At danne sig et økonomisk overblik

Hej igen forum!

Jeg er nysgerrig efter at høre hvad det koster at være stud.med’er.

Jeg er i gang med at danne mig et overblik over hvilke faste udgifter der er forbundet med at være medicinstuderende. Det er klart at ting som mad, husleje, transport osv. er noget jeg selv har styr på, så det er ikke det jeg spørger om. Det jeg godt kunne tænke mig at vide noget om er f.eks. udgifter til forsikringer, fagforening, arbejdsløshedskasse, til en vis grad studiebøger og andre ting i den stil.

Hvad er nødvendigt og hvor meget koster eller har det kostet dig?

Det lader til, når jeg søger på det, at der er delte meninger om hvorvidt det kan betale sig at være medlem af FADL. Hvad er jeres mening om det og den pris de tager for deres ydelser? Kan det betale sig?

Hvis mit spørgsmål ikke er tydeligt nok, så spørg bare løs…

Hej Martin!

Tjah - personligt er jeg bestemt ikke medlem af a-kasse, men her er et bette overslag over mit forbrug de første 2 semestre (i Århus - men de fleste ting er vel i cirka samme lag):

Forsikring: Igennem FADL kan man få en meget fordelagtig forsikring i Codan, hvilket vel også leder lidt frem til næste punkt. I alt ca. 1800 kr. pr. år
FADL: Der er ikke så meget at rafle om; vil du gerne tage FADL-vagter, skal du være medlem af FADL. Så er der fordelen ved ovenstående forsikring. Desuden er kontingentet fradragsberettiget. I alt ca. 1300 brutto pr. år
Studiebøger: Jeg vil sige, at du kan nøjes med at bløde knap 4k for første år; det er pensumbøger, atlas og dissektionsvejledninger (men det er omtrentlige Århus-priser, så det er nok lettest, hvis du selv tjekker pensumlisten og finde priserne den vej rundt - eller der er en venlig sjæl fra det sted, du skal læse)

Og så bare lige at slutte af med mit personlige svar på dit sidste spørgsmål; jeg synes bestemt, man bør være medlem af FADL - dels da det er eneste mulighed for at tage FADL-vagter (som vel er det bedste sted at få erfaring udi patientkontakt) og dels for at støtte de sager, FADL arbejder for.

Hej Blomst

Mange tak for dit bidrag, som også fik mig til at tænke lidt på, at det nok er en god idé at beskrive min situation lidt bedre, for at I ikke spilder tiden med at svare på ting, som måske ikke er så relevante for mig.

Jeg har arbejdet i 10 år som social og sundhedshjælper (MASSER af tørren røv (som nogle kalder det) og MASSER af patientkontakt), jeg har siden 2003 haft min egen praksis som afspændingspædagog og massør (skrevet journaler og endnu mere patientkontakt, samt det at behandle konkrete problematikker i bevægeapparatet), jeg har i mere end et år nu, undervist fast på Social og Sundhedsskolen i København, samt på aftenskole i gymnastik og bevægelse siden 2006.

Jeg har siddet og kikket på FADLs lønninger og der er som jeg læser det ikke meget der skiller en vikarvagt som sosuhjælper og en SPV vagt gennem FADL. Hvis FADLvagterne alligevel de første par år af medicinstudiet går med at lave det jeg har lavet de sidste 10 år som sosuhjælper og lønnen ikke er meget anderledes, så mener jeg at det kunne være værd, at søge noget andet og mere udfordrende (og indbringende) arbejde.

Giver det mening for jer? - Altså kan I følge hvad jeg mener?

Det er ikke fordi, at jeg ikke gider at arbejde som SPVer, der skal jo brød på bordet, men hvis jeg kunne finde noget som var mere interessant og udfordrende, så ville det da være fint.

Et godt råd, der kan gå til et hvert spørgsmål.

Gør det du har lyst til. (“Det gør vi.”)

Hej Martin.

Du har helt sikkert ret i, at røvballerne tørres på nogenlunde samme måde, hvad enten det er en FADL-vagt eller en anden vikar, der gør det.

Med andre ord: Du får altså ikke noget studierelvevant som SPV’er, som du ikke kan få andetsteds - IMO. Det med lønnen har du jo styr på, lyderdet til. FADL betaler jo ok i forhold til så mange andre.

Der hvor det begynder at blive sjovt er, når man kommer længere frem - både mht erfaring og studietrin. Her tilbyder FADL ventilatør-, operationsassistent-, u name it- vagter. Det kræver som regel, at man har trådt barnesko som SPV’er. Har hørt en del snakke om dispensation for tidligere arbejde, men har aldrig hørt hvad FADL siger. Prøv at ringe til dem.

Der hvor det bliver rigtig sjovt, synes jeg, er når kan begynde at tage lægevikariater. Mn der er jo lidt tid til for dig, så det må blive en anden god gang. :wink:

Hej Andreas

[url]Et godt råd, der kan gå til et hvert spørgsmål.

Gør det du har lyst til. (“Det gør vi.”)[/url]

Det skal jeg nok :wink:

Mit oprindelige spørgsmål havde dog ikke så meget med hvad jeg eller I andre har lyst til, men alt at gøre med hvilke udgifter I, der står midt i det hele, mener at jeg kan forvente i forbindelse med studiet.

Men tak alligevel…

For at tage ventilatørkurset skal man have 200 timer som FADL SPV-vagt + 200 timers anden somatisk erfaring (fx plejehjem eller som Martin; Sosu), plus du skal være på 3. semester.

Ud fra din baggrunds erfaring vil jeg sige - vent til 3. semester med at indmelde dig i FADL, kør kurset og 200 timer igennem, og derefter hop direkte over på VT-kurset. Så er du ude i noget nyt og måske mere studierelevant end blot Sosu som du jo har styr på? (tilgiv mig hvis sosu-arbejdet også dækker over ventilatørens arbejde).

Derudover kan jeg henvise til en medstuderendes tråd: http://www.studmed.dk/okonomi-og-priori … 16330.html

Her siger han bl.a. at at 8-10vagter per måned er nok til at få det til at løbe rundt. (Efter mine beregninger er det riiigeligt!?)
Vi er dog ikke nået så langt og har ikke set nogen penge endnu, da vi er på samme SPV-kursus :wink:

OT: Det var da usandsynligt tidligt på dagen der kom indlæg i dag… :shock: Efterårsferie eller tidligt arbejde?

[quote=“AndreasG”:37psjps0]

OT: Det var da usandsynligt tidligt på dagen der kom indlæg i dag… :shock: Efterårsferie eller tidligt arbejde?[/quote]

Det sidste… :wink:

Til AndreasG:
Problemet med først at melde dig ind i FADL på 3. semester, er at du der skal betale kontingent for både 1. og 2. semester - uden at få noget som helst ud af de penge. Så ind i FADL, få arbejdet de timer det tager (der er en udemærket kompensation for timerne man lægger i kurset: løn for 36 SPV-timer ekstra efter at have taget 200 timer indenfor 1 år), beatå 1. og 2. semester - pif-paf-puf er du VT’er og så bliver arbedet liiiidt sjovere…

Husk forresten lige at tage licensen med i dit budget - de 1100 kr overrasker mig hver gang.