At droppe ud af medicinstudiet og starte på noget nyt

Hej kære medicinstuderende

Det er nu cirka en måned siden at jeg startede på medicinstudiet på KU. Men nu står jeg i den situation, hvor jeg føler at den kemiske del på medicinstudiet, er virkelig udfordrende for mig. Og når jeg sætte mig ind i det i gang værende emne, går vi direkte videre til det næste. Det samme er også gældende for Basal Humanbiologi

Det har fået mig til at stille spørgsmålet, er medicinstudiet overhovedet noget for mig? Ved ikke rigtig hvordan jeg skal forholde mig - har jo ventet to år på uddannelsen (1 års supplering + standby), og nu føler jeg at det er ret svært for mig. Alle disse faktorer har virkelig demotiveret mig, og har meget svært ved at holde mig i gang. Og kan ikke rigtig se lyset for enden af tunnelen, altså er ikke sikker på om jeg gennemføre uddannelsen.

Derfor har jeg overvejet om jeg bare skulle en anden uddannelse f.eks. pædagog, sygeplejeske eller lærer i folkeskolen, hvor jeg næsten er sikker på at jeg kan færdiggøre uddannelsen. Men jeg ved det ærligt talt ikke. Har i evt. nogle gode råd?

1 Synes om

Kære du,
det kan være meget belastende at starte på medicinstudiet hvis man i sine forrige år ikke har været udsat for så stor en mængde læsning. Når det er sagt, så er det normalt at man som individ begynder at ‘overtænke’. Hele første semester og andet semester handler om at snuse til de forskellige kurser, lære nye mennesker, og udforske universitetslivet. Der er alt for mange sanser, og derfor kan man nemt føle at det er overvældende. Giv dit sind tid til at acceptere at der er kommet nogen nye udfordringer og sanser, og husk på at ingen er perfekt på medicinstudiet, især ikke 1.semester! Et godt tip, er at man ofte er mere demotiveret hvis der er rod i systemet. Så brug en dag, hvor du eventuelt sidder på en cafe, med en kop kaffe og lav en plan over hvordan du kommer igennem. Planen skal gerne være realistisk!, du behøver ikke at følge deres læseplan lav din egen som passer dig! og husk en masse eksamenssæt! få evt. fat i en læsemakker, det kan hjælpe meget!, intet er umuligt, så giv det et skud, og held og lykke!

4 Synes om

Husk at 02 er nok til at bestå. Og så kommer man videre…
Ikke alle trives med bachelor-fagene, men kandidaten er det hele værd.

pøj pøj
Mignon

6 Synes om

Jeg er så ganske enig! :slight_smile:

4 Synes om

Hej!

For det første: Rigtig mange sad med meget ens tanker, da de lige var startet! Du er slet ikke alene.
Medicinstudiet er bare noget helt andet end gymnasiet, og mange af os blev overvældede i starten over alt det nye og hvor svært det føles. Mit råd til dig må være at holde ud indtil du i hvert fald har givet din første eksamen et skud - ellers tror jeg simpelthen, at du fortryder det, fordi du ender med at træffe et valg på baggrund af frygt og følelsen af ikke at være god nok. Og det er jo slet ikke sikkert, at du dumper - overhovedet! Hold gejsten oppe, tro på dig selv og arbejd hårdt for det, og så tror jeg virkelig på, at du vil være stolt og tilfreds og se situationen helt anderledes efter din første eksamen! :slight_smile:

1 Synes om