Bøger til 6. semester SDU?

Hej derude i sommervarmen.

Er der nogle der ved hvilke bøger der anvendes på 6. semester på SDU?

Anbefalinger? Gode råd?

Alt modtages :shock:

Der er mange der bruger medicinsk kompendium (måske ikke så meget på 6. semester, men så ihvertfald på de efterfølgende). Jeg har læst efter Kumar & Clark “Clinical Medicine” - jeg synes den er fint dækkende indtil videre.
Så er der Underwoods “… Pathology”. Den er meget god til blok 2, men måske lidt voldsom at købe (Jeg har kun brugt den til blok 2 indtil videre).
Fadl’s kompendie samling i Bakteriologi, virologi og parasitologi er rigtigt god til blok 1 synes jeg.
Desuden er der Subjektivt & Objektivt, som er god til blok 3 og klinikopholdet. Til klinikopholdet synes jeg også Skadestuekirurgi var god (men jeg var også på ort. kir. Jeg ved ikke hvor anvendelig den er på Gas. kir.).
Det var vist nogenlunde det jeg kan fortælle om 6. semester.

God fornøjelse.

Jeg har kigget lidt på bøgerne Almen patologi og Klinisk patologi…er der nogen af jer der har erfaringer med disse to bøger? Er det rigtigt forstået, at man sagtens kan læse til 6. semester (ny ordning SDU) efter dem begge, men at Klinisk patologi er mere detaljeret og måske rækker en del længere på studiet end almen patologi???
Håber I har nogle guldkorn…

Almen Patologi er ganske udmærket til cancer og cellevækst, men lad være med at købe Klinisk Patologi (jeg har endnu ikke haft brug for den). Til infektion og inflammation vil jeg anbefale FADL´s kompendium i bakteriologi, virologi og parasitologi og FADL´s kompendium i Immunologi. Jeg købte også Mims mikrobiologi, men synes ikke så meget om den. Hvis man vil fordybe sig lidt mere i immunologien, så er Nairn´s “Immunology For Medical Students” et godt valg.
At læse efter Medicinsk Kompendium til blokkene på 6. semester er at skyde lidt over mål efter min mening.

Helt enig, men kompendiet er okay til blokkene på 7. semester. Men mindre kan også gøre det.

Ok, dvs I anbefaler altså at holde sig til Almen patologi, og droppe Klinisk patologi i første omgang? Den er også noget billigere :slight_smile:
Mange tak for de gode råd.

Jeg ville droppe dem begge og læse det almene afsnit i en ordentlig patologibog - som min elskede Basic pathology af Robbins.

Det er billigere og sikkert også hurtigere læst.

Jeg er enig med Frold. Drop de danske og køb en engelsk i stedet for. Jeg kender dog ikke Robbins, men har været glad for Underwood’s “General and Systemic Pathology” tror jeg den hedder.

Uhh det er en dejlig bog - det undre den ikke er mere udbredt i DK:

Basic Pathology - Kumar, Cotran, Robbins
http://www.studmed.dk/viewtopic.php?t=101

Jeg har ikke brugt min patologi-bog så meget som jeg kunne ønske, men synes virkelig den var god til især blok 2. Jeg bruger den generelt en smule til hver blok og den er fint dækkende.

Her er lige et link http://www.studmed.dk/viewtopic.php?t=212

I forhold til det jeg har læst i den (kvalitet fremfor kvantitet), synes jeg den har været alle pengene værd.