Bevægeapparatets anatomi HJÆLP

Ikke om længe begynder bevægeapparatets anatomi modulet, som fra rygterne skulle være meget slem :woozy_face:
Min studieteknik er endnu ikke fastlagt og jeg vil gerne høre om der er nogen der vil dele deres studieteknikker de har haft succes med

Eller noget i måske i ville ønske i vidste i starten af modulet?

Anatomi for mig handlede om gentagelse, gentagelse, og gentagelse.

Måden jeg kom i gennem anatomi var ved brugen af flashcards. Jeg brugte helt specfikt Anki flashcard, som har en indbygget algoritme som forbedre dine evner til at genkalde information og dermed huske bedre. Anki flashcards kan være en kedelig, lidt tør oplevelse og kræver en del dedikation, men det virker. Jeg kan anbefale dig at se nogle YouTube videoer om emnet også måske prøve det af. Giv det et par uger og se om det noget for dig.

2 Synes om

Anki har jeg hørt meget om!
Det kan være det er noget for mig, tak for svar :slight_smile:
Hvad med ift. læsning, brugt du meget tid på at læse bogen læse Powerpoint slides eller opgaver?

1 Synes om

Gentagelser er helt klart det rigtige svar for mange, men hvordan man får det gentaget kan man jo selv bestemme.

Du kan skrive i hånden, skrive på computer, tegne det ud, flashcards, underviserens powerpoint, fortælle det du lærte dagen før til din læsegruppe, have dem til at fortælle dig det igen, youtube videoer osv. Det behøver ikke at være kedeligt at gentage det samme igen og igen.

De sidste par måneder vil jeg helt klart anbefale tidl. eksamenssæt, så mange som muligt og gennemgå dem med din læsegruppe. fx 4 sæt 2 gange om ugen som i gennemgår og diskuterer med hinanden.

1 Synes om

Det kommer meget an på hvordan man lærer, derfor vil jeg også anbefale at prøve lidt forskelligt af i starten. Jeg brugte ikke så meget tid på at læse i bogen, eftersom jeg synes den havde alt for mange detaljer som ikke var eksamensrelevant. Jeg brugt slides og på AU har vi nogle kompendier som følger det pensum der er på anatomi kurset. Men jeg synes powerpoint var rigtigt godt. Senere hen da jeg kom tættere på eksamen og jeg fik bedre styr på tingene begyndte jeg at lave en masse gamle eksamensopgaver samt at læse lidt i bogen og fik nogle detaljer på plads derigennem

1 Synes om

Holdtimerne er guld værd. Jeg fik ikke meget ud af bogen eller Chemnitz forelæsninger.
Jeg købte dette kompendiet (Få Bevægeapparatet af David Kocemba som Hæftet bog på dansk)
og læste kun i dette. Det har farvekodet figurer og forklarer det præcist og pædagogisk med mange huskeregler.
Og så det allervigtigste; standardsvar, standardsvar, standardsvar!
Lav alle standardsvarene som Chemnitz løbende lægger ud, til at du kan dem nogenlunde udenad.
Der er ikke meget forståelse på modulet, men det er svært at huske det hele, så man har brug for mange gentagelser, før at man fanger det.
Held og lykke!

2 Synes om

Jeg fik et 10 tal :slight_smile:

Mit råd er at terpe underviserens slides og skiftes til at quizze hinanden med ens læsemakker…

Og til eksamensperioden kørte jeg eksempelvis hele armen igennem på en dag, den næste dag skrev jeg svar til ALLE eksamensopgaver nogensinde på armen (selv hvis de gik igen fordi det er også repetition) og så quizzede min læsemakker og jeg hinanden på dem.

Vigtigt takeaway? Du kan og kan ikke nå at huske og læse alt. Det er næsten umuligt og alligevel fuldstændig ubrugeligt. Tag slides til dig og de detaljer der står der, ikke mere end det…!

1 Synes om

Tillykke med dit 10-tal :tada: Super flot, goals! Hvilke uni går du på?
Kan du uddybe lidt mere om hvordan du foreberede dig inden eksamensperioden. Har ca 2 måneder til at fatte pensum og vil gerne bruge min tid effektivt

Kan jeg skrive til dig privat :slightly_smiling_face:

Yes, du kan bare skrive

1 Synes om

Jeg tænkte jeg gerne vil lave en lille opdatering efter endt eksamen (selvom jeg ikke ved om jeg har bestået men jeg :crossed_fingers:fingre). Jeg har indset jeg selv ikke fik læst op helt som jeg ønskede. Føler andre ville kunne lærer af mine fejl.
Dem deler jeg gerne mens jeg stadig kan huske dem :stuck_out_tongue_winking_eye:

(Alle i tråden har givet fantastiske råd så prøv dem løs! Hvis noget ikke duer så skift.)

Her er mine råd:

  1. Skaft dig Anki/ quizlet så snart modulet begynder og det bare om at lære standardsvarene —> de kommer 100 % til eksamen. Egen lavet noter er spild af tid og man risikere at falde langt bagud (snakker af erfaring :smile:). Vær velforberedt til holdtimerne de er fantastiske, men svært at følge med hvis man ikke når dem!

  2. Husk spot delen. Jeg nået ikke at læse op på spot delen hvilket også gjorde at jeg ikke kunne svare på alle spørgsmål. Sæt gerne et par dage af til dem og øv dem med en makker/gruppe. (Men den tæller kun 25% af karakteren)

  3. Ang. Muskler er insertion/udspring er ikke ligeså vigtige som innervation og funktion!!! kan ikke understrege det her mere! Det er langt vigtigere at du kan anvende din viden, f.eks. tænke at den her muskel må kunne gør dette pga. “indsæt insertion el. udspring”. Vigtig at vide hvilket led de også påvirker osv…

  4. find dig en makker / læsegruppe der tvinger dig til at komme i gennem modulet!

  5. Nå alle emnerne! Det behøver ikke være du kan alle emner UDENAD, men mindst 60% eller få den sagsskyld et par opgaver! (Endnu en fejl jeg også lavet).

  6. Lav eller skaf dig en plan og følg den! Ikke tage den på gefühlen som jeg gjorde …

  7. Eksamenssættene er cheff kisses. Kør dem i gennem i god tid! Min personlige holdning er at jeg startede forsent - start gerne 2 uger før eksamen med intensiv eksamenssæt løsning.

  8. husk at sæt tid af til at slappe af og minde dig selv om der andre ting i livet :wink:

Held og lykke til jer! :crossed_fingers:

2 Synes om

Det gjorde den desværre haha :sweat_smile: Er spændt på at se hvad dumpeprocenten bliver i år? Tror du den bliver høj?

Jeg vidste den vil ligge højt :open_mouth::open_mouth: Dette års eksamensopgaver var enormt svært! Hvordan gik det for dig? Jeg bestod, men det virker lidt surrealistisk :exploding_head:

Tak :heart: Jeg hepper på dig og de andre!!! :sparkling_heart:

Hej
Jeg er selv lige startet på modulet, og vil spørge hvordan du organiserede din anki flashcards. Jeg tænker mere i forhold til de mange spørgsmål, der bliver lagt ud til holdtimerne, fungerede det bedst for dig, at lave anki over forelæserens svar, og derefter repetere dem eller at du prøvede selv og besvar opgaverne.

1 Synes om