Hej!
Jeg skal til B9 eksamen, og er i gang med at læse op.
Ligenu er det, der volder mig de største problemer, de kliniske kasus. Jeg synes det kan være SÅ svært lige at fidne hoved og hale i, når jeg sidder og gennemgår (prøver først at løse den selv, og bruger så gennemgangen bagefter). Men det er en totalt “NÅÅÅÅ” oplevelse hvergang jeg så får svaret, hvor der er adskillige elementer, jeg på ingen måde havde tænkt på.
Er der nogle, der har fundet en gylden måde til at løse, og måske vigtigst af alt forstå! de kliniske cases? Er der nogle NinjaNerd videoer, som giver mening, eller andet supplerende?
Samtidig synes jeg godt nok også at det er af meget varierende sværhedsgrad, hvad Bente stiller til eksamen. Et drømmescenarie ville jo vær en af de tre hovedbaner, men kan se at de indirekte bla. også har været i spil.
Så nogle tips og tricks fra andre der klarede sig igennem B9?
Lige med de kliniske kasus, synes jeg at det vigtigste er at lære banerne at kende, deres forløb og funktion. Både øjenbevægelses banen og de tre der går i resten af kroppen.
Vi fik sådan nogle aftegninger af hjernen, hjernestammen og rygmarven til holdundervisning. Dem brugte jeg til at øve banerne ved at tegne dem ind og nok sige dem til mig selv 100 gange med lukkede øjne. Synsbanen tegnede jeg selv.
Når du kan banerne, kan du øve hvad en læsion i et givent sted vil resultere i x udfald. Eller omvendt, sige x læsion giver y udfald.
Jeg må lige få støvet den skabelon op, og så i gang med pennen…
Har du nogel tips ift. vægtning af pensum?
Synes det er lidt en jungle af finde ud af, og pensum er jo enormt på det her modul!
Ligenu sidder jeg fx med øret og ligevægtssansen, hvor der fx er mange ( ihverfald hvis man skal huske det hele) kringlede innvervationer og forsyninger til fx ydre øre, og orv hvor kan jeg bare på ingen måde huske det hele
Så et tip eller råd til hvad du evt skar fra, er meget kærmomment
Medicinsk neurologi (en af de første forelæsninger?), embryologi (nemme point), anatomi ( jeg ved ikke om det stadig bruges standardsvar nu da Chemnitz er gået på pension), farmakologi, forelæsning om hjernehinderne og hjernens perfusion, hippocampus forelæsningen og kranienerverne. Det er umiddelbart dem jeg kan huske som værende de hyppigste eksamensopgaver der kommer i. Men så igen har der lige været et sæt med øjets histologi så man kan virkelig blive snydt
Anatomien er også mega kringlet at huske, det er desværre bare at klø på med det.
Nogle af Bentes forelæsninger er ikke så relevante, men jeg kan jo ikke udelukke noget.
Kasus fylder meget og vægter en del. 25% er meget, så bliv rigtig god til banerne hvis ikke du har fundet skabelonen, så skriv lige så skal jeg se om jeg kan finde min.
Jeg læste op vha slides fra FADL-kursus. Jeg læste op på alle slides og lavede flash cards til dem. Øvede også alle klinisk casus fra tidligere eksamensopgaver. Min oplevelse var at der var en del gengangere ift kasus opgaverne. Så de var gode at øve! Held og Lykke med det! I øvrigt havde jeg virkelig også en “nååå” oplevelse når jeg læste Bentes svar på klinisk kasus - blev totalt hylet ud af den. Min egen besvarelse af klinisk kasus har helt sikkert ikke været lige så detaljeret som Bentes, og jeg klarede mig fint til eksamen.
Tusind tak for svar og tips! Jeg har også sat en uge af til at lave FALD’s slides, læse, tegne og forstå dem.
Synes det er mere end korrekt, når jeg læser, at det her er det hårdeste modul - og så endda at sidde og læse op i sommerferien