Bøger til 4. sem Kandidat

Hej,
Er der nogen som kan rekomendere mig hvilke bøger jeg skal købe til efteråret?
Jeg har hørt at der skal findes en engelsk psykatri bog?

Jeg sværger normalt til engelsksprogede bøger. Men lige med psykiatri gør jeg en undtagelse, for det første er den danske faktisk god (Den blå) og for det andet tror jeg nemt man kunne komme ud i noget rod med sygdomsklassificeringen som den bruges i amerika (Som nok ikke er så meget forskellig igen).

Desuden vil jeg klart anbefale “Akut psykiatri”, som jeg selv har brugt en del i psyk vikariat. Afsnittet om tvang er super.

Mht. neurologi/kirurgi så brugte jeg den danske, ved faktisk ikke om der er nogle engelske alternativer?

Mvh. Christian.

Hvis du mener på KU, så læste jeg efter den danske Klinisk Neurologi og Neurokirurgi (sort bog) - den er hård, men vist den bedste mulighed. Syntes psyk-bøgerne var elendige… Der er en blå Psykiatri-bog og en Grøn B&U-psyk bog, men som Krelle skriver er man lidt nødt til at have danske forhold og europæiske sygdomsenheder, så vidt jeg ved. Brugte ret meget ICD10-klassisfikationsbogen, som er ren udenadslære, men ret god til bl.a. skizofreni, bipolære lidelser og flere andre. Derudover skal du finde psykofarmakologi et andet sted, for den blå er slet ikke dækkende.
I socialmedicin (hvis det stadig ligger på det semester) findes der en rød bog, som du ikke skal købe men evt. kan skimme på biblo, hvis du virkeligt gerne vil. Jeg læste kun efter Sociale Ydelser, som er en årligt udsendt vejledning - man kan godt bruge tidligere års, for reglerne ændres alligevel mange gange årligt i mindre grad… :S
Held og lykke (:

Ang, neurologi og neurokirurgi: Er det Olaf B. Paulson der har skrevet den neurologi bog I anbefaler ISBN-13 978-87-7749-550-2 ? eller er det ISBN-13 978-87-7749-303-4 som er skrevet af Paulson, Gjerris og Soelberg ?

Og hvad med at læse efter kompendiet? Nogen der har erfaringer med det?

VH Signe

Jeg læste efter Fadl´s sorte neurologibog da vi havde neuroundervisning og efter kompendiet op til embedseksamen på SDU. Jeg vil mene at du sagtens kan læse efter kompendiet. Det du får “ekstra” i fadls bog er en relativ lang, men grundig og god genopfriskning af neuroanatomi. Desuden er der et (for) langt kapitel om neuropsykologi, som slet ikke for omtale i kompendiet. Og som det vigtigste er der en grundig omtale af de neurokirurgiske tilstande i fadl bog. Men i kompendiets reuma-del, står der en del om prolapser, stenoser og degenerative lidelser. Du mangler så et sted at læse om tumorer i CNS og traumer.
CNS infektionerne er også godt beskrevet i kompendiet.
Så jeg ville nok i bagklogskabens lys, bare have læst kompendiet og supl. med kirurgisk kompendiums 75 sider om neurokir, som jeg ville bruge et par eftermiddage på biblioteket på.

den jeg læste efter var Paulson, Gjerris og Soelberg Sørensen :slight_smile: