Århus eller Odense?

Hej!
Jeg er ved at afslutte 3.g, og drømmer om at læse medicin efterfølgende. Min gennemsnit ser ud til at kunne opfylde min drøm (indtil videre), men jeg er i tvivl om hvor jeg gerne vil studere henne hvis jeg kommer ind - jeg er nemlig splittet mellem SDU og Århus Universitet.

Jeg har hørt, at Århus tilbyder et mere ‘gammeldags’ studie, hvor man skal lære alt udenad med det samme, og glemmer det så snart man starter på sin kandidat. Odense har derimod et lidt mere moderniseret studie, hvor man arbejde mere med case-opgaver og lærer tingene i takt med de emner man gennemgår.
Til gengæld synes jeg at Århus er en virkelig smuk by, som jeg meget gerne vil bo i. Så jeg er lidt splittet mellem disse to.

Jeg ville spørge, om der er nogle studerende fra SDU eller Århus der kunne dele sine erfaringer med mig, og fortælle lidt om studiet og sådan. Det kunne være en stor hjælp. :slight_smile:

  • Maria

Hej Maria, jeg læser selv på SDU så kan da fortælle lidt generelt om det, så kan det være der er en fra Århus der også byder ind :slight_smile:

Generelt er bacheloren bygget op omkring den raske krop, mens kandidaten er mere sygdoms- og klinikorienteret. Læser selv på bacheloren så vil kun udtale mig om den.

Bacheloren er bygget op med 2 moduler pr. semester, med min. 1 eksamen pr modul, oftest 2. Det vil sige væsentlig flere eksamener end i Århus, men til gengæld er der mindre pensum hver gang, og skulle der smutte en enkelt eller 2 er det langt fra verdens undergang :slight_smile:

Som du selv nævner er anatomien spredt godt ud på på modulerne 4-9. Samtidig med du lære anatomien lære du så også den tilhørende fysiologi og embryologi, personligt synes jeg det giver god mening. Et eksempel kan være modul 5 hvor man lære om hjertet og lungerne, eller modul 6 som handler mavetarm systemet. Man får sat anatomien og fysiologien i en sammenhæng således det giver mening og måske er lidt lettere at forstå. Som du nok kan høre er jeg selv stor fan i modulordningen :wink:

Det var lidt som SDU, hvis du har nogle mere konkrete spørgsmål så kom endelig med dem.

Hej Ilmer, mange tak for at du vil svare på mine spørgsmål!

Hvis jeg må spørge: Hvorfor valgte du at studere i Odense? Pga. modulordningen? :slight_smile:
Ved du om universitet giver muligheden for at studere et par semestre i udlandet, eller kan det ikke lade sig gøre pga. studiets opbygning?
Jeg har også læst noget på deres hjemmeside om efterår/vinterstart. Er det noget med at de yngste først får lov til at starte på studiet om vinteren?

Jeg læser også på SDU og kan virkelig godt lide det.

Især kan nævnes modulopbygningen (som Ilmer nævner). Det giver langt flere eksamener, men mindre pensum pr eksamen. Samtidig får man som nævnt, emne såsom mave-tarm (Anatomi, fysiologi, ernæring, biokemi etc.) i stedet for kun anatomi i alt, også fysiologi på et andet tidspunkt. Det gør det nemmere at kæde hele områder sammen.

Samtidig har vi på næsten hele bacheloren (hvis ikke den hele) en studyguide til hvert modul, som beskriver alle timernes indhold, pensumsider etc. Det er et sjældent syn andre steder!

Generelt kan jeg godt lide at mange er noget ældre, end folk direkte fra gymnasiet (Når man er sommerstarter). Så passer jeg bedre ind rent aldersmæssigt.

Samtidig synes jeg deres kvote 2 optag er virkelig godt og afdækker mange flere områder end et karaktergennemsnit normalt vil gøre. Også var det til og med sjot at prøve det :slight_smile:

Der er sommerstart og vinterstart. De ældste starter til sommer (De fleste her er kvote 2 folk), sammen med kiropraktorerne (Både kvote 1 og 2).
Vinterstarterne er så de yngste, medmindre nogle specifikt har valgt det da de sendte deres ansøgning ind via optagelsessystemet. Der er vist en god del kvote 1 folk her.

Jeg ved ikke om man kan sige jeg “valgte” Odense. Det var min eneste mulighed uden at skulle forbedre karakter, så det var udelukkende pga. deres store kvote 2 optag :slight_smile:

Jeg ved at der lige nu er mulighed for at tage et semester i Norge, og måske også Berlin. Det gælder vidst kun for kandidaten med de 2 muligheder. Jeg ved at de arbejder på at lave aftaler med lidt mere eksotiske steder, men vil ikke love noget :slight_smile: Det er som du selv siger lidt besværliggjort pga. modulopbygningen. Det er dog lidt nemmere på kandidaten da man ikke nødvendigvis behøver at tage tingene i den anbefalede rækkefølge, og derfor er det også lidt nemmere at få det hele til at gå op. Derudover har man jo altid muligheden for selv at arrangere ophold, evt. i forbindelse med kandidatspeciale eller klinik.

Mange tak for begge jeres svar! :slight_smile:
Jeg har besluttet mig for at studere Medicin på SDU, fordi det var det studie der i sidste ende tiltalte mig mest, og fordi jeg planlægger at flytte sammen med min veninde i Odense, som vil studere Farmaci på SDU.
Jeg håber på at have et højt nok snit til kvote 1, men har også ansøgt i kvote 2 som plan B, og er overraskende nok gået videre til MMI. :wink: