**Bestyrelsen i FAYL udtrykker mistillid til Mette Worsøe**

mødeindkaldelse på laeger.dk

Til repræsentanter og suppleanter i
Yngre Lægers repræsentantskab samt
formændene for Yngre Lægerådene
i regionerne

Indkaldelse til ektraordinært repræsentantskabsmøde i Yngre
Læger onsdag den 29. august 2007
på Kongebrogården i Middelfart, Kongebrovej 63, 5500
Middelfart, tlf. 63 41 63 41.

Mødet starter kl. 18.00 og slutter senest kl. 22.30.

Bestyrelsen indkalder til ekstraordinært repræsentantskabsmøde,
idet et flertal i bestyrelsen bestående af Peter Haahr Bernhard,
Lisbeth Lintz, Elsemarie Døssing, Stine Sloth, Mette Hvilshøj
Fabricius, Martin Hulgaard, HB-medlemmerne Klaus Peder
Klausen og Michael Dall samt redaktør Morten Charles har udtrykt
mistillid til formandens virke.

Formanden er valgt af repræsentantskabet og ønsker derfor ikke at
afgå på baggrund af den udtrykte mistillid fra ovennævnte.

DAGSORDEN:

  1. Valg af dirigent
  2. Redegørelse for situationen samt debat og stillingtagen
  3. Evt. valg af formand
  4. Evt. valg af formand for Overenskomst- og Aftaleudvalget
  5. Evt. valg af fem bestyrelsesmedlemmer
  6. Evt. valg af redaktør
  7. Eventuelt.

Det er selvsagt meget vigtigt, at mødet bliver beslutningsdygtigt, så
vi håber, at I kan deltage. Send venligst en mail om
tilmelding/afbud til [color=blue][redigeret ud][/color].
Venlig hilsen
Mette Worsøe Søren Geckler


[color=blue]Er der nogen derude som kan bidrage med mere info? Hvis du ikke vil poste i tråden, kan du evt sende det til mig med pm, da jeg så kan opdatere dette indlæg.[/color]

:shock:

:wohow:

:up:

nuff said :slight_smile:

Nu kendes den bagvedliggende årsag til bestyrelsens mistilllidsvotum ikke, men jeg tror vi er mange, der håber, at det skyldes hendes mildt sagt tåbelige ageren i forhold til 4 års reglen.

Når det så er sagt, så lad os huske på, at resten af bestyrelsen ikke er uden skyld. Høringsfristen vedr. de nye bekendtgørelser, som indeholder 4 års reglen udløber fredag den 24 august og pga. den passive bestyrelse i FAYL, så har Lægeforeningen støttet og forsvaret 4-års reglen. ALLE nuværende medlemmer af FAYLs bestyrelse bærer en stor del af ansvaret for den 4 års regel, der rammer de kommende yngre læger. Dette gælder i særlig grad de medlemmer, som har været med til at legitimere Lægeforeningens handlinger i sagen; både ved at deltage i Info-møderne i forsommeren og ved at skrive indlæg i UfL.

Her vil jeg særligt fremhæve Michael Dall, der ofte har begået lange forsvartaler for Lægeforeningens imkompetente ledelse. Han burde også få et mistillidsvotum. Også Peter H. Bernhard har ved sin tilstedeværelse til infomøderne forsvaret reformen af den lægelige videreuddannelse og han bærer derfor også sin del af skylden.

Opsummerende: nok er frk. Worsøe uduelig og imkompetent som leder af FAYL, men resten af bestyrelsen må tage en stor del af ansvaret på deres skuldre. Hvorfor har de ikke handlet før nu? Man undres.

Det lyder også spøjst i mine ører, at Michael Dall efter lederen i seneste UfL skulle have mistillid til Worsøes håndtering af 4årsreglen, måske han selv går med en lille formand i maven - og så er der jo snart valg igen…

Når det er sagt, så er det da dejligt, at der er nogle, der tør stille mistillid til “jeg-har-lavet-noget-lort-men-vil-ikke-stå-ved-det”-worsøe. Nu må vi blot håbe, at repræsentantskabet har nosser nok…

Måske FADL skulle træde til med lidt holdningsbearbejdelse…???

  • Mikkel

Jeg har svært ved at gennemskue det her? Hvis det nu er pga. håndteringen af 4-års-reglen(hvilket vi jo ikke ved), og de så afsætter Worsøe, er lægeforeningen så ikke nødt til at trække støtten tilbage til reglen?

Jeg er ikke et politisk geni, bestemt ikke. Men det er bare sådan jeg forestiller mig det. Er jeg helt lost?
Mvh. Christian.

[quote=“Krelle”:15pharym]Jeg har svært ved at gennemskue det her? Hvis det nu er pga. håndteringen af 4-års-reglen(hvilket vi jo ikke ved), og de så afsætter Worsøe, er lægeforeningen så ikke nødt til at trække støtten tilbage til reglen?

Jeg er ikke et politisk geni, bestemt ikke. Men det er bare sådan jeg forestiller mig det. Er jeg helt lost?
Mvh. Christian.[/quote]
joeh men det er vel i og for sig ligegyldigt når høringen som bekendt udløber i morgen - desuden er det stadig tvivlsomt om de nuværende læger, der ikke berøres af reglen, ville stemme worsøe ud.

Ugeskriftet har lagt følgende nyhed ud på deres hjemmeside:

http://www.ugeskriftet.dk/nyhed/downloa … rtNyt1.pdf

Loekke redder PhD’en

3 aar til PhD, istedet for de oprindelige 1,5 aar.

Positivt

http://www.dagensmedicin.dk/nyheder/200 … /index.xmlDM

Jeg tror at Worsøes periode på magtens tinde er slut. Jeg har endnu ikke mødt nogen yngre læger, der var tilfredse med hendes håndtering af sagen.
Selvom vi ikke bliver berørt af 4-års reglen, kan vi sagtens være vrede på andres vegne.

Ja, men det er ikke min opfattelse at den vrede er så forfærdelig udbredt blandt allerede udannede læger.

Forhåbentlig vrede/irriterede nok til at stemme på en anden :slight_smile:

Mere om baggrunden for mistilliden er stillet:
http://dagensmedicin.dk/nyheder/2007/08 … /index.xml

YL’s bestyrelse vil presse Mette Worsoe til at trække sig!

Endelig!

Men, hun vil ikke gå!!! Der er repræsentantsskabsmøde onsdag d. 29/8, hvor sagen skal diskuteres.
Lad os kommentere hvor vi kan, fortælle hvad vi mener om politikken under den nuværende formand, og hvad de skal gøre med YL’s politik under en ny formand.
Se artikel på Dagens Medicin
læger.dk har jeg kun kunnet finde en treliniers pressemeddelelse. Link

Er der nogen, der ved mere?
Mon vi så slipper af med 4-årsreglen, og kan gå i gang med turnus uden at føle at vi samtidig frivilligt tager spændetrøje på?

Storsmilende hilsner,

Siden her sover ikke, tværtimod - det er her man skal holde til, hvis man vil være opdateret :smiley: , således findes allerede en tråd om emnet, dog under candmed-debat, derfor flytte denne tråd over i den allerede igangværende.

MW er endnu ikke sat af som formand, og jeg tvivler om 4års-reglen kan trækkes tilbage, men vi får se hvad der ellers sker i sagen… :wink:

Kunne man ikke forestille sig at der ville være en ny situation, hvis MW røg ud, og evt. nogle af de andre bestyrelsesmedlemmer, der jo “stiller deres mandater til rådighed”, gik?
Og, at man så passende kunne benytte denne udskiftning til at få rettet fejltagelsen med støtten til 4-års-reglen?

VH
Niels

Synes misæren i YL virker mærkelig.

Bestyrelsen der kræver MWs afgang understreger det ikke har noget med fireårsreglen at gøre. De har bakket YLs hidtige politik hele vejen. Det virker mest af alt som om de er pissebange for at møde repræsentantskabet - og nu laver en sær manøvre for at fjerne opmærksomheden fra den politiske brøler som YL har lavet. Mette Worsøe ligner en syndebuk.

Derfor en stor opfordring til YLs medlemmer om at fastholde kritikken - og ikke lade sig forblænde af mistillidssagen. Der skal vælge en ny bestyrelse - jo flere kritikere af fireårsreglen og forringelsen af turnus jo bedre. Der kan de gamle bestyrelsesmedlemmer ikke bruges.

mvh Stine

Jeg spekulerer på, hvordan man kunne få medlemmerne af repræsentantskabet i tale inden onsdag… det er nok ikke dem allesammen, der læser studmed.dk - desværre :slight_smile:

Jeg har skrevet en mail til det ene medlem jeg kender - måske alle andre kunne gøre det også, mon ikke vi så kunne nå de fleste? Min opfordring var at stemme Worsøe ud og gå bestyrelsen på klingen med, hvad de egentlig mener om fire-årsreglen, og evt. finde nogle, der er klar til at gøre en helhjertet indsats imod…

  • Mikkel

Set ude fra ligner det da mere en magtkamp end noget andet - idet de tager afstand fra at det har noget med 4års reglen at gøre. Det ligner mere et kupforsøg - der bunder mere i hvem der kan overtage magten end, hvad der er bedst for foreningen.

…Er der nogen der ved hvad mødet endte med? Blev MV fyret? Har en ny bestyrelse besluttet at trække støtten til 4-årsreglen, og annonceret at de vil melde ud med tiltag, der skal understrege, at det er et ultimativt krav fra Lægeforeningens side, at den annuleres? 8)

-Niels

Mette Worsøe og bestyrelsen for YL fik begge mistillidsvotum på det ekstraordinære repræsentantskabsmøde i Middelfart til aften. Lisbeth Lintz ny formand.