Jeg har kun prøvet Basal og klinisk farmakologi, og jeg må sige, at jeg var ret godt tilfreds med den - kapitlerne er udførlige, men det gør naturligvis også bogen ret tyk Der fulgte et kompendium med, da jeg købte bogen, og det var ret godt til eksamenslæsningen.
det er smag og behag når det kommer til bogvalg! jeg tror at alle bøger er gode, men
Basic & Clinical Pharmacology af Katzung er en af de mest populær bog på marked.
FADL’s Kompedium i Farma af Thomas Senderovitz et al. er en uundværelig bog :-9
Pharma at Glance vil jeg ikke anbefalde til nogen før pågældende har læst pensumet
igennem. Klinisk Farma. af Kampmann er en rigtig god bog men er ikke min favørit.
Alle på Au står i et lille dilemma, når det kommer til bogvalg i farma.
Basal og klinisk farmakologi er imo langt fra den bedste lærebog på markedet. Specielt kapitlet om AK behandling er helt til rotterne, som jeg husker det. Flere andre steder glimrer bogen ved fravær af pædagogisk indsigt, og det er åbenlyst at flere forfattere er blevet fanget mellem hensynet til at begrænse sideantallet på den ene side, og på den anden side levere en udtømmende gennemgang af stoffet uden at springe mellemregningerne over.
Rang and Dale er en hel anden historie. Da jeg tog farma, var den angivet som supplerende læsning - meget rammende idet der blandt andet i kapitlet om det autonome nervesystem i Kampmann et al optræder passager, som har betænkelig lighed med de tilsvarende fra Rang and Dale. Bortset fra at der er sakset et par for forståelsen væsentlige detajler. Kun teorier fra min side, mind you.
R & D er mere omfattende og selvfølgelig på engelsk. Dette gør læsebyrden større, men hvad man investerer af tid, får man rigeligt igen i form af forståelse og overskuelighed ift stoffet. En virkelig god lærebog.
De barske realiteter er imidlertid, at jeg, som flere før mig, måtte opgive at bruge R & D - ikke så meget pga tidspres selvom kurset er temmelig kompakt, men mere pga det faktum, at broderparten af eksamensopgaverne var formuleret i specifikke nicher, vinkler eller formuleringer fra Kampmann et al. Det viste sig hurtigt at være noget af en ørkenvandring at forsøge sig med opgaverne efter at have læst R & D for så bagefter at skulle slå ting op i Kampmann.
Eksamen på AU er desværre endnu ikke anlagt på frit bogvalg.