Bøger i Odense

ja ja jeg er med og enig men jeg misforstod bare dit "nu undervises der UDELUKKENDE efter Geneser! "

En anden grund til at vælge Geneser kunne også være at der bliver brugt billeder herfra til diverse eksaminer og tentamner på bachelordelen på SDU. Og det er i hvert fald nemmere at genkende noget man har set før, end at skulle deducere sig frem til hvad det kan være, hvis man ikke har set billedet før.

Vær opmærksom på at den nye bachelorstudieordning for medicin på SDU forventeligt sættes i kraft fra feb. 2006. Opbygningen er ret anderledes end de tidligere studieprdninger og det betyder sikkert at nogle fag rykkes og andres målsætninger laves om. Dermed kan vi ikke være sikre på at det fortsat er de samme bøger der anbefales…

Nej, det er korrekt! Jeg ved ikke, hvor langt man er med den nye studieordning, men den skulle jo være trådt i kraft 1/9-2005… Om det så bliver 1/2-2006 eller 1/9-2006, må vi vente at se… Jeg ville personligt tro, man vælger at starte en ny studieordning op til september, men det er gætterier! Yderligere har jeg hørt snak om, at man overvejer at gå bort fra specielt Finn Bojsen-Møllers Bevægeapparatets Anatomi og over til en amerikansk lærebog i en eller anden bestemt serie, som jeg selvfølgelig ikke lige kan huske hvad hedder, og også trække de anbefalede histologibøger derover og således gå bort fra Geneser… Bottom line er vist, at man aldrig kan vide noget med sikkerhed, før man er igang… Så vent med at købe bøger! Det samme gælder i øvrigt at tage imod råd fra ældre studerende… Tingene kan være lavet om, fra dengang de selv havde faget!

Vil høre om der nogen der har hørt noget nyt om den nye studieordning på SDU…

For nu at gøre forvirringen total kan jeg kun anbefale Stevens & Lowe “Human Histology”. Meget kortfattet, men til gengæld i den gode amerikanske farvelade-stil - masser af illustrationer og gode billeder. Da den er meget kortfattet skal man læse billedteksterne lige så grundigt som brødteksten, men så er du også godt rustet til eksamen. Og så skal det også nævnes, at den koster max ½ af Geneser. Jeg har brugt den til alle de eksamener, hvor der var histologi, og det gik glimrende.

Jeg ved godt, den ikke er anbefalet som lærebog, men ifølge kursusleder på cellebiologi på KU (lars Kayser), er den fuldt dækkende inden for alle områder af histologi. Han må trods alt vide, hvad han snakker om…

Efter min bedste overbevisning er Geneser totalt overkill og han blander en masse (forældet og ukorrekt) biokemi og fysiologi ind i histologisnakken. Du kan under ingen omstændigheder slippe uden om en lærebog i biokemi og fysiologi, og så er det ikke andet end irriterende at få det blandet ind i histologilæsningen.

Men held og lykke, og i øvrigt kan jeg ikke andet end tilslutte mig snakken om at VENTE til du er kommet igang med semesteret. Ingen grund til at tage tingene på forskud - du skal nok få din læselyst stillet… :wink:

Og så til spurs_hot: Undskyld mig, jeg ved godt, det er gammeldags og bagstræberisk at påpege det, men der er altså ikke noget, der hedder “glimragende”…

Lol nej det kan jeg ikke rigtig argumenter mod :lol:

Hvis du lover ikke at melde mig til det danske sprognævn, så sender jeg en hellig ko, en vandrende pind, et par brugte sko og 2 ETCS point som tak ved lejlighed :wink:

Husk at anmeld bøgerne i “bøger til bachelordelen” hvis du ikke allerede har gjort det. Skribenten i denne tråd har jo nok haft fødselsdag nu :slight_smile:

he he… :wink:

Godt observeret - det vidste han nok ikke selv…

Jeg har købt mine 3 første bøger:

Netter: anatomisk atlas
Geneser: Histologi
Jørgensen: Bevægeapp. anatomi

Nu mangler jeg bare Mygind: Kemi A, så regner jeg med at jeg er køre klar…

Lars.

Jørgensen ?

Bruger i ikke Finn Bojsen ved SDU?

åhhh jo, det er jo også det der står :oops:

Det er hr. Bojsen-Møller´s bog jeg har købt.

My bad, he he.

Lars.

Well good luck me at læse den før undervisningen - hvis du endelig skal smugkigge så vil jeg anbefale dig at lære de første 20 sider udenad da det nok er det du kommer til at bruge mest (og bøvle mest med) i starten

SDU anbefaler vist fra dette semester ogsaa en anden laere bog i anatomi. Det er Grays Anatomi for Students. Den er paa engelsk og omfatter baade beveageapparatet, hoved-hals og indre organer. Dvs den kan erstatte Bevaegeapparatet OG indre organer. koster vist omkring 400 kr. = besparelse paa 1200 kr ca…
Jeg har bladret lidt i den. og den ser ok ud. Virkelig gode illustrationer. Men det er maaske lidt svaert at laese paa engelsk lige til at starte med og de latinske betegnelser for de anatomiske strukturer er paa engelsk = ordstilling vendt om.
Mit raad er igen VENT MED AT KOEBE BOEGER TIL I STARTER!!!

Det er ikke vist, det GØR de! Men de anbefaler den sammen med de gamle lærebøger i anatomi… Det står i den lille folder om anatomi eller 1. semester, der enten er sendt ud med intromaterialet eller udleveres i starten af semesteret. Ligeledes har der i histologi været tale om at anbefale bogen i samme serie og ikke kun Geneser.
Jeg kan kun støtte op om thsyd02’s råd: Vent!!! Selvfølgelig er det fedt at være blevet optaget, og man vil gerne igang osv, men det er da for åndssvagt at købe de forkerte bøger!! Det er ikke ligerfrem billige bøger, vi benytter på medicinstudiet! Så vent til semesteret starter og se, hvad der bliver anbefalet! Man kommer ikke bagud af denne grund… :slight_smile:

Som jeg lige har skrevet i et andet indlæg, så kommer der ny studieordning på medicin i Odense pr. 1. september 2006 og med den følger der nye bøger. Så mit råd er: Lyt ikke til ældre studerende lige præcis på dette område, vent og se, hvilke bøger, der anbefales ved studiestart!! Jeg er ret sikker på, at planlæggerne har valgt at det i starten af studiet (de første par moduler) skal være rimelig nemt at overskue bog-valg, så derfor anbefales der ikke det store udvalg, men i stedet bøger, som kan bruges gennem en stor del af studiet. Jeg kan ikke udelukke, at Geneser bliver anbefalet, men det er sgu surt at have fået sådan en dyr bog og så ikke komme til at bruge den.
Til at stille nysgerrigheden og læse-interessen lidt kan jeg fortælle, at der inden studiestart vil være mulighed for via internettet at komme i kontakt med andre studerende og se nærmere om SDU og Odense. Alt dette skal du nok høre nærmere om, hvis du er optaget!

Hilsen

Louise.