AU kandidat eller SDU kandidat?

Helt lavpraktisk. Hvor meget obligatorisk undervisning er der på kandidaten i hhv. SDU og AU og hvordan er det fordelt over de 3 år.?
Jeg bor i KBH, har en lille datter og hustru i arbejde og derfor kan jeg ikke flytte bopæl. Jeg har i dag fået afslag på kandidatoptagelsen på KU, da de ingen restpladser har.

Jeg gør min bachelor færdig til sommer på AU og det er gået fint ved at jeg har boet i KBH. Har kun og kun deltaget gennem min snart 3 år i obligatoriske elementer på AU, som der har været lidt af fordelt over de forskellige semestre.

Men kandidaten er noget andet. Der er længerevarende klinikophold. Jeg KAN på ingen måde flytte bopæl og derfor håber jeg i vil hjælpe mig med en grundig besvarelse på hvad der vil være mest hensigtmæssig at acceptere. SDU eller AU?

Jeg har været glad for min tid i AU, og vil helst studere videre på AU, men hvis det obligatoriske er for meget vil det blive svært for mig.

1 Synes om

Hej,
Stor beslutning du står overfor.
Tag et grundigt kig i studieordningerne for de to kandidatuddannelser. Der finder du svar på de spørgsmål du har :+1:
Generelt er der ikke meget obligatorisk på SDUs kandidat. Det er primært TBL og naturligvis klinikopholdene som der kun er 2 af.
Dbh
KmK

Tak for svar begge.
At vente et halvt år og måske få en besked igen på at KU ingen pladser har til studerende uden retskrav, tænker jeg måske ikke er det værd?
Måske @KirurgenmedK kan svare på om man evt. kan tage sin klinikophold på sjælland? Slagelse? Jeg har hørt noget omkring at klinikopholdene ikke nødvendigvis er på fyn?

Hej,
På SDU kan man godt tage sine klinikophold i Slagelse. Der er 14 ugers klinikophold i alt fordelt på 4. og 7. modul.

@AlexanderS Tak for svar. Jeg har skrevet en besked til dig :slight_smile:

Hvad med Region-Sjælland sporet?

1 Synes om

https://studier.ku.dk/kandidat/medicin/undervisning-og-opbygning/region-sjaelland-sporet/

Region-Sjælland sporet er for de studerende som er optaget på kandidaten i KU :slight_smile: Det er i hvertfald sådan jeg forstår det på dit tilsendte link.

Tak for dit input :slight_smile: Det er betryggende at vide.
Jeg ville uden betænkningstid vælge at vente et halvt år mht. optagelse på KU. Problemet er jo netop at jeg er bachelor fra AU - ergo ingen retskrav til KU.
KU kan som nu igen til vinter sende et brev ud hvor de skriver, at de ingen studerende udefra optager. Hvis man så skulle være så heldig at der er få pladser ledige, så er det en optagelsesprøve, hvor man eksamineres i hele deres bachelor.

En bekendt jeg har tog første semester af SDUs kandidat, men søgte så igen og kom ind på KU, og fik merit for ØNH kurset/eksamen. Hun kunne ikke få merit for kardiologi og lungemedicin, som også indgik i K1. K2 handlede om hæma/ort/rheuma, og der fik hun heller ingen merit.

Men på KU har de haft ort + rheuma på bacheloren, og hun synes det var en kæmpe fordel for hende i forhold til andre overflyttere, da man på 8.semestester KU skulle kunne lungemedicin + ort+rheuma. Samtidig havde hun en fordel, da hun på 7. sem KU havde haft kardiologi, så den del af undervisningen og eksamen var hun ekstra god til.

1 Synes om

Tak for svar til jer alle :slight_smile:

Et andet spørgsmål er så nu hvor jeg håber at blive optaget på SDU om der er plads? Er der nogle der har erfaringer med dette?
Eftersom SDU optager studerende med bachelor fra diverse andre lande, må det jo alt andet end lige betyde at der er plads hvert år? Og vil jeg som har bachelor fra AU blive prioriteret højere end studerende med en bachelor fra eksempelvis polen?