Bedste tidspunkt at tage SPV-kursus?

Som emnet antyder er jeg interesseret i at få at vide, hvornår det bedste tidspunkt vil være, at tage SPV-kurset?

Jeg starter på studiet her til september, og eftersom det ikke er muligt, at tage SPV-kurset i sommerferien ml. 2. og 3.semester vil jeg spørge Jer, hvilket semester I vil anbefale at jeg tager det på?

På forhånd tak :slight_smile:

Du kan lige så godt tage det så hurtigt som muligt. Der er bedst tid på første… Men jeg modsiger lige mig selv, tog det nemlig selv på 2. semester, da jeg mente jeg lige skulle igang og lære studiet at kende. Set i bakspejlet ku jeg lige så godt have taget det med det samme… Det er bare om at komme igang.
Hvis du senere vil have VT, BVT eller MVS vagter/kurser, konkurerer man nemlig mod alle de andre, og det er som regel kun antal SPV/VT timer der tæller, (nogle gange også semestertrin). Så det er bare om at få skrabet timer til sig. Og så for lige at gentage mig selv… Der er bedst tid på 1. semester… :slight_smile:
Velkommen på studiet og tillykke med optagelsen.
/ Simon

Jeg tog ikke kurset på 1.-2.-3. semester og de to gange jeg søgte herefter havde jeg ikke mulighed for at komme ind - så en god ide er nok at gøre det i hvert fald inden 3. semesters afslutning.

1 Synes om

Hmm, måske et dumt spørgsmål, men hvorfor kan man ikke tage kurset mellem 2. og 3. semester?

Nu ved jeg ikke, hvordan det ser ud på AU og SDU, men på KU kan man ikke være sikker på at der arrangeres SPV-kurser i sommerferien. Ellers kan man naturligvis godt…

Kan iøvrigt tilslutte mig tidligere råd - få det taget så hurtigt som muligt!! Få derefter nogle SPV-timer indenfor vesten, så man kan komme videre med VT-kursus og ud på nogle spændende hold på intensivafdelinger, operationsgange eller dialyseafdelinger etc.

  • Mikkel

jeg tilslutter mig de andre, tag det hurtigt - kurset vil næsten altid passe dårligt ind, med mindre du satser på et t de der ferie-kurser der aldrig er garanti for !

jeg kunne for mit vedkommende ikke ha fundet tid til det på andet end 1.semester!

det er også muligt at tage det inden første semester så længe du er tilmeldt studiet!

/R

I København tror jeg ikke man får lov til at tage kurset, hvis man ikke er startet endnu, selvom det ville være smart…

  • Mikkel

Tak for Jeres hurtige tilbagemeldinger!

Mht. til at tage det ml. 2. og 3. semester ringede jeg til FADL i går og fik, at vide, at der ikke var kurser i sommerferien, da folk oftest faldt fra.
Det ville ellers være optimalt, at tage det der :smiley:

Jeg kan høre på det hele, at det er 1.semester jeg skal gå efter, det lyder bare overvældende for en endnu-ikke-startet-studerende, at man skal følge et lettere tidsomfattende kursus, hvorefter man skal tage en vagt om ugen i tre måneder (ikke fordi én vagt om ugen er så slem).
Jeg vil bare gerne tage kurset således, at jeg på et tidspunkt kan tage nogle vagter, f.eks i sommerferierne :up:

Jeg har dog endnu et lille spørgsmål 8)

Det virker til, at der ikke er tid til at tage kurset på andet end 1.semester, men så tænker jeg, hvordan får I så tid på de andre semestre til, at tage vagter?

Jeg er underviser på SPV kurset, så jeg vil helt klart anbefale dig at tage kurset på 1.semester. I Århus har vi ikke binding til hold for SPV´ere, er du sikker på du skal tage en vagt om ugen i 3 mdr?

Der er tid til at tage vagter fordi det er et dejligt fleksibelt system. Man kan tage vagter næsten når man vil. Jeg er selv 9. semsester nu, tog vagter indtil og med 5. semester og nåede over de 1000 timer (det er en del vagter). Jeg har altid synes det var dejligt at komme lidt ud og væk fra f.eks eksamensstress (og så tjener man jo samtidigt rare penge!).

Så der er tid, det gælder bare om at tage vagter regelmæssigt så man ikke kommer ud af rutinen.

Tillykke med optagelsen - og kom så ud og få tjent nogle penge til fredagsbarsøl!

I Odense kan man godt tage kursuset mellem 2. og 3. semester. For dit vedkommende vil det betyde næste sommer.

Der er dog nogle semestre, som er mindre ‘tunge’ end andre, hvorfor det kan være en fordel fx at tage kursuset inden 1. semester eller under 1. semester, hvor man praktisk talt ikke laver en skid.

Jeg skal selv tage mit SPV-kursus i august. Dog mellem 1. og 2. semester.

Er der nogen som har et link til nærmere info omkring FADL vagter og kurser? Jeg kunne ikke lige finde nærmere beskrivelser…
Jeg har kun hørt godt om FADL vagter, så jeg er ret ivrig efter info!

Så vidt jeg har forstået er det første kursus SPV, og man kvalificerer sig til de videre kurser ved at have en masse timer med det foregående- right?

Ulempen er tilgengæld at du ved tilmendlingen til FADL just melder dig ind i en fagforening, hvorfor du ikke kan arbejde for FADL-konkurrende institutter som fx Medikom.

Til Simon.
Prøv http://www.fadl-vagt.dk der burde være lidt info. Ellers kommer der info den første uge på KU.
Mange vagter er rigtig spændende, men nogle kan også være lidt kedelige. Det afhænger meget af hvilken afd. man er på, og selvfølgelig også patienten! Men det er rigtigt forstået, man tager først SPV kurset, når du har 400 timer og har bestået 3. semester kan du blive ventilatør (VT-kursus). Herefter er det næsten kun semestertrin (+ antal VT timer) der afgør om du er kvalificeret til et job/hold.
Og lige til TrineH og Fernstrøm, der er IKKE binding til til SPV, med mindre man er på fasthold. MEN, man skal have afviklet x antal timer inden 3 mdr. for at få kurset godkendt (man kan vel kalde det lønnet praktik!?).

Der bliver masser af tid til at tage vagter. De kan bare bedre planlægges, og fordeles ud over en måned. SPV kurset har rigtig mange timer, som ligger kontinuerligt efter hinanden. Desuden lærer man også en masse af at tage vagter, så det er jo også lidt uddannelse (i hvert fald i praksis, man er meget bedre rustet syntes/tror jeg til når man skal i klinik, eller bliver færdig!).
Mvh
Simon

FADL eller Medikom?
Hvor er det bedst at arbejde som vikar? Fordele/ulemper?

Bertram og andre (for ikke, at forvirre andre end mig selv):
Jeg mente nu heller ikke bindingsvagter. Man skal have afviklet 96timer indenfor tre måneder. Det er tolv 8 timers vagter = 1 om måneden. Ikke at det behøver være 8 timers vagter, det er bare mit regnestykke : )

hmm… 4 om måneden!
Og forresten er alle vagter på otte timer!
Derudover har jeg ligesom alle andre kun at sige: tag spv-kurset på første semester, det gør langt de fleste!

hvordan skulle fadl kunne kontrolere, at du ikke vagter ved FADL-konkurrende institutter?

Fernstrøm har nok ment 1 om ugen, og ikke en om måneden :wink:

Tak for svaret Bertram- jeg har set mig lidt omkring på den side du linker til, og at dømme ud fra adressen burde det være STEDET man finder sådanne oplysninger.
Men nej. Der nævnes noget om obligatoriske kurser, og så ellers noget om FADL’s værdigrundlag her. Og det er under uddannelse. Under “nyttige oplysninger” findes denne blændende række brugbare informationer.

Jeg tror jeg venter til rusturen og håber på lidt mere uddybende forklaringer på systemet :slight_smile:

Ok så man har 3 semestre til at få 400 timer- det burde ikke være noget problem.
Men hvad betyder SPV? Eller i det hele taget, hvad kan man lave når man består de forskellige kurser?

Ikke helt, de 3 semestre er ikke en tidsgrænse for, hvornår du skal have taget de 400timer. 3. semester er det absolutte minimum, du skal have bestået(på KU), du kan sagtens tage kurset senere. De fleste jeg har hørt om, har været længere henne på studiet før end de havde de 400 timer. I princippet kunne man vel bare være bestået 3. semester, tage SPV kurset og så arbejde 400timer på et semester(urealistisk)…

SPV = SygePleje Vikar. Når kurset er bestået kan du udføre nogle simple opgaver, eksempelvis sikre at den selvskadende psykiatriske patient ikke skader sig selv, eller at den forvirede patient ikke seponerer(på dansk: piller ud) sine venflons, ventrikelsonde eller kateter(eller forsørger at gå en tur, med dertil tilhørende stop i slange forsyning og evt fald på gulv). Du kan også skulle hjælpe pt med at spise eller udføre personlig hygiejne ved den sengeliggende pt. Andre gange skal man sikre sig at måle div. værdier med faste intervaller.
VT = Ventilatør. Som ventilatør får man udvidede beføjelser, man kan f.ex tage vagter på intensivafsnit og man må suge folk i halsen(BIIG NO-NO for en SPVer)
BVT = Børneventilatør. Hvad MVS er, er jeg ikke sikker på, men jeg mener at det er noget med “Medicingivende something something”.

[hr]

Stikkere vel sagtens :c8l: - nej, som du antyder har FADL ikke nogen reel mulighed for at sikre sig, at du ikke arbejder for andre firmaer. Men hvis du allerede er medlem, hvorfor skulle du så ville arbejde for andre? det er FADL der forhandler overenskomst, skaffer dig billig forsikring og bank, hjælper hvis sundhedsministeren får en hjerneblødning og spiller roulette med sundhedsvæsenets fremtid, og hjælper dig, hvis du er ansat af uni og de ikke vil betale din løn. FADL gør utroligt meget for deres medlemmer, så man støtter selvfølgelig.

Nu er det jo ikke FADL, men derimod FADLs vagtbureau man arbejder for :wink: Men iøvrigt vil jeg give dig ret - hvorfor arbejde et sted der er mindre fleksibelt, der giver dårligere løn osv… det skulle da kun være af ideologiske årsager.

Jeg er ikke helt enig. Som SPV’er såvel som VT’er og alle andre steder i vores (kommende) arbejdsliv, så gælder det, at man må udføre det arbejde man føler sig kompetent til, og som arbejdslederen giver lov til. Så hvis den sygeplejerske man arbejder under på en SPV vagt viser dig, hvordan man suger, og man selv føler sig OK med det, så gør man det…

  • Mikkel