At lære - teknikker og metoder? - hjælp

Hej

hvike redskaber og teknikker bruger I, i forhold til at lære pensum-stof

Jeg tager noter - punkt-form og omskrevet

men, jeg er begyndt at erkende at dette måske ikke er den rigtige måde at håndtere stoffet på

og det er alligevel svært ikke at gøre det - da jeg er bange for at jeg så vil glemme det jeg læser

så teknikker og andre metoder til at lære vil være fantastisk hvis i vil kommentere på dette og komme med gode råd

Ps. jeg går på AAU - vi har om PBL, men jeg har endnu ikke fundet ud af hvordan man håndtere dette i relation til Medicin

og det begynder at frustrerer mig rigtig meget da Januar nærmer sig

Læseteknik er jo netop kernen i den første tid på universitet og der er vist flere tråde om dette.

Essensen set med mine øjne er den er individuel. Så du må finde ud af hvilke type du er. Er du visuel (skal alt tegnes som figurer og diagrammer etc)? Er du auditiv, skal det synges, skal du lave ramser. Eller er flash-kort din løsning? skal det skrives (fra hjerne gennem hånd)? skal det repeteres 1 gang eller 100 gange?

Med andre ord er der ikke en opskrift på genvej til at være en god studerende.

Det er dog vigtigt

1. at du finder det du læser interessant (er krebs cyklus ikke dette, må du snyde din hjerne, så den tror det :slight_smile: )
  2. det er røv til sæde for 98% af de studerende - med andre ord, intet kommer let til nogle. Heller ikke de der påstår at de kun læser 1t. Medmindre de er en af de 2%

Et andet råd: lad være med at bruge for meget energi i at spejle dig i de andre studerende - tro på dig selv, tro du gør det rigtige. Består du de første eksaminer, så gør du det. Gør du ikke, så stop op og revurder din studieteknik og prøv andre metoder af.

Mvh

Ja, jeg er så dumpet første skriftlige eksamen - trods det at jeg har super gode noter, synes jeg selv - men jeg har ingen at gennemgå den med - og nu frygter jeg allerede de næstr eksamener og re-eksamen

Så jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre nu

Har du overvejet at søge efter en læsemakker på din semestergruppe på Facebook?

Det har jeg gjort og der kom intet svar - folk virker nærmest bange for at svare

Det er en stor myte, at man SKAL bruge en læsemakker.

For mange - undertegnede inklusiv - fungerer det meget bedre at læse selv.

Ja, så kan jeg godt se, at der er lidt svært. Følte du, at du læste op produktivt nok eller hvad tror du var skyld i, at du endte med at dumpe?
AndersN1: Det er jeg enig i med dig. Jeg har læst stort set alene i de 3 år med undtagelse af et enkelt modul, hvor jeg prøvede en læsegruppe af, som dog ikke gik så godt som forventet - nok fordi vi ikke passede så godt sammen.

Jeg læser virkelig så meget at jeg begynder at føle mig rundtosset under læsningen :frowning:

Jeg har noter men har ikke noget at ‘snakke dem igennem’ med en eller mig selv, så ved ikke om det er fejlen

Det er sjældent tiden med børgerne som er problemet - er det det så ved man det godt.

Oftes handler det om studieteknik.

Man må vide, hvad man læser og hvorfor man læser det. Man må fornemme, hvad man skal vide og hvad der er godt at vide. Der er i alle fag nogle core issue man bare skal vide og forstå. Det skal man have på plads til eksamen og hvad man så ellers lægger oven på er bare om karakteren skal være bestået eller 12.

Dernæst har hjernen den svaghed at det man er god til vil den gerne læse, det den ikke er god til gider man ikke at læse. Det betyder at man hurtig søger bekræftigelse i det man kan - og glemmer at have fokus på alt det man ikke kan. Kapitel 3 er man god til, så det læser man gerne igen. Kapitel 12 er svært, kedeligt og træls - så det man jo læse for anden gang en anden dag, bare ikke i dag. Så i stedet for at læse kapitel 3 er det faktisk kapitel 12 du skal læse.

Og husk det er ikke dig der er noget galt med, det er din studieteknik.

Det er ikke fordi jeg ikke vil læse svære ting

Hvis jeg kommer til svære ting så begynder jeg at tage noter fra slutningen af afsnittet og bevæger mig baglæns mod starten af afsnittet og så har jeg det

Jeg tager noter samtidig med at jeg skriver. Har sidde ca. 5 en halv time og læst/taget noter og når jeg sætter de nye noter ind blandt dem jeg har så synes jeg ikke det er mange - og selvom forståelsen er fortolket ned i noterne så synes jeg ikke jeg kan huske noget af det

Måske kunne det hjælpe, hvis du lavede videoer af det, du læste og lagde dem på youtube/holdt dem for dig selv, f.eks. hvis det var Krebs cyklus - at du så lavede en video, hvor du fortæller/tegner/forklarer, hvad det er - Så får du talt det igennem og kan gense videoen til evt. eksamenslæsning.

Mange mennesker, inkl. jeg selv, kan huske ting, når jeg skriver dem ned og indimellem læser det igennem/har et flashcard, f.eks. et stk. papir, hvor der på den ene side står: “Hvad er Krebs’ cyklus?” og forklaringen på den anden side.

Andre mennesker husker måske teorien bedre, når de hører det eller selv siger det højt - og det er måske den teknik, du burde følge?

Har du prøvet at lade andre kigge på dine noter og give dig ideer til hvad du kunne gøre anderledes. Husk at mange ikke kommer igennem studiet uden at dumpe en gang eller to.
Jeg skal starter 10. semester nu på KU og ved, at ud af de 24 jeg startede på hold med, er vi kun 4 der ikke har prøvet at dumpe endnu. Så hold hovedet højt!

Problebmet her er at det sker lige med det samme - og selvom jeg forventede det ville ske på et tidspunkt så har det, pga. så tidligt, skabt lidt frygt for den næste eksamen

Jeg har vist mine noter til nogen men de har endnu ik haft tid til at se dem

Du skal tænke på, at mange lige skal lære, hvordan man faktisk studerer og hvilke teknikker, der virker bedst for én. Det tog også mig en del tid, og jeg prøver stadig nye ting.

Men det kunne godt lyde som om, at du ikke giver dig selv pauser nok og bare læser og læser. Nogle går helt død af det og så sætter stoffet sig måske ikke godt nok fast. Så det handler meget om at prøve sig frem. Evt. få en aftale med en studievejleder omkring studieteknikker og læsning.

Har lagt et billed snap shot mobil eksempel på hvordan mine noter ser ud

Jeg kan ikke kommentere på noter ifbm. medicinstudiet (først om et par uger :slight_smile: ), men kan sige noget lidt mere generelt.

En god måde at lave noter i punktform er først og fremmest at bruge muligheden i f.eks. Word eller LibreOffice til det. Det ser ud som om, at du bruger tab og sætter en bindestreg :slight_smile:

Eventuelt strukturere det lidt mere, f.eks.

Hvis du har muligheden så scanne billeder eller andet relevant ind og sæt sammen med noterne :).

Ville nok selv have brugt OneNote til det, men så skal jeg genstarte i Windows og det gider jeg ikke lige :slight_smile:

Medicinstudiet et ikke svært - det er besværligt.

Du skal lære en masse ting udenad - særligt på den forfærdelige bachelordel, hvor man vel stort set ikke lærer noget, man bruger senere som læge - og det gør man ved at terpe det igen og igen. Om du tager noter på den ene eller anden måde er ikke så vigtigt. Det handler om at terpe det igen og igen.

Jeg troede at man på AAU havde en masse gruppearbejde? Eller er det misforstået? I så fald ville det måske være godt at læse til eksamen med sin gruppe?

Det er jo meget forskelligt hvordan folk læser. Nogen foretrækker at lære selv, mens andre er mere eller mindre afhængige af at have en læsemakker (eller flere). Det kan være rart at have en eller flere “at spille bold med” og ikke mindst nogen at repetere med så stoffet ikke bliver så tørt at sidde med.

Prøv om du kan komme op på hesten igen og koncentrer dig om det næste semester. Hvis du skal op igen i sommerferien kan du måske læse op sammen med en anden der heller ikke kom igennem den eksamen?

De bedste hilsner
KmK

jeg kan lige forklare hvordan det med gruppe-arbejde forgår på AAU

men bliver fra 1. semester placeret i nogle studie-grupper af 7 personer (til tider 8)

det er den gruppe man har case-undervisning med samt de gruppe-opgaver der kaldes “studiesal” eller Workshop (hvor man kan arbejde intensivt med stoffet) samt skal aflevere opgaver i eller har små-undervisning (hvis det sker hvilket er sjældent)

ud over det så er man på egen hånd

den gruppe man kommer i - enten kan man sammen eller også kan man ikke - eller også kan nogle sammen i den

så hvis man gerne vil have en læse-gruppe uden for skolen bør man finde en selv hvis man ikke kan sammen i grupperne

nogle i grupperne kan gå sammen men ikke alle gør

selvfølgelig vil jeg gerne læse med andre men der har, som sagt, ikke været muligheden for at etablere en lille læsegruppe

der er re-eksamen i slutningen af januar og så til sommer

har dog bestået min mundtlige gruppe-eksamen så der er lidt mindre pres, men nu venter en ny skriftlig eksamen her om en uge