som opkræves til uddannelse af SPV, VT, BVT etc., som når man tager vagter andre steder ikke bidrager til. Derved bliver det ikke muligt at opretholde den faglige udvikling og uddannelse i FADLsystemet, som efter min opfattelse er en af FADLs forcer. Det kan på længere sigt føre til en devaluering af de medicinstuderende som medhjælpere, og hospitalerne kan lige så godt anvende enhver anden medhjælp. Det udtynder samtidig argumenterne i en overenskomstforhandling, hvis man ikke kan retfærdiggøre lønnen ift. kvallifikationer. Det kan godt være det er dommedagsforestillinger, men jeg synes det er uheldigt når man ofrer fællesskabet for mammon til individet.

Er også meget betænkelig ved at tage SPV-kursus og derefter skifte arbejdsgiver. Tilbyder de andre vagtbureauer ikke kurser?

Ultimativ dårlig stil ville være at tage FADL kursus, jobbe 200 timer få løn for kursus og derefter skifte…!

Helt enig,
jeg kan ikke få så ondt over at folk fravælger FADL - der er man frit stillet! :slight_smile:
Men at snuppe kurset, og så sælge sig til en højerebydende, således at vi andre
betaler for det - det synes jeg godt nok er ringe… :?

[quote=“Fredster”:13qxzocp]Er også meget betænkelig ved at tage SPV-kursus og derefter skifte arbejdsgiver. Tilbyder de andre vagtbureauer ikke kurser?

Ultimativ dårlig stil ville være at tage FADL kursus, jobbe 200 timer få løn for kursus og derefter skifte…![/quote]

Det har du fuldstændig ret i, og det sker desværre en del - det er, set fra andre FADL-medlemmers synspunkt, ekstremt dårlig stil.

@ 200788rtc

De andre vikarbureauer tildbyder som regel kurser - og hvis du ikke har planer om videre arbejde i FADL, så er det nok også den bedste idé.

Må man arbejde for en vagtbureau i f.eks. Norge, hvis man har taget FADL:s SPV-kursus?

FADL formidler vagter fra Danske Regioner til os, og så længe du arbejder hos firmaer, der ikke er FADLs konkurrenter, så er der så vidt mig bekendt intet i vejen med det.

Dvs at du sagtens kan have et arbejde i udlandet, som minder om en typisk fadl-vagt uden at blive ekskluderet.