Bedste epidemiologi og statistik bøger

Jeg søger jeres bud på de mest grundige/uddybende epidemiologi og statistik bøger.
Nævn gerne de 2-5 bedste efter jeres mening.

Jeg har følgende:
Statistik:
Essentials of Medical Statistics - Betty, Kirkwood
Practical Statistics for Medical Research - D. G. Altman
Basic and Clinical Biostatistics - Beth Dawson, R. G. Trapp
Medical Statistics at a glance - Aviva Petrie, C. Sabin

Epidemiologi:
Epidemiolog og evidens - Svend Juul
Medical epidemiology - Raymond Greenberg
Clinical epidemiology - Robert Fletcher
Clinical epidemiology - Brian Haynes

og vil gerne have jeres bud på mere omfangsrige/uddybende bøger?
Jeg tænker bl.a. på Modern epidemiology - Kenneth Rothman.
Nogen der kan kommentere denne bog?

Jeg fik anbefalet Essentials of Medical Statistics - Betty, Kirkwood i stedet for at bruge at a glance serien som blev anbefalet blev brugt af næsten alle. Jeg købte og så sel at a glance bogen først, men betty og kirkwoods bog er meget mere pædagogisk og til at forstå.

Mht. statistik er Altmans bog #1

supplerende er hans Statistics with confidence (omkring konfidens intervaller).

2 andre er
Feinsteins Medical Statistics (ikke så pædagogisk som Altmans, men lidt mere hardcore)
Sokal’s Biometry (meget pædagogisk, og mere teoretisk end Altmans, men ikke skrevet til læger)

Mht. epidemiologi

#1 er simpelthen
Rothman - An introduction (lækker lille bog der dækker de fleste begrebet)
Hans Modern Epidemiology er også god, men noget mere langhåret. De supplerer hinanden godt. Modern Epidemiology er god som opslagsbog el. hvis man læser udvalgte kapitler i forbindelse med konkrete problemer.

Derudover er der
Fletcher’s Clinical Epidemiology (udemærket bog, men en anelse basal)
Grobbee’s Clinical Epidemiology (1. udgave og relativt ny bog, men faktisk rigtig god. Især dens indhold omkring diagnostiske og prognostiske studier og regressionsmodeller er bedre dækket end andre jeg kender).
Er du total nørd kan Feinstein’s Clinical Epidemiology fra 1985 anbefales. Den er skrevet af den kliniske epidemiologis fader og er virkelig velskrevet. Den indeholder dog ikke alle de nyeste metoder m.m. Desværre skal den rekvireres antikvarisk og priserne kan godt være noget pebrede. Men nogle gange kan man være heldig på eks. Amazon.

Af historiske bøger er der Morabia’s A history of epidemiological methods and concepts

Er du interesseret i evidensbaseret medicin kan Guyatt’s Users’ guide to the medical litterature anbefales

Det afhænger dog også af hvilket niveau det er til. Er det i forbindelse med medicin studiet el. er det til eks. forskning?

vh

Andreas

Tak for nogle gode forslag.
Jeg er ikke så imponeret over Altmans “Practical Statistics for Medical Research”, men jeg vil give den en chance til.
Har Guyatts bog om evidensbaseret mediicin og jeg synes også den er god.
Niveauet er forskning på phd-niveau og derover.

Flere forslag er velkomne og gerne med fokus på ernæringsepidemiologi.