Basisuddannelse - 4-årsregel - drop eksamen - bliv lægevikar

Med de nye tiltag med erstatning af turnus med den såkaldte 1-årige basisuddannelse - som ikke nødvendigvis indeholder intern medicin - og samtidig indførelse af 4-årsregelen - er der lagt op til massiv forringelse af den postgraduate lægeuddannelse.
Jeg er selv overlæge ved en stor intern medicinsk afdeling, og ser med stor bekymring på udviklingen.
I debatten bemærker jeg, at der er mange af de kommende læger, der er særdeles utilfredse og bekymrede for ikke at kunne få et relevant postgraduat uddannelsesophold på en intern medicinsk afdeling - og efter min overbevisning med rette! Jeg er ganske overbevist om, at en grundig uddannelse i intern medicin er en særdeles vigtigt basis, uanset om man senere uddanner sig til speciallæge i kirurgi, psykiatri, almen medicin, anæstesi el. lign. Intern medicin er simpelthen basis for videre lægevirksomhed.
Med 4-årsregelen låser man imidlertid de YL - der ikke alle vil kunne opnå et ansættelsesforløb på en intern medicinsk afd.
Der er grund til massiv protest! Den mest tydelige protest vil være, hvis stud-med’er i massivt tal undlader at gå op til én af de mindre afsluttende eksaminer - og istedet søger om lægevikaransættelse på landets intern medicinske afdelinger. Derved sikrer man sig også en kvalificeret uddannelse i intern medicin!
Et af argumenterne for at afkorte det postgraduate uddannelsesforløb har været bedre planlagte og mere effektive ansættelsesforløb - I den sammenhæng skal man huske på, at de speciallæger, der skal give Jer den ønskede uddannelse - i fremtiden får så travl med at udføre de opgaver, som turnuslæger tidligere har udført (journalskrivning, passe vagten mmm), at de næppe får tid til at tage sig af basislægernes uddannelse. Man skal jo errindre at der også er stor mangel på speciallæger.
DERFOR: LAD JER IKKE PRESSE TIDSMÆSSIGT - TAG SELV DEN UDDANNELSE I HAR BRUG FOR!