Bøger til studiestart!

Hej,

Jeg er lige blevet optaget på medicinstudiet i Århus, og er i den anledning interesseret i at høre, hvor mange penge man skal bruge på bøger ved studiestart?
Min økonomi ser ikke for god ud, så jeg vil lige se hvor meget jeg skal ud og låne! :smiley:

Simon

Spec. bøger der bruges på de tidlige semester kan sagten købes brugt, men når man er nystarter rives man nemt med i bølgen af købs hysteri, så stikker du en finger i jorden og ser opslag på dit universitet eller på auktionen her på siden - så er der penge at spare.

Men du skal nok uanset hvad regne med ca 1500-2000kr.

Jeg tror du skal bruge i nærheden af

Netter: 500 kr.
Geneser: 700-800 kr.
Bevægeapparatet: 700-800 kr.
De indre organer: 700 kr.
Embryologi, dansk: 500-600? (du kan nok spare en del ved at købe den engelske)

Jeg kan ikke helt husker hvornår man går i gang med de indre organer og embryologien, muligvis først i slutningen af 1. eller starten af 2. sem.

Lad være med at købe Essential Cell Biology uanset hvor meget dine undervisere synes om den - der er ikke tid til at læse den. Den bedste ide er nok at vente til hytteturen, hvor tutorerne plejer at snakke bøger.

Tak for de hurtige svar!

Skal blive spændende at komme igang!

Hvis du går i medicinerladen, skal du nok regne med at slippe ca 900 for Netter, da den ej fås i paperbackudgaven længere.

Geneser koster også omkring 900 fra ny.

Du skal også bruge 100,- til programmer i cellebiologi og 400,- til knoglekasse.

Indre organer og embryologibogen, kan du vente nogle måneder med - de tages, som sagt ovenfor, i brug på slutningen af 1. semester.

Desuden kommer på 2. semester 300,- til en genetikbog, samt 500 - 600 til lærebog i neuroanatomi (brodal eller bjarkam).

Mange køber desuden histologiatlas og anatomisk billedordbog, men vent og se om du får behov herfor - ellers er de dyre at have til at samle støv!

Held og lykke!

Husk at købe Netters ved Novartis på Lyngbyvejen (lige ved garnerivej), så giver du 650,- istedet! :smiley:

Jeg havde helt glemt den var så dyr, og så er det ikke engang den dyreste bog du kommer ud for på studiet.

Dem får du i det mindste tilbage når du afleverer kassen.

Men hvis du ikke lige bor i nærheden, så prøv at skrive til dem på [email protected]

Kommer i tanker om at der også går lidt til nogle dissektionsvejledninger men det er vist i småtingsafdelingen.

Og husk mange mønter til kaffeautomaten! :wink:

En thermos koster 99kr og instant coffee 30kr for 200gr - der er til et semester ca. (for mig i hvert fald)

Ja, man kan bruge mange penge på bøger - men der er også mange at spare! Personligt har jeg nok lidt fine fornemmelser mht. bøger (de skal være nye, nyeste udgave og jeg vil i hvert fald ikke af med dem, efter bestået eksamen!). Så derfor er her et godt råd til alle Jer fra lille mig: Køb dem i det store udland!
Ja, og så sidder du nok og tænker: “Den er god med dig - det skal da være de danske udgaver!” Her kommer RÅDET over alle råd (omend ikke helt nyt), hvis du vil have en splinterny bog, der ligger under bogladepris: http://www.skanbog.de
Det drejer sig her om Skandinavisk Boghandel, som befinder sig lige syd for grænsen. Du kan få leveret til DK, hvis du køber for under 700 kr, ellers kan det hentes. Fiffet er, at der kun ligger 7% moms på faglitteratur i Tyskland og så får du også 10% studierabat på de danske titler. Hvis der er en bog, du ikke kan finde på siden (søg altid på ISBN), så skriv en mail til medarbejderne. De taler dansk og svarer ret hurtigt. Man gør klogt i først at finde engelsk litteratur på http://www.amazon.de eller http://www.libri.de. Fortæl så Skanbog, hvor du har fundet den billigste pris og spørg, om de kan skaffe den til den samme pris. (Lige nu er 1€=7,46 kr, men kursen i grænsehandlen kan godt afvige en del!)
Ulempen er selvfølgelig den, at bøgerne skal hentes (man kommer jo hurtigt over 700 kr!). Men så vidt jeg ved, så kender de fleste nogen, der handler hos Fleggaard, Otto Duborg etc. En anden idé er, at du laver en stor samlet bestilling (sammen med holdet) og at én tager afsted for at hente bøgerne.
Måske kan du også finde en hjælpsom sydselsviger på dit semester (ja, jeg er én af dem, og måske bliver jeg mindre populær efter dette indlæg :shock: , but never mind!). Vedkommende vil måske være “den, der kører” eller kunne stille sin tyske bopæl til rådighed for levering af bøger eller andet grej (jeg har f.eks fået Littmann-stetoskopet for 480 kr mod 625 kr i DK).

Held og lykke med studiet
Alice

Er der ikke noget med, at det anbefales, at man først køber bøgerne, efter man har haft den første time i de respektive fag? Eller skal jeg shoppe amok i bøger allerede nu?

Som nævnt i alle de andre tråde er det bedst at vente, der kan være kommet ændringer i de anbefalede bøger lige til det sidste