At arbejde med psykiatri

Kære studiemed.dk-brugere

Man uddanner sig til psykiater ved at tage en lægefaglig uddannelse i medicin på universitetet, ikke sandt? Psykiatri er et af mange specialfaglige områder inden for medicin, som man kan vælge at blive ekspert inden for, går jeg ud fra? Jeg kunne godt tænke mig at vide noget om at arbejde med psykiatri til daglig, så hvis nogen har erfaring med denne type lægefagligt arbejde, vil jeg gerne høre noget herom!

Jeg håber, at min indlæg er arkiveret i den rigtige emne-fane.

Mange tak for svar og interesse på forhånd!

Med venlig hilsen
aorta99🫀

1 Synes om

Hvis du vil uddanne dig til psykiater, skal du igennem en bachelor og kandidat i Medicin på universitet. Herefter skal du ud i KBU, I-stilling(er) og til sidst kan du søge om en hoveduddannelsesstilling i psykiatri. Efter denne står du som speciallæge i psykiatri som rigtigt nok er et speciale som du selv skriver.

1 Synes om

Mange tak for svar. Skal man på nogen måde følge et “sidefag” i psykologi eller pædagogik undervejs i det uddannelsesforløb, som du har nævnt i dit indlæg?

1 Synes om

Nej, det skal man ikke. Hele studiet er designet på den måde at man skal igennem grundliggende viden på bacheloren, og mange udvalgte specialer på kandidaten med stort set ingen plads til valgfag, hvor psykiatri ligger på 10. semester (på AU). Man kan godt lave noget i fritiden, fx være med i studenterforeningen for psykiatri-interesseret, eller tage et vikariat i psykiatri (mange psyk afd. bruger stud med på kandidatdelen som lægevikarer).
Det er dog ikke særligt svært at komme ind i psykiatri i forhold til andre mere “kompetitive” specialer.

Mange tak for svar! Meget brugbart.