Bagud grundet corona

Eller, det er vel primært min egen skyld.

Jeg er omtrent 4-5 lektioner bagud i mikroskopisk anatomi, virkelig langt bagud i medicinsk genetik, fordi jeg simpelthen ikke kan motivere mig selv til at læse.

Når jeg endelig tvinger mig selv til at komme i gang, går det så langsomt grundet manglende koncentration - og så sidder det bare ikke fast i hovedet. Der er ingenting at dukke op til, og alt hvad jeg har lært fra en uge siden er allerede glemt foruden det helt overordnede, som ikke er pensumdækkende.

Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre … :neutral_face:

Kh en frustreret 1. semester studerende på AU

Hej maddie.
Det er en speciel situation vi står i, og jeg kan kun forestille mig, at mange er i samme båd som dig, og altså ligeledes har svært ved at “hanke” op i sig selv og få læst op derhjemme.

Det kan være enormt svært, tæt på umuligt, at få indhentet adskillige ugers pensum i eksamens perioden. Der er du heldigvis ikke nået til endnu! :slightly_smiling_face:

Hvordan læser du nu? Måske skal du ændre din studieteknik lidt. Prøv at lave nogen klare retningslinjer for hvornår du læser, og hvornår du holder fri. Dvs. Sluk alt hvad der hedder sociale medier, netflix og andet støj så det kun er mikro/genetik slides og bøger, du har foran dig.
Sæt evt. Et ur på 25 min hvor du arbejder, efterfulgt af 5 min hvor du rejser dig op, åbner et vindue, eller laver en kop kaffe. Sådan fortsætter du 4 gange hvorefter du holder en længere pause. (det kaldes vist nok pomodoroteknikken)

Og så vil jeg lige sige, at det er helt normalt, at man ikke føler man kan huske noget som helst fra de foregående lektioner i løbet af semestret :slight_smile: det kommer som regel først på plads op mod eksamen, og det er helt normalt på universitetet

MVH

Hej Tuna, tak for det søde svar.

Jeg forsøger, at danne et overblik ved først at kigge slides igennem, skimme siderne og evt. se en simplificeret video, hvorefter jeg dykker ned i detaljerne. Herefter tegner og forklarer jeg koncepterne til mig selv med bogen lukket. Jeg benytter mig også af pomodoro teknikken :slight_smile:

Jeg tror umiddelbart, at min studieteknik er virkelig tidskrævende og mentalt hård, fordi det kræver utrolig meget energi at komme igennem pensum på den måde, men de gange, hvor at det lykkedes, har det bare siddet godt og grundigt fast.

Mit problem er vel, at det jeg ingen motivation og energi har til at blive ved med dette. Især når jeg går rundt hjemme i de samme 40 kvadratmeter… når man kom på uni, føltes det lidt som om, at der skete et “shift” i ens mentalitet, og man kunne nemt kommunikere ens tanker og frustrationer, så alt pludselig blev nemmere og mere overskueligt. Det har jeg bare ikke mere :slightly_frowning_face:

Synes det lyder til at din måde at studere på er rigtig god, men ja, det kan være mentalt krævende sammenlignet med blot at læse bogen eller sidde og lytte til en forelæsning helt passivt!
At teste sig selv på de ting man har gennemgået, er bare den mest effektive måde at gøre det på, så bliv med det!

Det “shift” i din mentalitet du oplever ved at tage op på uni, skal du på en eller anden måde forsøge at få fundet frem.
Jeg tror det gælder om at få noget struktur ind i din hverdag, prøv evt. at:
-Sætte et ur hver dag, så du står op på samme tid.
-Tag tøj på som om du skulle op på uni, så du ikke bare går rundt i “hyggetøj” hele dagen
-Måske skal du skrive nogen ting ned, som du har lyst til og så prioritere dem. F.eks. gå en tur med en ven/veninde, løbe/gå en tur eller se et afsnit af en serie. Så har man noget at se frem til under læsningen.

Hvis du er i en studiegruppe kunne i måske aftale at gennemgå nogen slides sammen over skype? Det ville give lidt socialt, hvor i samtidig kan motivere hinanden lidt:)

2 Synes om