Basic Pathology - Kumar, Cotran, Robbins

Hardcover: 960 pages
Publisher: Saunders; 8 edition (24 May 2007)
Language English
ISBN-10: 1416029737

JAMA - review of the last edition
“Continues the tradition of the earlier [editions] with its well-written, comprehensive, and very up-to-date coverage…A welcome and much needed reassertion of the central importance of pathology.” --This text refers to an out of print or unavailable edition of this title.

Book Description
“Continues the tradition of the earlier [editions] with its well-written, comprehensive, and very up-to-date coverage…A welcome and much needed reassertion of the central importance of pathology.” --JAMA(review of the last edition) Comprehensively updated and revised, the New Edition of this well-respected text presents a balanced, accurate picture of the central body of today’s pathologic knowledge. It retains the easy readability, currency, and authoritativeness that made previous editions so popular. And, it now features abundant full-colour illustrations throughout–to make challenging concepts easier than ever to understand! --This text refers to an out of print or unavailable edition of this title.

Meget mere omfattende end Rubins Essential Pathology, men jeg synes personligt det er værd at læse lidt ekstra og så forstå stoffet. Den kan klart anbefales, evt. som opslagsbog sammen med Rubin.

bog for alle pengene og så endda i hardback - fatter ikke hvorfor RH´s patologer ikke anbefaler denne frem for Rubin og Farber: den er den hyppigst anbefalede og mest solgte pensum bog i usa, den er måske mere omfattende en rubin og farber, men flere emner vil kunne udelades og så er det den mest opdaterede af de to. Feks følger den ligesom den danske de nyeste kriterier for hæmatologiske sygdomme modsat rubin og farber, hvor det er en stor pærevælling af 3 forskellige klassifikationssystemer
Som skrevet i reviews i nedenstående link er den dog ikke fejlfri mht incidens mv. og flere steder kommer man i tvivl om hvilken sygdom indenfor en given kategori er den hyppigste s. den mindst hyppige: fx står der intet om, at non-bakteriel thrombotisk endocarditis er hyppigere end de infektiøse osv. Dette er dog let at overkomme, bla ved opslag i studiesalshåndbogen el i dette tilfælde andre bøger (hvilket man jo alligevel bør mht danske incidencer)
Alt i alt en super bog, der dog mangler lidt af helheden fra storebroderen/biblen på 1400 sider: Robbin´s pathologic basis of disease (1999), der til gængæld lige pt halter lidt bagefter mht opdateringen og enkelte klassifikations skemaer; fraregnes almen pathologidelen og indledende anatomiske og fysiologiske review´s i den store udgave er den faktisk kun ca 90 sider større end den her anmeldte “mini” udgave, så i en nyere udgave (og såfremt der forelå en emneopdelt pensumliste) ville jeg klart overveje denne fordi den er mere komplet og gennemredigeret og det er rart med lidt genopfriskning af anatomien, begge ting der letter forståelsen og øger læsehastigheden.
http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/0721692745/ref=cm_rev_all_1/104-4789518-8599918?v=glance&s=books&vi=customer-reviews

Ej, den kan altså virkelig anbefales. Nu har jeg læst efter den (2-3 gange) her til patologi eksamen og den har sgu været god. Flotte illustrationer, dejligt sprog, gennemarbejdet. Godt afsnit om basal patologi.

Det eneste jeg mangler er en mere stringent opbygning af bogen, så alle sygdomme stod med:
Forekomts, ætiologi, disp. faktorer, patogenese, morfologi, symp, komplikationer.

Alle oplyningerne er der, men ofte fordelt på 3 afsnit, så man skal fiske lidt efter info. Men omvendt er det måske den opbydning der gør den så spændende at læse. Jeg kommer til at læse den mange gange igen i fremtiden det er jeg sikker på.

Og man skal ikke bekymre sig om forekomster. Under flere sygdomme står lige frem høj forekomst i skandinavien eller sågår høj incidens i Danmark.

Prima bog, hvis jeg kunne rate indlæg jeg selv havde oprettet, så ville jeg give den 5 stjener. Den bedste studiebog jeg har læst til dato. Den første jeg nød :smiley:

jeg er enig , jeg elsker også denne dog, og sammen med BRS pathology, så er man godt kørende og så undgår man dårlige rubins og ballegård. :slight_smile:

Opdateret til 2007 udgave