Biokemi - 3. semster AU; ang. den danske bog

Til alle jer erfarne derude:

Jeg sidder med den nye danske bog i biokemi, skrevet af Vibeke Diness Borup, og hvor er den genial.

Men jeg har negligeret den amerikanske, som er pensum.

Jeg ved, der er nogen, der har bestået eksamen vha. den danske bog.

Spørgsmålet er om jeg kan bestå eksamen udelukkende ved at læse den danske, og dækker denne alt inden for biokemien?

I må endelig også gerne bare fortælle, hvordan jeg bør takle læsningen op til eksamen…

Hey!
Jeg læste den engelske på 4. semester, og kun dansk med 5. semesters pensum. Der er så vidst jeg husker 2-3 kapitler som ikke findes “ordentligt” i den danske bog; det er blodets elementer, calcium homeostase og så kan jeg ikke huske om der er et sidste, og hvilket det er.
Men der var rigtig mange der bestod og endda fik ret gode karakterer ved kun at læse vibekes bog, så no worries, også uden at læse de ekstra kapitler i den engelske, men der havde vi også calcium homeostase i fysiologi.

Så en ide er nok at få læst i den engelske i de 2-3 kapitler og ellers fortsæt med den danske, ved godt hvad de siger fra biokemisk institut, men tag det med et gran salt.

Ang. eksamenslæsning vil jeg få fat i en gammel biokemi læseplan, mht til tid er den rigtig fin og pensum er nøjagtig det samme som 4. - 5. semsters pensum.

Mvh. Stine

Okay, de kapitler vil jeg læse i den engelske så - super. Jeg finder lige ud af, hvad for nogle det er på uni.
Det er meget nemmere med den danske bog. Jeg ved, jeg kan vænne mig til at læse i den engelske og lære de forskellige termer og begreber…men jeg synes, det tager for lang tid, desuden skal man være mere fleksibel, når det gælder den engelske (det er jeg ikke helt for tiden). Så jo tak, den holder jeg mig fra og fortsætter med Vibekes, som jeg faktisk er ret glad for :).

  • Vil du mene, at jeg absolut skal lave opgaverne i biokemi kompendiet? Kan jeg evt. opdele eksamenssættene og lave disse i stedet? Du ved ligsom i anatomi; her kan man gentligt bare gå direkte igang med eksamenssættene, som egentlig er den eneste grund til, at man kan bestå, ligemeget hvor meget man læser og hvor mange opgaver man laver under holdtimerne - det er virkelig sandt. Eksamenssættene er det essentielle. Er det det samme her? (måske der er mange ting, man ikke bruger i kompendie opgaver?).
  • Hvorfor egentligt en gammel læseplan?

Jeg er super glad for at høre, at det er muligt :woohoo:

Nej, jeg synes ikke du skal lave opgaverne i kompendiet. Der findes nogle emne inddelte opgaver som en fra mit semester lavede til os, men brugte dem slet ikke.
Det jeg gjorde var at læse bogen (den danske) godt igennem, og ellers få lavet så mange ekamenssæt som muligt. Så ja, det minder måske lidt om anatomi.
Desuden er der standart svar til mange af sættene, og de er ret gode at bruge!

Men meningen med biokemi kompendiet er at få en forståelse for de emner man gennemgår til holdtimerne, og er derfor ikke altid nødvendigvis eksamensrelevante.

Man skal selvfølgelig være velkommen til at lave sin egen læseplan, men ved at bruge en gammel læseplan slipper man jo for det arbejde, og der er en del der har bestået ved at følge den. Det var bare det jeg mente :slight_smile:

Nøj, du må endelig gerne sende mig de emneindelte opgaver. Også læseplanen, hvis du stadig har den - jeg kom til at tænke på semesterets læseplan, som man får udleveret, hehe.
Jeg bor nemlig ikke i Aarhus (overnatter fra næste uge der) og har ikke de der forbindelser, som andre studerene har :). Så det ville være super.
Hvor er jeg glad for at høre, at man ikke behøver kompendieopagver! :stuck_out_tongue:

Er det sådan at man kan få fingrene i de emneindelte opgaver?

http://EXAMPLE.com/media/kunena/attachments/8437/Lseplan-biokemi.doc

[attachment]Læseplan-skema1 (version 1) (version 1).xlsb[/attachment]
Den her er til den gamle ordning på 5. semester AU

Held og lykke til dig og mig og til enhver, der skal op til eksamen :slight_smile:

Den virkede ikke. Ellers så bare send mig din mailadresse, så sender jeg den sidste fil, hvis den forrige ikke er nok. Men jeg går ud fra, at det kun er biokemi du interessere dig i. Hej

Hvis det er de emneinddelte opgaver er jeg ganske interesseret.
Så bare send den til:
[email protected]

vile være super, hvis en af jer, også gad sende dem til [email protected]
:slight_smile:

http://EXAMPLE.com/media/kunena/attachments/8437/Emneinddelteeksamensopg.-biokemi.pdf

Kære kollegaer.
Jeg har afsendt den til jeres mail.

Den er nu også vedhæftet herinde, så andre osse kan den uden tidskrævning af vores/jeres læsetid.

Mvh

Hej gutter.

Den danske bog er super! Detaljeret, men også super pædagogisk. Jeg læste den (gamle studieordning) og fik topkarakter, så man kan sagtens bestå med den. Jeg kan anbefale at lave masser af gamle eksamensopgaver.

Mvh.