Bacheloopgaven

hej alle :slight_smile:

jeg er på 5.semester og vil gerne skrive min bacheloopgave, men jeg kan bare ikke gå i gang for jeg ved ikke hvor jeg kan starte hen og har så mange spørgsmål om opgaven som jeg håber at der er nogle der kan svare på, det vil være rigtig stor hjælp…

1. er der noget særlig man skal være opmærksom på ved valg af emnet og vejleder, for der er mange emner i emnekataloget og ved ikke hvordan man kan vælge rigtigt. der er også emner der så vidt jeg har forstået hænger sammen med de fag man læser på 5. semster, er det så bedst at vælge et af dem??

2. vi har ca. 2 uger fra den forlæsning vi havde i mandags om bacheloopgaven til vi starter på 5. semster, er det så i de 2 uger man skal lave det meste af opgaven, for jeg har kun en uge tilbage og vil gerne vide om jeg er forsinket eller ej.

3. vil gerne høre om jeres erfaringer med bacheloopgaven, er der en bestemt afdeling i anbefaler at man kan skrive sin opgave indenfor.

håber meget på jeres hjælp

på forhåmd tak :slight_smile:

Hej Moody

1. Det er en rigtig god ide at være opmærksom på hvilken vejleder man vælger. Man kan jo ringe op til dem og høre lidt om hvad de har at tilbyde og forventer osv. Det er mit indtryk efter at have snakket med folk at der er en del brodne kar som i store træk er pisseligeglade med deres bachelorstuderende. Det er lidt noget hø, da man gerne får brug for en anelse vejledning og det er også dem der skal sætte en eksamen sammen mm. Ved en ordentlig samtale kan man nok minimere risikoen for dette. Mht. emne mener jeg ikke det betyder det store - man kommer grundigt ind i emnet alligevel. Måske er det lidt en ulempe hvis du vælger et emne du ikke har haft undervisning i endnu.

2. Det ville være en rigtig god ide at skrive i de to uger man har i starten, specielt på 5. da dette hurtigt kan blive et presset semester. Når det så er sagt er det de færreste der rent faktisk gør dette =) Men dette er nok lettere at overleve på 6. - du har ikke overvejet at vente med at skrive til 6.sem som de fleste gør?

3. Jeg havde en super oplevelse med min bachelor. Fandt et superspændende emne (satellitceller i skeletmuskulatur) og elskede at få lov at gå i dybden og rent faktisk blive god indenfor et emne. En ting jeg synes mangler på studiet med mindre man virkelig bruger al sin tid på det (og det gør jeg ikke). Prøv at find et emne der interesserer dig, så går opgaveskrivningen lettere og hvem ved - måske åbner den første kontakt med afdelingen muligheder…

Mvh Jeppe

tusinde tak Jeppe for dit hjælp :slight_smile: … jeg har besluttet mig til hvad jeg vil skrive om og vil kontakte afdelingen på mandag… jeg har overvejet at skrive min opgave i løbet af 5. semster for jeg har hørt at 6.semester er lidt presset semester og jeg har ca. en uge nu til at skrive en del af opgaven i før jeg starter på mandag på 5.semster.

tak igen og have det godt :wink:

Hej Moody

1. Du skal helt klart være opmærksom på, at du får en god vejleder, der vil give sig tid til dig. Ellers risikerer man at stå alene med for meget af det, og det er det ikke værd

2. Jeg er helt enig med Jeppe i, at det er en god idé at bruge noget tid i starten, men nej du er absolut ikke bagud. Jeg kender en del, der først gik i gang på 6. semester, hvor der i hvert fald dengang ikke var afsat tid til opgaven, og ingen af dem var glade for det. Har indtryk af, det blev noget halvhjertet. Du vil være godt stillet, hvis du har skrevet opgaven inden 6. semester. Det vil give dig ro til at fordybe dig i specialerne på 6. semester.

3. Hvis du allerede har et speciale, som du har tænkt på, kunne være noget for dig, når du engang skal være speciallæge så kan det være en god idé at skrive inden for det speciale. Ved godt at det er lige tidligt nok, men det er en god måde at få etableret nogle kontakter på. Med hensyn til afdelinger kan jeg varmt anbefale Hæmatologisk afdeling på Rigshospitalet. Jeg skrev min kandidatopgave hos dem og fik rigtig god vejledning.