Barnløshed

Hey…

Har altid interesseret mig for barnløshed, og vil meget gerne sidst i min karriere at forske lidt på det område, fordi jeg synes det er synd for et par som ønsker et barn ikke kan få det.

Men ved man egentlig den grundlæggende grund til hvorfor at der nogle mænd og kvinder som ikke kan få børn? Altså har man fundet ud af om det ligger genetisk eller har fordi der er noget galt fysiologisk med manden eller personen?

hmmm det er vist et større spørgsmål du der har gang i… Jeg vil anbefale dig at tjekke pubmed ud mht. articler og diverse reviews omkring emnet.
Jeg har ikke så meget erfaring inden for det område at jeg kan sige noget som helst :slight_smile:

Pubmed er et godt sted at starte, men jeg tror nu ikke du finder en definitiv årsag. Sandheden er jo nok at årsagerne er multifaktorielle.

Jeg har interesseret mig lidt for gyn-obs relaterede emner og har naturligvis også læst en del om barnløshed.
En af de oftest nævnte emner forbundet med risiko for sterilitet er seksuelt overførte sygdomme, som f.eks. klamydia. Kvinder kan have andre fysiske forhindringer som medårsag: PCO, intrauterine fibromer, sammenvoksninger af æggeledere, blot nogle af mange.
Mændene har problemet med dårligt bevægelige sædceller, som nogle tilskriver højere temperatur i testiklerne.
Man kan vel også have genetiske prædispositioner, men da er jeg ikke så meget inde i hvilke markører i så fald vil kunne påvise dette.

Håber du kan bruge det…

Mvh
Mignon

I de lidt forældede lærebøger jeg har læst om emnet deles det nogenlunde sådan op:

~20% ovulationsforstyrrelser hos kvinden
~15% tubafaktor (problemer i/omkring tuba, hyppigt infektiøst som ved chlamydia)
~25% nedsat sædkvalitet
~5% endometriose
~5% seksuelle problemer

30% uforklaret