Bog på dansk eller engelsk. Hole's essentials eller "Menneskets anatomi"?

Hvilken bog anbefaler i til kurset i basal humanbiologi til første semester på bachelor (ku). Jeg har aldrig forstået hvorfor de fleste køber den engelske når man jo bor i danmark og eksamen forgår på dansk. Hvorfor vælge den engelske?

Jeg har selv læst i Hole’s og syntes den var udemærket, gode illustrationer og let læselig. De fleste af bøgerne igennem studiet er på engelsk, så man kan lige så godt vænne sig til det fra starten af :slight_smile:

Jeg er underviser i Basal Human Biologi for 1. semester medicinstuderende på KU. Kursuslederen har opbygget kurset omkring Holes, og det er den alle benytter (næsten) inkl. alle underviserne, så jeg vil klart anbefale, at man benytter Holes.
Mange engelsksprogede bøger kan faktisk være nemmere at læse end de danske, da de er bedre skrevet…
Selvfølgelig er det altid en udfordring for de studerende, at lærebogen er på engelsk og eksamen på dansk, men det plejer at gå fint, og hvis man ikke husker det danske ord til eksamen, kan man bare skrive det engelske.
Held og lykke :slight_smile:

Jeg startede med at læse efter Holes, og dernæst efter den danske. Jeg vil personligt anbefale den danske fremfor Holes omend der er små forskelle mellem begge. Det vil dog være rigtig fornuftigt allerede nu at opbygge et godt kenskab til pensum på engelsk, da man fremover er bedre stillet, men min personlige mening er at det vigtigste er at FORSTÅ pensum uanset sproget, da stort set alle strukturer hedder det samme når det er som latinsk betegnelse.
Om man skriver Henles slynge eller Loop of Henle på hhv dansk eller engelsk til eksamen er hips som haps, det essentielle er man forstår strukturens opbygning og funktion ( i nyrerne).

  • Den danske bog gør meget ud af at give en god basis forståelse på hvordan strukturerne er opbygget, den går i dybden uden at det overskrider læringsmålene. Dette gør at man efter hvert kapitel virkelig har forstået hvordan tingene hænger sammen, i modsætning til Holes som kun beskæftiger sig med det væsentligste indenfor pensum, dette gør at man godt kan efterlades med en del “hvorfor er det at det er sådan” spørgsmål, der gør at man ikke får et overordnet overblik med.

  • Den danske tilgengæld er en smule fedtet mht latinske struktur betegnelser og nogle væsentlige ting er udeladt som Holes tilgengæld har fået med. Her er det vigtigt at undersøge læringsmålene for at vide hvilke ting man skal kunne.

  • Læser man efter den danske vil Multiple Choice delen til eksamen efter min personlige mening, være klart nemmere, idet man efter den danske ved hvorfor tingene er som de er, i stedet for efter Holes som kun giver konstaterende forklaringer. Her er der fare for at man til Multiple Choice delen bliver ret så usikker pga de nogle gange ret kringlede formulerede spørgsmål der kan forekomme til eksamen.
    Man skal kunne vide hvordan og her synes jeg den danske bog rammer plet.

Mit forslag efter personlig mening vil altså være at anbefale den danske omend man supplerer med Holes til at kigge på billeder etc.