Bachelor til medicin + studierelateret jobs

Hej Studmeds,

Kort om mig:

  • Jeg er ny herinde :slight_smile: :slight_smile: :slight_smile:
  • Som mange andre ønsker jeg at læse medicin, men snittet er ikke højt nok.
  • Læser biokemi og molekylær biologi(BMB) på 2. år.
  • Har tænkt mig at søge gennem kvote 2, efter min bachelor i BMB.
  • Ingen studierelateret erfaring, dog har jeg tænkt mig at søge som serviceassistent – hvad mere kan I anbefale/hvad har I haft af studierelateret jobs?
  • Hvilket former for frivilligt arbejde har I haft inden I søgte?
  • Skal jeg ta på udlandsophold(arbejde/studie) for at styrke min ansøgning?
  • Og er det en ulempe at jeg har en bachelor når jeg søger om at blive optaget på medicinstudiet eller har det ikke så stor en betydning?

Håber I vil dele lidt af jeres viden :slight_smile:

Hej

Jeg havde selv et bachelor i molekylær medicin, inden jeg begyndte på studiet og må siges at være en kæmpe fordel. Ikke så meget pga. at jeg måske har været igennem noget af stoffet før, men mere pga. at man er van til at læse og gå til eksamen. Det giver mere ro i hverdagen at man ved hvordan man skal prioritere sin læsning og forberedelse til eksamen.
Nu ved jeg ikke hvor du har tænkt dig at søge om optalelse på medicin studiet, men da dit snit ikke er højt nok, så vil jeg foreslå at du kigger på SDU’s kvote 2, da de her bruger optagelsesprøver. (Du skal self. også søge de andre steder)

Umiddelbart ved jeg ikke lige hvor mange gode studierelaterede jobs der er, men var selv været serviceassistent/rengøringsassistent i en del år og dette syntes jeg var rigtig godt. Man lærer hvordan miljøet er på de forskellige afdelinger og man kan få noget patientkontakt. + hvis man er lidt opsøgende kan man være heldig at få lov til at følge sygeplejerskerne/SSA og lægerne i deres arbejde.

Jeg ved ikke lige hvor meget de ser på disse studierelaterede fritidsjobs samt udlandsophold (mit bud er utrolig lidt med mindre at det er noget helt særligt). De kigger nok lidt på det på KU ved deres kvote 2, men tvivler på at det er noget særligt. Din bachelor vil derimod tælle meget mere! Og kunne du via dit bachelorprojekt evt få en publikation, så ville det kun være et plus. Men somsagt er det vist kun KU der ligger vægt på det (AU var hvertfald totalt ligeglad med hvad jeg havde lavet, da jeg søgte). Et job som underviser eller lignende ville sikkert også tælle positivt i din ansøgning. Evt. prøv at læse den ansøgning Dysp (en bruger) lavede til KU ( http://studmed.dk/forum/180-Kommende-studmed/78863-min-ansøgning-til-kvote-2,-ku-kom-ind?limitstart=0 )

mvh
Jens