Bøger 6. semester AU

Ja, som overskriften antyder er jeg efterhånden ved at prøve at danne mig et overblik over de bøger der skal bruges på 6. semester i Århus, dette er umiddelbart lettere sagt end gjort trods end offentliggjort bogliste på AU’s hjemmeside. Først og fremmest finder jeg det lettere mystisk at pensum, ud fra antallet af bøger at bedømme, næsten må være dobbelt så stort som det til det nyligt overståede 4+5 sem. - har derfor skumle bagtanker om at det måske ikke er alle bøgerne der er tvingende nødvendige for at bestå de små tentamer der nu er på 6. sem.

Ifølge AU.dk skal følgende bøger bruges i undervisningen:

Epidemiologi og Biostatistik

Svend Juul: Epidemiologi og Evidens. Munksgaard, 1. udgave 2004. ISBN 87-528-0502-9

Betty R. Kirwood and Jonathan A.C. Sterne: Medical Statistics. 2nd edition, Blackwell Publishing Company, 2003. ISBN 0-86542-871-9

Miljø- & Arbejdsmedicin

H. Autrup, J. P. Bonde, K. Rasmussen, T. Sigsgaard(red.) “Miljø- og Arbejdsmedicin”, 2. udgave, 2003, F.a.d.L.’s Forlag, ISBN nr. 87-7749-322-2.

Mikrobiologi, Bakteriologi, mykologi, virologi og parasitologi

Murray P. R. et al.: Medical Microbiology, 5. udgave Mosby - Year book, inc., London 2005, (ca. kr.500,- til 600,-).

Immunologi

Peter Parham: The Immune System, Garland Publishing/Elsevier Science Ltd. 2. udgave 2005, (ca. kr. 560,-).

Infektionsmedicin

Infektionssygdomme, hud- og seksuelt overførbare sygdomme. Lærebog for Sygeplejestuderende. Andersen, P. L., Black, F. T., Kristoffersen, K. Thestrup-Pedersen, K., Yde, I… Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck, København 1999.

Så håbede på der var nogle andre AU’ere der kunne hjælpe mig lidt i mit hidtil uoverskuelige quest - bl.a. har jeg hørt at der i hvert fald er een af (de to) biostat. bøger der på AU ikke er nødvendig - desuden mindes jeg aldrig at have set Immunologibogen (http://www.saxo.com/item/713866) på læsesalen

Jens

til epidemiologi er det nok med “epidemiologi og evidens”, den anden kan du evt. kigge lidt i på VAB eller kopiere et par tabeller fra, det gjorde jeg og det var helt klart nok. kan sagtens købes brugt i god stand

til miljø og arbejdsmedicin kan bogen godt anbefales, men lån den eller køb den brugt, også selv om den er har overstregninger, for så meget skal man heller ikke bruge den…

til immunologi og mikrobiologi har jeg brugt pensumbøgerne og været rimelig glade for dem, selvom der er mange gentagelser i immunologien…

til infektionsmedicin skal du ikke købe noget, det du skal kunne står i de andre bøger eller i de noter de udleverer for 100 eller 150 kr sammen ved øvelsesvejledninger mm.

så hyg dig under epidemiologi og miljø og arbejdsmedicin og klø på under mikrobiologi…

vh
Alea

Hejsa,

Til epidemiologi er Sven Juuls bog + de noter der udleveres til forelæsningerne dækkende. Den for eksamen nødvendige biostatistik dækkes også deri, så det er ikke nødvendigt at købe Medical Statistics.
Det bedste for mig var at følge undervisningen og lave en masse opgaver.

Miljø & Arbejdsmedicin er nok ikke en bog du skal regne med at hive ned fra hylden efter eksamen, så den bør du købe brugt eller låne.

Murray er nødvendig for mikrobiologi og dækker også den basale immunologi. Parham er meget omfattende og dybdegående. En rigtig god bog, der dog kræver noget tid at komme igennem ved siden af mikrobiologien.
Ellers kan FADLs kompendier om bakterier, vira og parasitter anbefales - Disse giver et hurtigt overblik over den væsenligste information.

Ovenstående er mine erfaringer fra 6. semester :smiley:
Håber det kan være til lidt hjælp

/ RahrGerman

Tusind tak til jer begge to, - det var lige det jeg havde brug for :up:

Jens