Blive læge

Tag toget til Århus. Det tager 45 min. med lyntoget :wink: Du kan få rabat på transport hvis du er SU berettiget (du behøver ikke at få SU, blot du har ret til at modtage det). Og piv ikke det er for langt, jeg pendler Sjælland-Århus :wink:

[color=#000000][/color]

Vil bare pointere, at såfremt jeg havde haft muligheden for at slå mig selv oven i knolden i 3.g havde jeg gjort følgende:

IKKE taget min sidste eksamen, taget alle de fag hvor karakteren ikke er super på VUC/GSK og søgt mit drømmestudie gennem kvote 1. At satse på kvote 2 er for risikabelt, selvom det er SDU. HVis jeg havde kendt til tricket, havde jeg helt klart droppet huen til fordel for drømmestudiet.

Så mit råd er: Få hammergode karaktererer på VUC og søg ind med en HF i stedet for STX! :slight_smile: Held og lykke

Kender i øvrigt rigtig mange som har gjort netop ovenstående og kommet ind på lige præcis det de ønskede, f.eks, psykologi mm.

[color=#000000][/color]
Du kan lade være med at tage din sidste eksamen på gymnasiet. Så hvis du har lidt nederen karakterer i visse fag, så tager du de fag om. Og forbedrer dermed dit snit. Så hedder din adgangsgivende eksamen ikke længere STX men tæller som en HF. Du kan beholde alle de gode karakterer og niveau fra gym, på nær den sidste eksamen selvfølgelig, som du så ikke har taget… :slight_smile:

Jeg vil råde dig til at tale med en studievejleder - havde jeg vidst det, havde jeg uden tvivl gjort det. Hvis du ved at du får 12 i alle dine GSK, så ja - så er Århus et oplagt valg. Men ellers, så sats på kvote 1 mens du kan! :slight_smile:

Altså din hue er blå og ikke rød så :slight_smile:

Kære Simon
Du behøver ikke at tage en hel HF, hvis det er enkelte fag det drejer sig om, så tager du blot dem om. Men det skal selvfølgelig kunne lade sig gøre rent praktisk med undervisningstider osv. Jeg kender flere der har gjort det og de gik på VUC året efter gym (som de jo så ikke helt afsluttede).

Tror jeg var lidt for hurtig med GSK, der må du høre en studievejleder ad om du ikke ligeså vel kan tage nogle fag den vej af… Men GSK-fag er ofte kemi, mat, fysik osv… Og det er ikke karaktererne i de fag du skal have optimeret så vidt jeg fortår. Du skal blot forbedre karakterer i visse fag samt få afsluttet en adgangsgivende eksamen, som så hermed bliver en HF i stedet for STX :slight_smile:
Men for alt i verden - tal med en kyndig studievejleder - gerne en af de gode på VUC, måske prøver dem fra gym at overtale dig til at gøre gym færdigt :wink:

Jeg håber det afklarer det lidt. Go for it Simon! :slight_smile: Jeg ville ønske jeg var 19 år igen og at nogle havde delt denne viden med mig! :slight_smile:

Jeg mener at GSK har et krav om at man har en adgangsgivende uddannelse for at blive optaget på deres kurser…

@ Mignon Ja - det har du da vidst helt ret i :slight_smile: Det er jo supplering som navnet så godt afslører. Håber ellers at du har det godt Mignon!

@Simon
Sådan, tal med en studievejleder! :slight_smile: Du har selvfølgelig nogle fag der mangler et boost og I kan forhåbenligt få afklaret hvordan du er stillet bedst. Al held og lykke!

Beri

Jeg er sygeplejerske - men vil gerne læse videre :slight_smile: