Bøger til 2.semester

Jeg skal starte på 2.semester på KU og vil høre, om der er nogen, der kan anbefale en god genetikbog. Er i tvivl om, hvilken jeg skal købe.

Jeg vil gerne købe en brugt udgave, samt en brugt udgave af Finn Genesers histologibog, 3.oplag

VH Kira

den enste måde er at du går på biblioteket, og prøver at læse lidt i begge bøger.

mvh
svend

Jeg har lige overstået 2.semester. Jeg læste efter Niels Tommerups Medicinsk genetik som gav en hurtig og god forståelse af genetikkens grundbegreber - den hjalp mig rigtigt meget i starten!!!; men den var dog ikke pensumdækkende. Derfor supplerede jeg med Emery’s genetikbog, den var en smule tung at komme igennem, men udmærket når man havde noget baggrundsviden Tommerups bog. Jeg vil også anbefale at du læser et af genetikkompendierne på http://www.manan.dk, de gennemgår alt det man skal kunne til eksamen undtagen regneopgaver.

På mit hold læste mere eller mindre alle efter Jorde - den er meget nem at forstå, og med fine illustrationer. Min læsemakker læste efter emerys, og brokkede og synes ikke den var god ( så han lånte min Jorde). Mht. Finn Geneser - læse lige et par kapitler før du kåber den - bare 2. Det vil formentligt tage dig så lang tid, at du i sidste ende vælger “Stevens and Lowe” i stedet. Også i anatomien, kan det anbefales at printe et kompendium ud. Lars Kaiser har skrevet et rimeligt omfattende (http://www.mai.ku.dk/2sem/Noter/Kompend … tologi.pdf), og på manan findes der andre mindre omfattende.

ok. tak for de gode råd

som du kan kan se, forskellige bøger til forskellige mennesker…derfor læs to ens emner i hver bog, og se hvilken bog du bedst kan lide :slight_smile:

jo men meget godt at høre, hvilke jeg skal læse i, så jeg ikke skal vurdere 10 bøger. Og kritikken kan jeg jo også forholde mig til

der er kun to opgivede bøger fra universitets side :slight_smile:

Der er faktisk 3, Den “3.” er(se SIS):
Straeham T. og Read A.P: Human Molecular Genetics. 2. udgave 1999. ISBN 1 85996 2025 575 sider

Kender dog ingen der læste efter den, og læselisterne angiver heller ikke anbefalet læsning for denne.

Jeg læste efter Emerys, og den var fin nok. Læste en smule i Jorde, og jeg synes de to mindede om hinanden.

ok, der er altså ske noget siden jeg bestod 2sem. det ligner ellers ikke panum :slight_smile: