Bloddonor

Syntes I ikke at det er medicinstuderendes, sygeplejerstuderendes, sygeplejeskers og lægers pligt at gå i front, og være bloddonorere?

Mvh,
Bovbjerg

… Og hvor mange af jer er egentlig donorere?

…er medicinstuderende underlagt et højere moralsk kodeks end andre!? Jeg kan ikke se hvorfor vi skulle have en særlig pligt til at være blod- eller for den sags skyld organdonorer.

Den eneste sammenhæng hvori det giver mening at snakke om pligt, er når folk selv ønsker at modtage blod eller organer, hvis de engang skulle få brug for det. For mig at se har alle der ønsker dette en moralsk forpligtigelse til selv at være donorer.

Hvis du læser på panum eller har din gang på Campus i Odense, så har du let adgang til at blive donor!!

Er det noget du er interesseret I, så kommer de jævtlig forbi de steder…Om de gør det på AU ved jeg ikke, men kunne forestille mig det…

Vedr. det moralske er jeg enig med THH

Ok, måske har i ret i det med at læger o.lig. ikke har en større moralsk pligt til at være donor, men jeg vil holde fast i, at det er en god ide for læger og sygeplejesker at gå i front og vise, at bloddonation er noget enhver bør i det mindste overveje. Det er selvfølgelig ikke lægers pligt at gøre direkte reklame for donation (med mindre de selvfølgelig har lyst).

Jeg læser hverken på panum eller noget andet universitet, da jeg stadig går i 3g, men jeg overvejer kraftigt at studere medicin. Men ellers tak frold:-) Desuden er jeg allerede donor ved mit lokale donorkorps.

Mvh,
Bovbjerg

Jeps, der er ingen moralsk grund for, læger skal give blod fremfor andre - dog er der vel ikke noget galt med at være et godt eksempel…?

Jeg er selv A-pos, så jeg holder mig til at være fuld organdonor :wink:

Hej Mads - godt at se du prøvede linket.

Men jeg mener nu heller ikke at at læger/medicinstuderende har en større moralsk pligt end andre grupper.

Jeg er ikke selv donor, jeg har ofte overvejet det men er bange for at blive sløv af det. Jeg må prøve engang lige i starten af sommerferien og se hvordan jeg reagerer på det. Men jeg går da med et organdonorkort :wink:

Hey
Jeg mener heller ikke umiddelbart at man er mere forpligtet, men er dog forundret over, at så få fra medicin tilsyneladende er donorer… Jeg giver blod hver gang blodbanken er på Panum - det er de i tre dage og de plejer kun at få ca. 10-20 donorer om dagen. Selvfølgelig har nogle egen blodbank, men der går alligevel temmeligt mange mennesker på Panum…!

Må lige bryde ind og sige at Den Mobile Blodbank får 10-20 nye mulige donorer om dagen når de er på Panum. Et besøg på Panum plejer at give mellem 150 og 200 portioner blod.

Jeg er selv organ og blod donor, og har været det siden jeg var 18.
Jeg mener at alle, som fx. har kørekort, skal have udfyldt organ donor kortet, og at alle som er raske, skal give blod.
Det er noget man skal gøre for at hjælpe hinanden…mener jeg, men jeg er godt klar over at der er mange som er ligeglade, eller bange for at blive sløv i 2 dage efter tabningen.

Hvis man ikke kan være lidt nede i to dage 4 gange om året, for at hjælpe andre mennesker, mener jeg at der er noget galt.
Det er jo sjældent at folk, har noget mod at modtage blod, for at overleve, med mindre at man er religiøs.

Det var bare mine synspunkter, jeg er selv blivet ringet op af blodbanken, da de manglede mit blod, hvordan kan man sige nej…det kan jeg ikke, måske er jeg for blød.

Helt klart!
Alle der går på en sundheds uddannelse skal gå foran og vise et godt eks.
Hvis ikke os, hvem så?

[quote=“gundestrup”:2tntk9s3]bange for at blive sløv i 2 dage efter tabningen.
[/quote]

Jeg havde nu hørt det nærmere drejede sig om en måned. Drejer det sig virkelig ikke om flere dage ??

Ikke for mit vedkommende, man vender sig til det, at man ikke skal løbe rundt, men tage tingene lidt roligt, og så får man en glubende appatit :slight_smile:

Jeg dropper min cykeltur i to tage (14 km hver vej) når jeg er blevet tappet.
Men reelt skal man bare huske, hvis der er muligt nogle dage før at spise jern og c-vitamin, og fortsætte 2uger efter, så bliver bivirkningerne mindre, g så skal man huske at drikke en masse vand.

Jeg blev tappet to uger inden eksamen i sommers, og jeg bestod da :slight_smile:

mvh
svend

Jeg har også hørt to dage. Min biologilære sagde, at han engang havde prøvet at donere blod, men det fik han det så forfærdeligt dårligt af 2 dage efter, så det droppede han. Ifølge donorsiden går der reelt set fire uger før det tappede blod er regenereret, men man kan vidst ikke mærke specielt meget efter tapningen, især hvis man følger de råd gundestrup kommer med. Desuden erklærer jeg mig enig i, at man godt kan være sløv et par dage efter for andre menneskers skyld, men jeg kan samtidig godt se, at det er træls at gå og være sløv når man studerer eller laver noget andet man skal koncentrerer sig om.

Mvh,
Bovbjerg

sært… godt nok er jeg kun blevet tappet to gange, men det eneste jeg nogensinde har mærket til det er en lidt “let” fornemmelse i hovedet nogle timer efter første gang jeg blev tappet… Men om vi har en decideret pligt til at lade os årelade - det mener jeg da bestemt ikke (det er vist nok vi knokler rø*** ud af bukserne til ingen løn…) med vi burde da på det kraftigste overveje om ikke vi burde gå forrest i kampen for at få nogle flere donorer i DK - selv besluttede jeg mig for at blive donor fordi jeg HADER kanyler. Jeg besluttede mig for at når jeg engang skal stikke i andre folk virker det totalt tåbeligt at jeg selv er bange for nålene… Jeg er stadig ikke glad for dem, men lidt irrationel er man vel altid. Er i øvrigt organdonor at næsten samme grund - når jeg er død er jeg nok ret ligeglad hvad der sker med mig, så hak mig i bidder og brug mig :slight_smile:

hygge!

Hauge

Mht. efterdønningerne fra en tapning, så skal man nok regne med, at PLASMAVOLUMEN er regenereret efter 2 dages penge, hvorimod total-hæmoglobin først nærmer sig normalværdier efter 2-3 uger. For den almindelige dansker uden de store aerobe krav til tilværelsen betyder det ikke så meget, men ved fysisk krævende træning, vil man nok kunne mærke det.

Mht. forpligtelser til at være donor - jeg er ikke bloddonor, og føler mig heller ikke forpligtigt til det. Jeg arbejder 50 timer om ugen til en halvskidt løn, har 2 aften-nattevagter om ugen, og pukler for samfundets syge og svage. Så jeg tror egentlig, at jeg gør mit for dette samfund. Lad kontornusserne med 9-17 arbejdstider og en månedsløn på 35.000kr have den slags overvejelser om at udvise mere samfundssind. Jeg holder fast i mine erythrocytter, så kan jeg også løbe hurtigere fra patient til patient :stuck_out_tongue:

Til gengæld har jeg doneret min udpinte legeme til reservedelsbanken, jeg får sandsynligvis ikke brug for stumperne, der hvor jeg ender henne.

Jeg mener helt klart at vi som “sundhedspersonale” må sætte et eksempel for resten af landets borgere.

Tænk på hvor mange patienter der har gavn af blodprodukter fra centrallaboratoriet. Det kan virkelig undre mig at der ikke er flere bloddonorer i Danmark.

Når man ligger i et vejkryds og er slået til lirekassemand af en personbil, med åbent benbrud og blod på asfalten, så kan vi alle sammen få brug for blod som andre (frivilligt!) har doneret.

Er selv bloddoner (med 21 tapninger). Kan varmt anbefale det. Bivirkningerne er beskedne - man kan jo vænne sig til meget. Jeg afstår fra hårdt fysisk arbejde på tappedagen, men tager ellers ikke yderligere hensyn herefter (og har heller ingen forberedelser inden tapningen).

Så bare trop op i blodbanken - de bliver så glade når I kommer. Og dem af jer der skal være kirurger bliver nok også glade når i bliver færdige, og skal bruge 3-4 portioner blod til en operation. :?

Få bloddonorer i Danmark? Der er ca. 250.000. Er det ikke relativt mange, når man trækker gamle (60 år+), børn og andre uegnede donorer fra, når man tænker på vi kun er knap 6 mil? Jeg ved ikke om det er mig der tager fejl af statestikkerne, men det virker for mig som om der er en god social bevidsthed omkring donation af blod her i landet.

Mvh,
Bovbjerg

ja ja, men på trods af det, mangler det stadigvæk ofte blod i blodbanken.
Husk du får tappet 500ml, hvor kun de 200-250ml kan bruges til selve blod transfusion.
Der er eksempler påat folk med lever ruptur, har fået over 100 potioner og overlevet, det er mange dages blod af den bestemt type som så mangler…

Tænk lige over det!

Hvornår plejer så Blodbanken til at komme til Panum?