At læse medicin ANBEFALDINGER

Hej Studmed! Jeg håber at jeg skriver mit indlæg i den rette forum da det er mit første.
Jeg skriver her inde da jeg er meget forvirret og ved ikke lige hvad jeg skal gør. Jeg har sidste år efter 12 års pause fra skolen bestået mine fag (Dansk A-Biologi B-Engelsk B- Spykologi C) der giver mig adgang til sygeplejerskeuddannelsen her i Kbh.
Da jeg tidligere gik i folkeskole i min unge dage var det ikke den stor succes, men nu 12 år senere har jeg fået selvtilliden tilbage og har påvist mig selv at enhver kan blot viljen er der.
Det jeg enlig gerne vil komme ind på er at min drømmeuddannelse er at læse medicin og ikke til sygeplejerske men valget af sygeplejerske var nok det tætteste til lægeudd da jeg ikke havde nogen håb inden start at jeg kunne klare det, derfor valgte jeg sygeplejerske. I dag err jeg 31 år og går og bære på angsten HVORFOR I HELVEDE STARTEDE JEG IKKE NOGET FØR men det nytter jo intet. Jeg drømmer om at læse til medicin men ved ikke om der er liv nok tilbage til a kunne udfører udd. plus at jeg mangler Mat Kemi Fysik fagene som jo også vil tage mig noget tid at gennemføre. Og at gennemfører sygeplejerske uddannelsen og derefter tage medicin udd er det alt alt for lang tid. Skal jeg sige toget er kørt og blive sygeplejerske eller ?
Gode råd og anbefaldinger søges omgående.
På forhånd rigtig mange tak !

Løbet er slet slet ikke kørt! flere på bachelordelen på SDU er over 31 år, nogen er laaangt over 31. hvis du læser til sygeplejerske er du færdig inden du er 35 - tænk på alle de år i den arbedsdygtige alder hvor du kan tænke, at du ikke har valgt ønske nr. 1.
mit råd til dig er at kontakte en vejleder på medicinstudiet, få en god snak, og så ellers komme i gang med at supplere op. Studiet er langt og hårdt, men det er spændende, og har du evnerne og motivationen er din alder ingen hindring!

held og lykke:D

Du skal selvfølgelig gå efter din drøm og tage resten af de hf-fag du mangler, og bagefter søge ind på medicin via kvote 1. Det er den hurtigste vej, og hvis du laver en minimal indsats på HF, kan du sagtens få det krævede snit.
Hvis du søger ind på et andet studie, end dine drømme byder dig, så vil du resten af livet gå med dit fravalg i baghovedet, og ikke føle at du gav dig selv chancen. Det er da ærgeligt og faktisk spild af liv…
Når man starter senere på et studie, holder man måske også i flere år på arbejdsmarkedet, end man ellers ville have gjort, hvis man tog den slagne vej som 19-årig. Desuden har man nogle erfaringer, eller indstillinger, der kan vise sig at være til nytte undervejs.
Jeg var 33 da jeg startede, hvilket ikke er noget problem overhovedet. Faktisk opretter KU (jeg ved ikke med de andre universiteter) et oldekoldehold for de ældste studerende, så hvis du begynder inden for de næste par år, vil du være jævnaldrende med mange af de andre.
Held og lykke… :slight_smile:

Prøv forøvrigt at bruge søgefunktionen herinde angående emnet. Der er mange andre i lignende situationer, der har skrevet om det herinde.

Jeg er helt enig med Aslaug… Jeg starter også medicin i år, og er 30 … :slight_smile:

Held og lykke !

Rigtig mange tak for jeres støttende og brugelige svar. Jeg ser faktisk anderledes på det end jeg gjord før jeg skrev dette indlæg, det skal i have rigtig mange tak for. Det jeg spekulere over er at jeg nu skal have supleret op til en hel hf(det overraskede mig lidt da jeg blev informeret at man skal have en hel hf og ikke kun de specifike fag dansk matematik engelsk fysik kemi). Som tidligere skrevet har jeg dansk a engelsk b biologi b spykologi c. Hvad mangler jeg mere andet end mat fys kemi ? Er det noget man kan klare med hårdt arbejde på et helt år ?
Rigtiig mange tak på forhånd :slight_smile:

Hej Martin

For at blive optaget på en videregående uuddannelse skal du have en fuld HF eller anden gymnasial uddannelse, med mindre de har lavet særoptag, som på¨sygeplejerskeuddannelsen, eller du søger ind via kvote 2 og har de specifikke fag og relevant baggrund.

De specifikke fag er vist kemi på B, fysik på B og matematik på A, engelsk på B og dansk på A.

Du kan tage alle fagene på KVUC i københavn, og det kan du måske godt klare på et år, hvis du knokler, men måske skulle du satse på at gøre det på to år, og derved få bedre tid til det, så du også får bedre karakterer. Men det er selvfølgelig op til dig selv.

Jeg har saxet nedenstående fra KVUC´s hjemmeside:

En fuld HF består af:
9 obligatoriske fag
3 til 5 valgfag på bestemte niveauer
1 større skriftlig opgave
1 tværfagligt eksamensprojekt
Obligatoriske fag

  1. Dansk - A
  2. Engelsk - B
  3. Matematik - C
  4. Historie - B*
  5. Religion - C*
  6. Samfundsfag - C*
  7. Biologi - C**
  8. Geografi - C**
  9. Kemi - C**

  • Historie, religion og samfundsfag kan enten tages enkeltvis eller som en samlet pakke, nemlig: Kultur- og samfundsfaggruppen

** Biologi, geografi og kemi kan enten tages enkeltvis eller som en samlet pakke, nemlig: Den naturvidenskabelige faggruppe


3 valgfag
Vælg mellem tre forskellige modeller, som her beskriver mindstekravene. Man må altid gerne have højere niveauer.
Model 1:
2 fag på B-niveau + 1 fag på C-niveau
Model 2:
1 fag på A-niveau (ikke engelsk!) + 2 fag på C-niveau
Model 3:
Engelsk på A-niveau + 2 fag på B-niveau eller 1 på C + 1 på B
Evt. 2 ekstra valgfag
Det er tilladt at have 5 valgfag med på sit eksamensbevis. Du kan altså medtage to ekstra valgfag uanset niveau.
Den større skriftlige opgave
Individuel opgave, som skrives i 1-3 fag, hvoraf mindst ét skal være på B-niveau
Tværfagligt eksamensprojekt
En synopsis udarbejdes i 2-3 fag individuelt eller i gruppe. Afsluttes med en individuel mundtlig prøve. Hvis man har taget begge faggrupper samlet, må man selv vælge fag. Hvis man har taget én faggruppe samlet, skal projektet laves i fagene fra den anden faggruppe. Hvis man har taget fagene i begge faggrupper enkeltvis, skal man vælge fagene fra en af faggrupperne.

http://www.kvuc.dk/