Bøger på 1 sem AU, anno 2006

Dejlig side i har her, så man kan få lidt indsigt i hvordan det er at læse til læge, hvad man kan forvente osv…

Jeg ville høre om det var nogen der kan nævne mig bøgerne som man bruger på 1 sem på AU. (Har set et tidligere indlæg, men det var fra 2005, og det var på SDU)

Syntes det er en temmelig hård beslutning der skal tages nu, med hvilken uddannelse man skal tage. Ligger selv mellem medicin, civilingenør (med noget nanoteknologi eller lignende) eller fysik…

Nu læser jeg heldigvis selv på 1. sem på AU, så det burde jeg kunne svare på :slight_smile: . De obligatoriske bøger er

Makro anatomi
Bevægeapperatets anatomi
Hovedt, halsens og de indre organers anatomi
Langmanns embryologi

Mikro anatomi
Histologi (af Finn Genser, og detter midles talt en bibel af størrelse)
Langmanns embryologi(ja den samme som makro)

Deusnde skal man bruge en bog til genetik, hvis man ikke bare vil kopierer siderne fra en. Den vi bruger nu er på engelsk, men FADL har udgivet en på dank, som de forventer bliver pensum indenfor en overskuelig tidsperiode.

Man skal desuden påregne at man skal have et anatomisk atlas, her er der 3 som jeg synes man kan vælge imellem: Netter(ca. 850), Sobotta(ca. 1200) eller et ny fta Thieme(3 bind á ca. 850 kr., jeg bruger selv 1. bind af dette). Jeg tror ikke man kan læse uden et anatomisk atlas så…

på 2. sem. skal skal du bruge nogle bøger i neuroamatmi, her er Per brogdals Sentralnervesystemet(ja den er norsk) pensum, men mange bruger også Carsten Bjerkrams Neuroanatomi.

Jeg har desuden haft glæde af at have en klinisk ordbog/anatomiens navne, så man kan finde ud af hvad de latinske ord betyder.

Al anatomi bliver mindst en milliard gange lettere hvis man har anatomisk billedordbog af Heinz Feneis.

Jeg kan kun være enig i at Feneis er en meget god bog(faktisk er den oversat at vores institut leder). Det er super god, især til at terpe, men jeg vil dog sige at jeg ikke ville gå uden et atlas, da jeg ikke synes at billedkvaliteten er helt god nok til når man skal læse, men det er jo en smagssag.

Desuden skal det siges at den indeholder den 100% korrekte latinske nomenklatur, så det der står i den passer altid med det latinske(synes der er enkelte smuttere i de andre atlas, men det er ikke noget væsentligt).

Tak skal i have, jeg vil se om jeg kan finde dem

Nu er det ikke fordi jeg skal ud og købe alle bøgerne, men mere bare for at snuse lidt til hvad man laver på 1 sem. tror vidst det kan være en god idé at spare op allerede nu :smiley:

Hej…
Jeg overvejer også at søge ing på Au til sommer, så er også lidt interesserede i anatomi bøgerne: vil I eventuelt skrive ISBN numrene på de obligatoriske bøger?
Er der en af bøgerne som giver en generel basis viden og et godt overblik (helst på dansk)?

brug da bogforumet der finder du alle bøgerne.

Og lad for gud skyld være med at læse inden du starter. Det nytter intet - skaber kun frustration.

Jeg vil give frold helt ret. Der står utroligt meget i de bøger og det virker dybt overvældende de første gange man læser det indtil ens lærer gennemgår det.

Hvis du ville læse noget så læs noget mere populær videnskabeligt(fx synes jeg at politikens anatomiske atlas er meget godt til et lille overblik). At gå i gang med hele det anatomiske pensum på egen hånd er nok noget man brækker nakken på, og alle de fordele man kunne opnå ved at læse før studiet bliver udligt på de første par uger, hvor man lærer alle knoglerne.

Hehe, jeg ville nu låne bøgerne for at se lidt mere til hvilke ting man gennemgår de første år, og se om det var noget for mig, da jeg er i tvivl om det er medicin jeg vil vælge. Det lyder næsten som om bøgerne vil skræmme mig væk fra uddannelsen. :stuck_out_tongue:

jeg ved godt man (næsten) aldrig kan blive 100% sikker på man har valgt det rigtige, men hvilke metoder benyttede i da i skulle vælge? uddannelse? Har været til åben hus, og læst om uddannelserne. Men syntes det er svært at danne sig et indtryk af en uddannelse ved at være til en enkelt forlæsning…

:slight_smile:
Der er ingen tvivl om du vil blive skræmt fra at læse medicin, hvis du låner anatomibøgerne. Anatomi er grænseløst kedeligt, lige indtil man får styr på det - og det tager et lille stykke tid. Det første lange stykke tid går faktisk med bare at prøve og lærer at forstå og læse den anatomiske litteratur.
Det ville derfor nok ikke være den bedste ide at lade bøger som “bevægapparatets anatomi” og “Indre organer” osv. blive grundlag for valget.
Et billedatlas ville måske ikke være så galt at kigge lidt i…

Ydermere er anatomien jo kun første år( på AU) og mange har det sådan at det er lidt noget der skal overstås. Anatomi bliver let tørt, da der ikke er så meget funktion inkluderet - det er bare strukturerne i kroppen og deres indbyrdes relationer. I det videre forløb, bygges der så oven på med
fysiologi og biokemi, farmakologi, de kliniske aspekter spiller mere ind og meget meget mere… Derfor bør et kig blot på anatomien ikke give et særligt godt grundlag for valget.

Jeg tror det er meget svært at give et entydigt billede af hvad det er at studere medicin i sin fulde udstrækning… Du har derfor ret i at en enkelt forelæsning nok ikke ville kunne indvige dig i omfanget af hvad det er at studere medicin.
Jeg havde også lidt besvær med valget, men her efter et år er jeg ikke længere i tvivl. Jeg kunne ganske enkelt ikke finde på at studere andet :slight_smile:

Jeg kan kun sige at jeg er enig. Første gang man åbner bevægeapperatet har man lyst til at løbe skrigende bort, og første gang man får stukket et plexus(dvs. en sammenfletening af spinalnerver) i hånde synes man også at livet er urimeligt. Så jo, hvis man bare vil se det som en forsmag på studiet så tror jeg godt det kan skræmme en væk.

Personligt synes jeg faktisk at anatomi er et super fedt fag, især fordi det er så håndgribeligt, og faktisk er det egentlige grundlag for medicin(det kan man sikkert diskuterer).

Da jeg sku vælge tænkte jeg over hvilket slags job jeg gerne ville have. Det fede ved medicin(synes jeg) er at man aldrig holder op med at uddanne sig, da der konstant kommer ekstremt meget viden. Desuden er det en uddannelse som man kan bruge til meget ud over sit arbejde, det er da fx. sjovt at hvide hvad det er for en muskel man har ondt i, eller hvorfor man får sensoriske udfald på bestemte steder af kroppen. Jeg tror at man primært skal vælge efter det man føler for, og det man synes der er sjovt, men ikke glemme at der godt må være arbejde i det bagefter(det er lidt surt at læse 6 år for at være arbejdsløs/kassedame i netto)

Så skal man lige hukse at der er ekstremt mange afgreninger af medicin, så man vælger relativt sent hvad man vil arbejde med resten af livet.

og hvordan man vil arbejde, med eller uden patienter, i en praksis, som “håndværker” eller forsker eller midt i mellem.

Da jeg startede på anatomi var det vildt fascinerende i en månedstid, så var det guds jammerligt kedeligt. Da jeg kom på 5 og fik biokemi og fysiologi syntes jeg, at det var da spændende, nu kom der lidt kød på det og var vildt fascineret…indtil eksamen oprandt. Så var det gudsjammerligt kedeligt. Nu er jeg igang med mikrobiologi og bakterier, og det er næsten ved at være kedeligt… :smiley:

(Har dog heller ikke fortrudt mit valg)

Prøv iøvrigt at læse lidt på denne her streng: http://www.studmed.dk/viewtopic.php?t=1 … overrasket

Den påpeger nogle af de samme ting.
måske velkommen til studiet? :slight_smile: