Bærbar PC

Ja, så er det ved at nærme sig studiestart for os vinterstartere. Og jeg vil i denne anledning købe et bærbar til mig selv, både som erstatning for stationær pc, og til brug for studie.

Men hvor ofte vil man have brug for at tage sit bærbar med til universitetet?
Og er der meget rapportskrivning, eller brug for PC når man er medicinstuderende?

Hvis det ikke er behov for at den skal være så mobil, så kunne jeg jo købe en kraftigere, dog tungere og batterislugende bærbar, og bruge den mest som erstatning for en stationær pc. Eller ville det være smartest at købe en let bærbar med lang batteritid? Så jeg nemt kunne transportere den?

Jeg har kigget på nogen modeller, og jeg vil gerne have lidt ideer og anbefalinger, dog skal de ikke koste meget mere end 9k.

Hvis batteritiden og vægten ikke er så vigtigt, synes jeg at dette er et godt bud:
Fujitsu Siemens AMILO Pi 1556
Intel Core 2 Duo T7200, 2 GHz
NVIDIA GeForce Go 7600, 256 MB DDR II SDRAM
1 GB DDR II SDRAM
120 GB 5400 rpm HDD
15.4" TFT WXGA (1280 x 800), Crystalview
DVD±RW (±R DL)
Gns. batteri levetid: 2 timer,
3,1 kg

Dog kan jeg ikke finde denne model på edbpriser længere, men jeg tror jeg stadig godt kan finde den andre steder. Den kostede ca 8,9-9,1k kr.

Hvis det er vigtigere med batteritid, og 3,1 kg er for meget, så har jeg kigget på denne:
Fujitsu Siemens AMILO Si 1848
Intel Core 2 Duo T7200, 2 GHz
ATI Mobility Radeon X1300, 256 MB HyperMemory
2 GB DDR II SDRAM
15.4" TFT WXGA (1280 x 800), Crystalview
120 GB 5400 rpm HDD
DVD±RW (±R DL)
Gns. batteri levetid: 5 time®
2,75kg
http://www.edbpriser.dk/Products/listpr … ?ID=260328
Denne koster ca. 8,1k kr. og batteritiden ser meget rimelig ud.

Ovenstående har jo et rimelig dårlig grafikkort, så jeg har også kigget på denne Acer:
Acer TravelMate 4283WLMi
Intel Core 2 Duo T5500, 1,66 GHz
NVIDIA GeForce Go 7600 SE, 128MB DDR II SDRAM
1 GB DDR II SDRAM
15.4" TFT WXGA (1280 x 800)
120 GB 5400 rpm HDD
DVD±RW (±R DL)
Gns. batteri levetid: 3 time®
2.8 Kg
Denne koster 8,9k kr.
http://www.edbpriser.dk/Products/Listpr … ?ID=233804

Jeg vil ikke have et bærbar med et grafikkort dårligere end Geforce 7200/Radeon X1300, da jeg også gerne vil spille lidt, det betyder f.eks. at Intel GMA 950 er udelukket.

Jeg har også kigget på nogle lidt mere specielle bærbare, Tablet PC’s, altså dem man kan skrive på selve skærmen:
Toshiba Tecra M4-150
Intel Pentium M 2 GHz
NVIDIA GeForce Go 6600, 128MB DDR SDRAM
512 MB DDR II SDRAM (Vælger nok at give den 1GB)
14.1" TFT SXGA+ (1400 x 1050)
80 GB 5400 rpm
DVD±RW (±R DL)
Gns. batteri levetid: 3 time®
2.8 Kg
http://www.edbpriser.dk/Products/Listpr … ?ID=203969
Den koster lidt mere, 10k, men er ret blæret. Men det er næppe noget man får brug for, vel?

Nogen der kan vejlede lidt om brug af bærbar som medicinsturende eller komme med anbefalinger til modeller?

Tak på forhånd.
PS. beklager hvis tråden ikke ligger i den rigtige del af forummet.

Well…
Her er lidt konservativ rådgivning:

Du kommer til at læse, læse, læse. Og læse. Og læse endnu mere.

Du får ikke tid til at nørde for meget med spil, så lad være med at lade valget være baseret på det alene. Intels GMA sucks, hold dig fra dem, ja.
Lowend ATI grafikkort (X1300-X1600) er vel nærmest at foretrække - de sluger ikke så meget strøm og dermed genereres mindre støj når du skal læse. Man kan også til nød spille lidt CS på dem ;D
Du kommer ikke til at lave de vilde processorkrævende opgaver, men Core 2 Duo er dog et noget bedre valg en den lidt ældre “Pentium M” - prisen følger dog med.

Hvis det var mig, så ville jeg spare på alt mht. lir, købe en skrabet bærbar (max 4-6K), og investere resten af pengene i bøger i stedet.

Kig på Fujitsu-Siemens. De plejer at være fornuftige prismæssigt, og har en ok service i Danmark (modsat eks. Dell, som IMO sucks).

Held og lykke.

Det var da et kedeligt råd. Selvfølgelig får du tid til at spille, hvis du har lyst til det.

gå bare amok!! :smiley:

Du får til studiet ikke brug for den ekstra kraft, der er i de største bærbare, men vil blive vildt irriteret over at det er som at slæbe rundt på en 40x40 flise i rygsækken - Hvis den kan være der. Du skal som nævnt også have et par mursten af papir med.

Jeg kender flere som oprindeligt syntes at 17" slæbbare var fede fordi… well, de var større end 15" (ikke medicinere dog), men faktisk har de solgt dem igen og er vendt tilbage til de 15" som egentlig er rigeligt til alt andet end hjemme-pc-biografen, og frem for alt kan transporteres uden stort kørekort.

Hvis du har 9K at kaste efter den, kan jeg anbefale en MacBook. Spec-mæssigt kan du sikkert finde noget med flere mHz/MB pr. krone, men i overall coolness og velsmurthed finder man ikke bedre. Og med Parallels kører man Windows hvis man lige har brug for det - Det spiller virkelig godt. Jeg var die-hard PC fan / mac-håner indtil jeg fik min intel mac… Nu har jeg set lyset :slight_smile:

Jeg synes det er et skidegodt arbejdsredskab, både til rapportskrivning og opgaveregning men også fordi man altid lige har nettet og de online opgavesæt, kompendier, e-bøger m.m. ved hånden, i stedet for at printe ud og have dem i tykke mapper.

P.S. Drop tablet-PC… det er fordi-jeg-kan-teknologi som man bliver rigtig ærgelig over i længden.

En bærbar vil nok nærmere være en ulempe end en fordel til forelæsningerne, da skrivepladsen i de fleste auditorier er så smal at selv en A4 blok kan skabe problemer. Jeg ved ikke hvor ofte pc’er bruges i holdundervisningen, har aldrig selv set en, men jeg startede også på et tidspunkt hvor bærbare var knap så almindelige. :wink: Uanset skal du ofte have papir og blyant liggende ved siden af til tegninger.

Der skrives ca. 3-4 opgaver i løbet af studiet, heraf ca. 2 i grupper. Da kan det være en fordel at have en bærbar til de få gange I mødes, men ellers der er udmærket pc faciliteter på uni. Du vil sjældent komme ud for at bruge andet end word, powerpoint og internettet til literatursøgning, så der er vel ikke andet end ikke-studierelevante kriterier at basere valget på.

Glædelig jul.

Det ved jeg godt :slight_smile: Det er derfor jeg kan nøjes med en 7200/X1300. Det er mest til at spille på det en gang imellem, mest linke og spille med vennerne. Jeg spiller næsten ikke normalt, 3 timer om ugen nu hvor jeg ikke studerer og det er xbox360 med lillebror :slight_smile: Godt at høre at FS har en god kundeservice, var nemlig ikke helt sikker på det.

Det er jeg klar over, men den skal bruges som desktop replacement, så det er ikke 100% studie, derfor synes jeg også det bliver for lille i længden og købe en med mindre skærm. Jeg har droppet ideen om bærbare der er over 2,8 kg, er det et ok vægt?

[quote=“Rumlepotte”:33wix1j5]
P.S. Drop tablet-PC… det er fordi-jeg-kan-teknologi som man bliver rigtig ærgelig over i længden.[/quote]
Det tror jeg faktisk du har helt ret i.

Angående MacBook, så synes jeg ikke at jeg får helt så meget for pengerne som ved f.eks. FS Amilo Si 1848. Billigste jeg kan finde er 8,6k, og den er med 0,5GB RAM (4 gange mindre), 60GB HDD (2 gange mindre), onboard gfx, 1,86 C2D, CD-RW/DVD (ingen DVD brænder). Dårligere på næsten alle punkter og 500 kr. dyrere. Dog er designet virkelig godt, men jeg tror 13,3" bliver for lille i længden når man bruger den som desktop replacement. Minimum 14", max (og helst) 15,4".

Lige nu, synes jeg FS Amilo Si 1848 giver mest for pengene, da 3,1kg og 2 timer batteri er usselt (FS Pi 1556). Og jeg har besluttet mig for at gå 1k ned, altså til 8k.

Jeg tror ikke man kan finde noget bedre til 8k, men har tænkt på det Izo skrev, og er villig til at gå ned i pris og købe en dårligere bærbar, så jeg har lidt mere penge til bøger og andet. F.eks. samme bærbar, dog med 1GB RAM, 80GB HDD, 1,83 Ghz burde kunne presse den 1-2k ned i pris, dog kan jeg ikke finde noget lignende, der har bedre gfx end Intel GMA950.

Og hvor meget rapportskrivning er der? F.eks. på 1. og 2. semester i AU, hvor mange rapporter vil der blive skrevet?

Mange tak for den respons jeg har fået indtil videre. Har hjulpet mig virkelig meget, er blevet meget mere sikker på hvilken slags bærbar jeg skal købe.

Hmm, det lyder ikke så godt.

[quote=“Kate”:14a91pqw]
Der skrives ca. 3-4 opgaver i løbet af studiet, heraf ca. 2 i grupper. Da kan det være en fordel at have en bærbar til de få gange I mødes, men ellers der er udmærket pc faciliteter på uni. Du vil sjældent komme ud for at bruge andet end word, powerpoint og internettet til literatursøgning, så der er vel ikke andet end ikke-studierelevante kriterier at basere valget på.[/quote]
Ja, du har nok ret mht. at der er udmærkede pc faciliteter på uni. Så groft sagt så får jeg ikke brug for bærbar pc på universitetet. Men som Rumlepotte skriver, så har man også nettet og de online opgavesæt, kompendier, e-bøger m.m. ved hånden.

Hvad er jeres erfaringer med bærbare til studiet? Overflødig, et godt redskab, eller en nødvendighed?

Glædelig jul til jer alle sammen!

På AU…IGEN, så skal de finde på noget nyt til jer der starter nu her, for vi havde det ikke i det forgangne semester(læser til eksamen på 2.). Du skal nok ikke købe en superlet bærbar med at argument, at du skal skrive mange rapporter lige her og nu. På 1. semester skal man mest vende sig til at sidde ned og bare læse bogen, og lærer det meste udenad(læs: i makro). Dog synes jeg at det var dejligt at have den bærbare til at tage noter på i histo.

Jeg vil dog til slut sige, at det er muligt at skrive noter på en bærbar til anatomi, jeg har selv gjort det i løbet af det sidste år. Personligt synes jeg at man burde overveje en superlet bærbar, som man så kan tage med sig når man har lyst(men det er meget en smagssag). Personligt synes jeg at det er dejligt at kunne snuppe alle sine noter med sig på en gang, samt at man kan søge i dem, frem for at have masser af papir dynger.

Jeg har endnu ikke set en eneste bærbar til en forelæsning på AU. Derfor ville jeg personligt købe en tung, batterislugende bærbar, som man kan game grafiktunge spil på. Du får, hvis du har det som de fleste andre, ikke brug for pc’en til studiebrug. Som andre også skriver, skal du nok bruge papir og blyant til de anatomiske og histologiske tegninger.

Angående skf. afleveringer kommer den første på 6. semester, hvor der skal skrives bacheloropgave på AU. Så det er et stykke ude i fremtiden.

apopov

  • Jeg kan da ikke gøre for at du ikke har set mig til en forelæsning endnu :slight_smile: (jeg er også den eneste så vidt jeg ved).

Jeg vil godt give apopov ret i, at man ikke kan undvære blyanten, og du skal alligevel skrive med kuglepen til eksamen. Jeg har nu bare altid godt kunnet lide at jeg kunne sæge og ikke mindst redigerer i mine noter, uden at være begrænset af papir - men det er nok lidt en smagssag.

Nu er jeg jo på KU, og dér har det reddet mangen en tør forelæsning at der er wireless net i auditoriet :slight_smile:

Jeg vil også sige, at en bærbar er ingen streng nødvendighed at have. Det er en MP3-player heller ikke, men man har alligevel meget glæde af den. Same thing med bærbare.

Men jeg vil nu holde fast i at man bliver ærgelig over at købe en for tung og kæmpestor én, som apopov anbefaler. Man kan også sagtens spille på mindre end AlienWare’s den største, hvis man kun spiller en gang imellem gør det sgu ikke noget at man ikke kan have alle grafiksettings på max…

Nej, jeg har også mere RAM i min, men ellers standard specs. Det er tilstrækkeligt til mit brug - Jeg spiller aldrig, men kører nogle ellers tunge server- og udviklingsprogrammer på windows under Parallels.

13,3"-skærmen virkede mig også liiiidt lille i starten, men jeg har vænnet mig til den, og nu er jeg fint tilfreds.

Kommer der en ny studieordning? Hmmm… Har nogen en link til hvad der bliver ændret? Skal vi have fat i andre bøger end dem der startede i September?

Indeed. Så der er ingen større rapporter før 6. semester? Heller ikke små afleveringer? Det ser heller ikke ud at bærbar ved forelæsninger kommer til at blive en realitet for mig. Og universitet har jo PC faciliteter.

Jeg tror jeg vil følge Ronni_Mikkelsens råd om at overveje en let bærbar, som jeg så kan tage med mig når jeg har lyst eller brug for dette.
Med kun 2.8 Cm i højden ser Amilo Si 1848 ganske fornuftig og slank ud. Eneste problem er jo kun grafikkortet, men man sagtens kan spille i et fornuftig kvalitet med dette.

Jeg søger videre efter fornuftige alternativer. I må gerne smide en link hvis I har anbefalinger.

  • Nej det har de ikke i forhold til dem, men de får undertiden nogle sjove ideer på anatomi :slight_smile: . Det er bestemt ikke noget i skal bekymrer jer om, de skal nok fortælle hvilke bøger i skal(kan) købe.

Ang. computer, så har jeg selv købt min på: http://www.laptops.dk/ . Jeg har en x40, som jo ikke kan bruges til alverden(spiller aldrig computer), men den vejer ikke noget, og så virker den fint.

Lige en ting - har ikke gennemlæst tråden. Men pas på Vista kommer snart. Køb en PC

  1. der kan trække vista
  2. hvor der følger en garanti med om du gratis kan upgrade til Vista.

Tror faktisk det er lidt tosset tidspunkt at købe ny pc til.

Btw jeg har spillet masser af CS på bachelordelen - det skal bare ikke gå op i gaming :smiley: Men man skal da forhelvede overleve alt den kedelige læsning…

Jeg ved ikke hvordan undervisningen i makro anatomi er i århus, men i odense er 75% af forelæsnings tiden tegning. Vi køber nogle hæfter i boghandelen med nogle skitser i, og så tegner vi med på skitserne i timerne. Jeg har tit ærgret mig over, at have skrevet noget forkert, eller ikke helt fået tegnet rigtigt. I de tilfælde har jeg ønsket mig en tablet og arbejdshæfterne scannet ind.

Men som frold siger, vent til vista er udkommet, ellers så hænger du på et OS der mister support/opdateringer inden for de næste 2år, og så står du der med skægget i postkassen og en pivåben computer.

[quote=“frold”:2f59vcxd]Lige en ting - har ikke gennemlæst tråden. Men pas på Vista kommer snart. Køb en PC

  1. der kan trække vista
  2. hvor der følger en garanti med om du gratis kan upgrade til Vista.
    [/quote]

Det burde ikke være noget problem at trække den. Dem jeg har kigget på kan sagtens trække Vista. Den jeg overvejer til omkring 8k, er en 2Ghz Core 2 Dou med 2GB RAM, 120GB HDD, samt en Radeon Mobility X1300.
Dog kan jeg ikke opgradere gratis fra Windows XP Home til Windows Vista Home Basic, jeg skal betale et mindre beløp (small royalty charge), samt fragtomkostninger står det på Fujitsu Siemens hjemmeside. Jeg kan se på Microsoft Upgradeweb, at der koster ca. 360 kr. for Home Basic, og ca. 540 kr for Premium.

Hvis man senere i februar skal have en PC med Vista Home Basic, så kommer de 300 kr. for Basic, 500 kr. for Premium nok oveni, så det er vel lidt ligegyldigt.

Læser selv på AU og indtil videre ikke haft brug for en bærbar overhovedet. Det sundhedsvidenskabelige fakultet på AU er ikke ligefrem kendt for at inddrage PC’en ret meget i undervisningen (der kan findes enkelte ting på health.au.dk men det er ringe lavet og ringe opdateret og ingen af eksaminerne på bachelordelen kan gennemføres med en bærbar)

Nu vi er ved det, ser ingen grund til at vente med at købe en bærbar til Vista - for mig at se tilbyder OS’et ikke noget der er værd at betale penge for - og uanset hvordan man ser det leverer vista ikke noget der er nødvendigt for at kunne bruge en computer gennem hele studiet - til dette er XP ganske rigeligt imo.

Det ser vel ud til at bærbar er ikke så vigtigt.

Så jeg behøver vel ikke en tynd og let bærbar som Amilo Si med lang batteritid. Så kan jeg sagtens købe en med bedre grafikkort. Men jeg kan ikke rigtigt finde et bedre alternativ end Amilo Si 1848 til 8k.

Jeg har set denne til 7k
Zartego TW3-PM23081
Intel Core 2 Duo 1.83 GHz
NVIDIA GeForce Go 7400, 256 MB DDR II SDRAM
1 GB DDR II SDRAM
80 GB 5400 rpm HDD
15.4" TFT WXGA (1280 x 800), Crystal Clear
DVD±RW
Gns. batteri levetid: 3 timer
2,73 kg
http://www.edbpriser.dk/Products/Listpr … ?ID=256430

Men jeg synes Amilo Si giver mere for pengene (dobbelt RAM, mere lagerplads, hurtigere processor, tyndere), selvom denne har et bedre grafikkort, dermed bedre egnet til spil, men til gengæld sparer jeg ca. 1,1k ved at købe denne.

Jeg kiggede på Zartegos hjemmeside og fandt denne gode alternativ til Amilo Si, dog lidt dyrere:

Zartego TW3-PM72121
Intel Core 2 Duo T7200 , 2 GHz
NVIDIA GeForce Go 7400, 256 MB DDR II SDRAM
1 GB DDR II SDRAM
120 GB 5400 rpm HDD
15.4" TFT WXGA (1280 x 800), Crystal Clear
DVD±RW
Gns. batteri levetid: 3 timer
2,8 kg
8.495,00 DKK

Amilo Si, tilbyder dobbelt RAM, to timers mere batteritid og er meget tynd, og er billigere. Denne har et bedre grafikkort. Hvad ville være den smarteste at købe?

Umiddelbart ville jeg vælge Amilo Si, da spil ikke er så vigtigt for mig og jeg tror jeg vil blive glad for den ekstra batteritid, samt at den er slank. Men da jeg en gang imellem spiller sammen med venner, så skal den klare at køre spillet optimalt.

Nu efter jeg har læst denne tråd, kommer jeg selv lidt i tvivl om hvad jeg skal købe.

Tænkte på om der var nogle SDU’er som havde købt deres bæbar via IT-shoppen, og hvilket erfaringer i skulle have med det?
Tænkte selv på lenova 3000 N100

Processor Core 2 Duo T5500 1.66 GHz
Cachehukommelse 2 MB - L2
RAM 512 MB (installeret) / 2 GB (maks.) - PC2-5300
Harddisk 80 GB - Serial ATA-150 - 5400 rpm
Optisk lagring DVD-brænder
Skærm 15.4" widescreen TFT aktiv matriks WXGA (1280 x 800) - 24-bit
Grafik controller Intel GMA 950 - 128 MB
Lydudgang Lydkort
Telekom Fax/modem - CDC - 56 Kbps
Netværk Netværksadapter - Ethernet, Fast Ethernet, Bluetooth, IEEE 802.11a/b/g
Indbyggede enheder Stereeohøjttalere, trådløs LAN-antenne, Bluetooth antenne, Fingeraftrykslæser
Kortlæser 4-in-1 Multi-card Reader
Notebook kamera integreret
Batteri Litium Ion
Driftstid (op til) 3.1 timer
Dimensioner (BxDxH) 36 cm x 26.7 cm x 3.9 cm
Vægt 2.8 kg
Operativsystem Microsoft Windows XP Home
Producentgaranti 1 års garanti
Til 6950 kroner…
Man kan sagtens få hurtigere bærbar, men…

Læste på it-shoppen at man kan få hjælp på Uni med IT-problemer div. steder, og da det kun gælder for produkter fra It-shoppen tænkte jeg det vil være smart at købe en bæbar derfra.

Nogen SOm har erfaring med IT-shoppeN?