Betydningen af karakterer

Hej,
Jeg undrer mig over, om karaktererne fra studiet har en betydning for fremtidig jobmuligheder som læge? Er der forskel fra speciale til speciale?

Nej.

Karakterer betyder jack shit.

Men… Hvis du gerne vil ind og forske er det dog en anden sag. Der vil karakterer ofte have en betydning for hvem de tager ind. Forskningsår, publikationer osv. kan få betydning for adgangen til de populæreste specialer. Men du ved hvad man siger. En medicinstuderende som har fået 02 gennem hele studiet bliver stadig læge, ligesom en der har fået 12 hele vejen igennem gør det :wink:

2 Synes om

Du kan også sagtens forske med 02, og tage PhD… kender jeg nogle stykker der gør… det bliver kun svært hvis du vil have udveksling eller vil til et andet land end dk

1 Synes om

Det der vægter er de 7 lægeroller. De er:

  1. Medicinsk ekspert/ lægefaglig
  2. Kommunikator
  3. Samarbejder
  4. Leder/ administrator/ organisator
  5. Sundhedsfremmer
  6. Akademiker/ forsker og underviser
  7. Professionel.

https://www.laeger.dk/de-syv-laegeroller

Så det er fint, hvis du er en mønsterelev og et flidsbarn af guds nåde, men har du ikke meritter fra de andre elementer, så står du ikke speciel stærkt.

Andre kan sikkert nogle andre eksempler der er bedre, men her har jeg listet måder man får erfaring inden for de givne emner:

  1. Medicinsk ekspert/ lægefaglig
    Det giver sig selv: forskning, artikler, kurser

  2. Kommunikator
    Underviser (kursusunderviser, instruktor på studiet, afdelingsundervisning etc)

  3. Samarbejder
    Kunne indgå i tværfaglig samarbejde… :thinking:

  4. Leder/ administrator/ organisator
    Det kunne være leder af en forskningsgruppe, på et projekt, FADL formand, aktiv i anden organisation

  5. Sundhedsfremmer
    Arbejde i misbbrugscenter, aktiv i læger uden grænser, frivillig i et sundhedsprojekt hos kræftens bekæmpelse, ellers sidde ved livslinjen etc

  6. Akademiker/ forsker og underviser
    Vel lidt som 1+2 :thinking:

  7. Professionel
    Det er vel også lidt en sum af ovenstående - at man viser engagement i sin faglige profil.

Andre med bedre indsigt i de 7 lægeroller er velkommen til at byde ind og korrigere :smiley:

Man kan læse mere her:

3 Synes om

Okay, cool! Det var jeg faktisk ikke klar over :smiley: