Bøger til 5. semester fys/pato/immuno

Hejsa.

Er der andre der har nogle gode råd mht bøger til 5. semester?

Mht immunologi virker det som om, at Parham er gudebogen, så den ender jeg nok med at købe.

Mht patologi og nyrefysiologi samt endokrinologi er jeg dog mere i tvivl, så gode forslag modtages meget gerne.

Samtidig vil jeg viderebringe en anbefalelse af flg. hjemmeside til køb af engelske bøger:

http://www.bookdepository.co.uk/

Hvis nogen kender hjemmesider, som er endnu billigere, så fortæl gerne om dem her.

Vil anbefale, at du først tjekker denne tråd:

5. sem bøger

/DFN

Parham -ja.

Nyrfys-Den danske blå bogen.

Endokrin-Bouron o Boulpep

Jeg er enig med Skoffs.
Parham er BOGEN til immunologi.
Nyrefys. ville jeg vælge den danske (blå) bog af Karlsen.
Endo. Ville jeg også læse i B&B, ellers kopier fra den. De kapitler er simpelthen SÅ gode.
Patologi er der primært to bøger. Den danske fra FADL Almen patologi (teori og praksis) - Baandrup et al, og en engelsk Basic Pathology - Kumar, Cotran, Robbins.
Jeg læste efter den engelske, men skifter til den danske (skal gå 5. sem. om) grundet tiden. Den engelske er glimrende skrevet, en rigtig god bog. Men den er lang og skyder langt over målet. Eksamensformen i patologi ligger også op til at bruge den danske, da meget af eksamen er at man skal definerer forskellige ord samt kort beskrive dvs. porcesser. Der er den danske klart bedst, syntes jeg!
Med venlig hilsen
Simon

Tak for alle svarene. Glæder mig til at komme igang med et nyt semester!!

dnf: ja, jeg har kigget på den tråd tidligere. Var lidt nysgerrig for at høre, om andre kunne anbefale Janeway (immuno) samt Underwood eller Robbins (pato). Jeg er ikke bange for at læse bøger, som ikke lige er de de fleste læser, bare de er godt skrevet og godt sat op -på en pædagogisk facon.

Igen, tak for svar. Flere skal være velkomne.

Mvh. MiNi

Jeg vil anbefale Guyton & Hall til nyrefysiologi. Den var rigtig god synes jeg, og underviseren snakkede også meget positivt om den.

Selvom jeg ved underviserne siger den ikke er pensumdækkende til endo, kan du nok godt snige dig igennem med den. Jeg startede med Berne & Levy til endo(men grundet dens elendighed), og endte jeg med Guyton & Hall også der. Og så er den relativt kort i endo.

Mvh. Christian(som Sværger til Guyton & Hall).

Jeg brugte også Guyton og Hall til nyrefys. Og jeg sværger også til den bog… MEN, jeg syntes bare ikke den går nok op i den kvantitative del. Jeg fik først rigtig styr på den del, som er ret omfattende til eksamen, efter jeg havde læst karlsen.

Jeg syntes også dene r lidt for kort til endo. Så jeg læste BB. Er lidt af en fysiologi-nørd, så havde den i forvejen. :wink:

Ellers vil jeg give Krelle ret, Guyton Og Hall er bare en super fysiologibog. Men jeg syntes den klarer pensum bedst på 4 sem. :slight_smile:

Det vil jeg give dig fuldstændig ret i - jeg synes dog snildt man klarede det ved at regne opgaver og følge med i holdtimerne.

  • Mikkel

Det vil jeg give dig fuldstændig ret i - jeg synes dog snildt man klarede det ved at regne opgaver og følge med i holdtimerne.

  • Mikkel[/quote]Jeg er nok ikke så super til de kvantitative dele af fysiologien. Men kan ekstremt godt lide fys. og regneopgaver, de er bare ikke min stærke side. Jeg syntes bare jeg havde svært ved at være med og forstå det der skete, før jeg læste karlsens. Så kunne jeg forstå og lærer den kvantitative bestemmelse. Og desuden syntes jeg også det er en super bog. Den er læst på en weekend, og gennemgår alle dele på en niveau der passer rigtig godt til KUs ordning!

/Simon