At læse til eksamen - alene

Hej alle sammen
Er der nogle, som har erfaring med at læse til eksamen uden læsegruppe? Hvad var fordelene og ulemperne? Var det bedre at være alene end i en læsegruppe (til dem, som har prøvet begge dele)?
Jeg er specielt meget interesseret i at høre fra studerende, som har læst 1. og 2. semester på AU alene.

Jeg har stort set altid læst alene, da det har virket bedst for mig(medicin SDU nu og før molmed AU)
Det kommer meget an på hvem du er som person, om det kan virke for dig.

Fordelene ser jeg helt klart som værende at man kan læse når man har lyst og lige så længe man har lyst. Man bliver ikke på samme måde træt i hovedet (eller jeg gør ikke). Man kan gå frem i sit eget tempo.
ikke alt muligt udenoms snak (men afhænger så nok af gruppen)

Ulemperne er at man kun bliver god til de ting man har fokus på. Så kan jo ske man misser nogle vigtige pointer. Det kræver disciplin at skulle igennem det hele selv (eller nok nærmere sagt nogen har lettere ved at finde denne disciplin når de er i en gruppe).
Hvordan husker du bedst det du lige har læst? Ved at diskutere det med andre ? hvis ja så er det at læse alene nok også en ulempe for dig.

Har I på AU ikke har en mundtlig eksamen det første år i histologi(?). Havde jeg hvertfald da jeg læste på molmed og lige netop denne eksamen syntes jeg præparat gennemgang med en anden var godt, dog tog jeg alt teorien selv.

Vi har en skriftlig histologi på 1.sem og en mundtlig på 2.

Jeg mistede forholdsvis hurtigt forbindelsen med den studiegruppe som vi blev fordelt i starten af 1. semester og kom aldrig i en ny. Jeg har simpelthen aldrig haft et decideret behov for en studiegruppe og har foretrukket at læse selv.

Fordele:

  • Du kan læse hvad du vil, når du vil og arbejde på dine svagheder.
  • Du behøver ikke at planlægge din kalender efter andres.

Ulemper

  • Hvis du har svært ved at motivere dig selv eller foretrækker gruppearbejde er det åbenlyst en god mulighed.
  • Det er måske lidt ensomt siden at der ikke er andre gennemgående hold igennem uddannelsen (i forhold til undervisning)
  • Du får bedre mulighed for at reflektere dine kundskaber i forhold til andre studerende.

I sidste ende er spørgsmålet som Jens kommer ind på: Vil du gerne læse alene eller i en studiegruppe? Så gør det. Om det er mere effektiv er et individuelt skøn (og måse ikke den eneste faktor for dig)

Tak skal I have for svarene :slight_smile:
For mig har det nok været svært at tage skridtet, fordi jeg har haft en ide om, at det nemmere kan gå galt når man sidder med det alene. Andre gange tænker jeg, at jeg nok kunne være mere effektiv og opnå bedre resultater alene. Sidste semester læste jeg med min læsegruppe frem til ugen før eksamen, hvor jeg havde en dårlig mavefornemmelse omkring eksamen og hvordan det ville gå mig. På dette semester har jeg også klaret den første del af eksamenslæsningen selv. Jeg kan godt følge jeres problemstillinger, og kan nok også godt se mig selv i meget af det I nævner. Derfor bliver jeg nok også nødt til at stole på at jeg kan selv.

Hej!

Er på 10. semester på KU. Har ikke haft en eneste læsemakker, eller været til SAU eller forelæsninger. Selvstudie det hele.

Fordele: Styrer min egen dagligdag. Læser når jeg har lyst. Disponerer selv min læsning. Kan aktiverer eksamensmode når som helst. Kan sove længe.

Ulempe: Svært at være social når man ikke dukker op på skolen.

Der skal du ikke være så bekymret over. Du kan sagtens gå solo, og det kan berede dig på tilværelsen bagefter hvor du ALTID er solo. Man møder patienterne mano a mano.