Bedste tidspunkt at tage SPV-kursus?

Jeg mente selvfølgelig en vagt om ugen - tak Simon :up:

Umiddelbart hælder jeg mest til, at tage SPV-kurset senere på studiet f.eks 4.semester, og så bare “nyde” de første semestre uden at skulle tænke på vagter mv, men er det meget urealistisk?!?

Ikke nødvendigvis, det kan jo også være fordi at den marginalt dårligere løn bliver opvejet af det man sparer på forsikring og bank, samt her i Odense får man også noget bog materiale på kandidat delen(tror jeg nok, jeg er stadig på bachelor delen). OG vi kan låne en af FADLs to kanoer med plads til tre og en kasse øl, gratis.
Så nej, det behøver ikke kun være ideologiske årsager, der gør at man vil arbejde for FADL, det kan også sagtens være egoistiske :wink:

og du har ret, man arbejder ikke for FADL men for FADLs vagtbureau, men eftersom man skal være medlem af FADL for at arbejde for vagtbureauet og man ikke må arbejde for andre vikarfirmaer på området når man er medlem af FADL, så er der ikke den store forskel. Desuden så her i Odense, der sidder FADL sekretæren i samme lokale som hende, der står for lønnen til vagttagerne. Så der er ikke en tydelig forskel på de to ting.

1 Synes om

Principielt arbejder man for hospitalet/afdelingen, men arbejdet er formidlet via FADLs Vagtbureau. Man kan se vagtbureauet som en medlemsfordel hos FADL, dvs. at man som FADLmedlem kan få arbejde formidlet via vagtbureauet.

I Århus kan man sagtens tage kurset mellem 2. og 3. semester! Jeg er nemlig selv igang med at tage kurset nu her i august; i alt er der 3 hold af 16 studerende, så det er da en del.
Jeg vil helt klart anbefale at tage kurset mellem 2. og 3. semester; en del fra mit hold tog kurset på 1. semester og det skulle vist være ret hårdt. Derudover har de fleste af dem ikke taget en eneste vagt på 2. semester, da man simpelthen ikke har tid, så da de ville tage vagter her i sommerferien, var det de havde lært på kurset pludselig langt væk.

Nu er medicinstudiet langt fra så tidskrævende, således “at man simpelthen ikke har tid”. Det er et spørgsmål om at udnytte sin tid fornuftigt og effektivt.

Jeg vil anbefale at tage SPV-kursuset, så snart muligheden byder sig.

ok. Jeg har nemlig overvejet at tage SPV-kurset før jeg starter på SDU, da det så er overstået. (Hvis jeg kan finde tid til ved siden af 35 timer/uge i børnehaven). Men hvad kan fadl-vagter give mig, som odense hjemmepleje ikke kan?. Her kender jeg de ansatte og borgerne, som jeg har det godt med. Det er mega fleksibel-kan vælge og vrage mellem et utal af vagter nogle måneder frem. Har det sidste lange stykke tid kun kørt søndag/helligedage, da det giver mest (Aften: 190 kr/h / 250 kr/h ). Jeg tænker, at disse dage er meget eftertragtet hos fadl, og man derfor ikke udlukkende kan tage dem. Dvs. at ens gennemsnitsløn måske faktisk er højere ved hjemmeplejen iforhold til fadl, da jeg der også skal tage hverdagsvagter for at få noget overhovedet. Samtidig har jeg læst et sted, at man ofte skal tage flere dage i træk, og man ikke får vagten i det man skriver sig op til en.

1 Synes om

Jeg syntes bare man skal komme igang. Som Überali skriver er medicin studiet ikke så slemt. Man kan sagtens tage nogle vagter, og man lærer også en hel masse… Vil endnu engang gentage mig selv, og postulerer at man ikke bliver en god læge alene ved Panums inst. og div. professores hjælp. Lægegerningen er så meget andet end det der sker på Panum, så det er helt sikkert en stor fordel at have lidt praktisk erfaring.
Og til Fernstrøm, de 96 timer man skal have opnået indenfor 3 mdr. altså 12 vagter i alt, (4 pr. måned) da ALLE vagter er 8 timer lange (der findes få undtagelser!), det kaldes bindingsvagter.

Mikkel, det er faktisk et BIG NO-NO hvis man suger som SPV´er. For man er faktisk ikke dækket ind forsikringsmæssigt og rent juridisk hvis man laver ged i den. Det er man som VT´er. Når det så er sagt, så springer vi jo glad og gerne ud i venflon, A-punktur, blodprøver osv. osv. Så det skal jo tages med et gran salt. :slight_smile: Så FADL fraråder at man laver en masse ting fordi man ikke er dækket, så de kan ikke hjælpe en.

MVH
Simon

Hejsa.

Jeg har også søgt lidt rundt omkring for at finde mere information om indholdet af SPV kurserne, men har ikke fundet det store. Er kurset virkelig obligatorisk for alle - eller kan man få “merit”? Jeg spørger da jeg selv har gået et år på sygeplejeskolen og derfor formodentlig har været igennem, hvad jeg kunne forestille mig et spv - kursus indeholder - Eller hvad?

Kitt

SPV kurset er basalt set; hvordan virker en afdeling, forflytning, ernæring, værdi tagning, pt hygiejne, personale hygiejne, den psykiatriske pt, geronto pt, samt generelle “do’s and dont’s” fx, “du må ikke oplyse pt om noget nyt omkring pt, det er op til uddannet personale, der kan svare på spørgsmål”, “hvis din pt er fixeret, må du kun hvis det brænder løse pt” eller "læg altid et par mønter i sygeplejerskernes kaffekasse, og hvis muligt tiltræk dig opmærksomhed ved fx spørgsmålet ‘hvor er kaffekassen og hvor meget skal jeg lægge?’ "

Jeg kender til mindst en der fik lov til bare at arbejde uden kurset pga tidligere erfaring. Men ring til FADL og spørg, de har svar på næsten alt.

[quote=“troelsr”:2kiznj8h]Ikke nødvendigvis, det kan jo også være fordi at den marginalt dårligere løn bliver opvejet af det man sparer på forsikring og bank, samt her i Odense får man også noget bog materiale på kandidat delen(tror jeg nok, jeg er stadig på bachelor delen). OG vi kan låne en af FADLs to kanoer med plads til tre og en kasse øl, gratis.
Så nej, det behøver ikke kun være ideologiske årsager, der gør at man vil arbejde for FADL, det kan også sagtens være egoistiske :wink: [/quote]

Jeg er vist blevet misforstået her… jeeg mener, at arbejder man ikke for FADLs VB, så må det være af ideologiske årsager, for jeg kan ikke i min vildeste fantasi forestille mig, at arbejdsforholdene er bedre andre steder…

Så længe man ikke overskrider de retningslinier som afdelingen udstikker for FADL-vagtens arbejde, så mener jeg, at man har sit på det tørre - også forsikringsmæssigt. Vi arbejder altid under ansvar af de ansvarshavende sygeplejerske, så hvis hun/han sig OK, så…

  • Mikkel

hehe, det er problemet med skriftlig kommunikation, ironi er noget man som læser selv må tilsætte, og jeg syntes at jeg lugtede noget… :oops:

Hvad angår ansvar når man går ud over hvad man er blevet undervist i, så tror jeg at du har ret. Man må fx godt stille på ilten, hvis man bare bliver overvåget( for så er det vist nok sygeplejerskens ansvar). Men nu er det jo sjældent, at der er tid til at supervisere en procedure, istedet for selv at udføre den - der er jo en grund til at vagten er bestilt.

Ad tidspunkt for kursus: jeg vil råde alle til at tage spv kurset så hurtigt som
muligt, mest af den grund at man kommer ud og ser rigtige vagter
på rigtige hospitaler.

Ad info om kurser: Det bedste sted at få info om SPV-kurser og andet
vil nok være at møde op på vagt-bureauet og bede om et semester-
hæfte, der står næsten alt det vigtige i.

Ad ansvar: Lad være med at gøre noget som helst invasivt, det vil
sige give medicin, suge, m.m., for man har faktisk hverken
uddannelse eller ansvar for det som spv’er.
Hvis man alligevel gør det, skal man være bomsikker på at det sker
for vagthavende sygeplejerske/læges regning, det er en enorm
lort at stå med hvis noget går galt!

Du mener vel at man ikke skal gå i medicin rummet selv og hente… for jeg har dælme givet mange piller på mine vagter, hvor en sygeplejeske bare har optalt piller i et glas givet det til mig.

Igen, hvis man selv er OK med det, og den ansvarshavende sygeplejerske er OK med det, så er alt cool - også forsikringsmæssigt…

  • Mikkel

Hej Mikkel, og alle jer andre…
Jeg har undersøgt det lidt… Faktisk kommer indskrænkelserne i vores kompetancer direkte fra Sundhedsstyrelsen. Derfor må vi faktisk ikke gøre mange ting, f.eks. suge, rette på ilt give medicin.
MEN, det er helt rigtigt at HVIS man får lov af en sygeplejerske, så er man hendes forlængede arm. Dvs. han/hun hænger på den hvis vi kvajer os. Men mon ikke vi også bliver gennet en tur gennem systemet?
Kunne i hvert fald godt forestille mig at man blev smidt ud af FADL!?

Med venlig hilsen

Simon

Har du referencer fra SST på det?

Nu fandt jeg iøvrigt det jeg ledte efter, og som supplere dit indlæg Simon. Det er fra SPV-kursushæftet fra FADLs vagtbureau 2005:

“Læger kan benytte FADL-vagter som medhjælp på samme vilkår som de kan benytte en hvilken som helst anden person, uanset om medhjælpen er uddannet sundhedsperson eller ej. Denne medhjælp kan også ansættes til at assistere andet sundhedspersonale, herunder autoriserede sygeplejersker. En læge kan delegere enhver opgave – også medicingivning – til en medhjælp uanset medhjælpens uddannelse og baggrund, og uanset om medhjælpen er autoriseret eller ikke-autoriseret plejeperso-nale. Opgaven kan evt. delegeres videre af en sygeplejerske til andet ansat plejepersonale”

Så fik vi vist sat det på plads… :wink:

  • Mikkel

Det må man sige… :lol:
Men gælder det også sygeplejersker, eller kun læger?
For man kan jo også blive lægevikar fra 1. sem. hvis der bare er nogle overlæger der tør lade dem arbejde under deres aut. :wink:

Jeg har ingen referencer fra SST på det Mikkel. Havde møde med Gry i dag, så vendte det med hende.
Men hun sagde det var noget FADL og SST var blevet enige om, så der ikke blev lavet for meget “gris” af ikke uddannet, ikke kvalificeret personale. For at der skulle være klare retningslinier over for FADL-vagterne.

[quote=“Bertram”:3305fbu8]Men gælder det også sygeplejersker, eller kun læger?
[/quote]
Sådan som jeg læser det, så gælder det alt, hvad der laves på et hospital.

Iøvrigt vil jeg sige, at hvis der er lavet en aftale mellem FADL og SST, så burde der ligge noget på skrift - ellers er det ikke noget værd, specielt ikke, hvis en sådan aftale ikke bliver kommunikeret ud. Jeg tror selv jeg vil vende det med Gry når jeg skal til møde med hende i næste uge.

  • Mikkel

Ok, det lyder som om du er lidt mere inde i sagerne end os andre. Jeg har det kun fra Gry, og hvad der ellers er blevet kommunikeret ud til kurserne. Så glæder jeg til at høre hvad hun siger…
For så skal jeg da øve mig på nogle lidt andre ting end “bare” venflon, a-punktur, blodprøver osv… :slight_smile:
/Simon