Biokemi - valg af bog (AU)

  1. semester og dermed biokemi står for døren - og dermed endnu et bogvalg.
    Jeg er i tvivl, om jeg skal købe Medical Biochemistry af Baynes og Dominiczak, som er pensumdækkende, men eftersigende også fejlspækket og kendt for dens manglende overblik eller den nye Biokemi af Vibeke Diness Borup, som efter forfatteren og FADL forlaget også skulle være pensumdækkende, men som er blevet talt ned af bl.a. en af hovedforelæserne.
    Mit spørgsmål går således på, om der er nogen både fra AU og de øvrige universiteter, der har erfaringer med disse bøger og kan komme med et par hjælpende kommentarer?

Jeg går selv på 5. semester og jeg læste på 4. efter Baynes og Dominiczak. Det er indtil nu den mest elendige bog jeg nogensinde har læst. Det er 3. udgave og der er stadig en retteliste på 13 sider, og dertil kommer at den er frygteligt upædagogisk. Men det er nu engang den bog der er pensum, og hvis du vil være sikker på at du får alt med som de kan spørge om til eksamen så er det den du bør læse i. Jeg er selv gået over til den danske, og uanset hvad så synes jeg at den giver et langt bedre overblik.
For mit vedkommende fortsætter jeg med den danske, men jeg tør ikke anbefale dig at gå væk fra en bog som underviserne går så højt op i er den der dækker pensum. Kan anbefale dig at gå over på VAB og bladre lidt i begge bøger og se hvad du synes. Men personligt mener jeg ikke der kan være tvivl om at den danske er af langt højere kvalitet end B&D.

Jeg kunne også godt tænke mig at vide hvilken bog der anbefales - nu skal vi jo på AU have alt vores biokemi på 3. semester, og har jeg lyst til at sidde med to bøger? Det havde jeg i hvert fald ikke da jeg læste neuroanatomi på 2. semester. Men da skulle man jo også igennem IO og BA og embryologi ved siden af, så måske gør jeg det værre end det er at læse efter to bøger.