Boganbefalinger til psyk og neuro søges

Hej alle,

Har luret lidt i Bogladen, på SIS og herinde, men synes ærlig talt bogvalget til psyk og neuro er lidt uoverskueligt. Så i stedet for bare at tage Bogladens ord for gode varer (og tro på undervisernes ord om, at de tykkeste og dyreste bøger er bedst!) kunne det jo være, nogen herinde havde en mening om hvilke bøger, der er bedst og mest “pensum”-dækkende?

Anyone? :slight_smile:

Hejsa

FADL bøger i børne-ungdomspsyk og voksen psyk, var jeg rigtig glad for. Især voksenpsyk bogen er god fordi den er bygget op omkring ICD 10. Nogle undervisere prøver at lokke en til at købe Ralf Hemmingsen bog, eller i hvert fald læse kapitlet om skizofreni i den (over 100 sider) men det kan kun anbefales hvis man har meget høje ambitioner eller en særlig interesse inden for psyk.
Jeg læste efter FADLs neurologi og neurokirurgi, og det var jeg godt tilfreds med, men den er meget omfattende og hvis du ikke synes neuro er spændende kan det godt være man går død i den, men prøv at hør underviserne på klinikstedet, der skulle også stå noget fornuftigt i medicinsk kompendium på meget færre sider.
Hvis du går i krig med FADLs bog, så fortvivl ikke over de første par kapitler, de er noget langhårede at lægge ud med, men det begynder at give mening til sidst :slight_smile:

Håber det er en hjælp
Mette

Jeg var meget glad for den store Klinisk Neurologi og Neurokir. Lad være med at starte med at læse undersøgelsesafsnittene som de første. Alle starter altid med det store og svære øjenafsnit og det kommer hurtigt til at hænge folk ud af halsen. Start hellere med nogle af sygdommmene fx apoplexi, epilepsi eller lign.
Jeg købte også “Neurological examination made easy” af Fuller som suplement.

TIl psykiatri kan jeg anbefalde den “lille” FADLs - Akut Psykiatri. Den er efter min mening virkelig god, skaber godt overblik og indeholder faktisk mere farmakologi og baggrundsstof end den blå storebror.
B&Upsyk læser de fleste efter FADLs bog. Den er dog rimelig stor ift. kursets størrelse, men så går det lidt lettere i voksenpsyk.

Den kan bestemt anbefales at læse noget kortere som en hurtig intro hvis du begynder med neuro-opholdet.
Jeg læste selv neurologi i Kumar and Clarke suppleret med neurokir i FADLs sorte.

Til psyk brugte jeg “den hvide”, har lige glemt hvad forfatteren hed, sammen med ICD-10 kodebogen og psykofarmaka i den store grønne.