Bøger

Hej. Jeg vil gerne vide, om man har mange bøger på medicin-uddannelsen på SDU, og om mængden af bøger varierer i gennem de 6 år af uddannelsen. Hvad for en slags taske vil I anbefale, altså en rygsæk eller en skuldertaske (hvad har størstedelen?). Generelt kunne jeg også godt tænke mig, hvad for nogle genstande man har i tasken?

Nu kan jeg ikke svare for SDU - men du får da lige mit besyv med, af erfaring fra AU.

Jeg kan næsten forestille mig, at det vil være den samme information, som du får fra en SDU-studerende :slight_smile:

Der er himmelvid forskel på de forskellige semestre, hvor mange bøger man benytter;

Under det anatomiske pensum eksempelvis, vil du, i starten i hvertfald, medbringe en “lægelatinsk ordbog”, et anatomisk atlas, dine pensumbøger samt en pc/tablet til noter/slides fra undervisningen som støtte.

Andre fag vil måske kun kræve en enkelt bog, en blok og oftest en bærbar.

Med hensyn til tasken vil jeg hurtigt råde dig til at anskaffe dig en ordentlig, og ikke mindst en rummelig rygsæk!
Du kommer til at bære rundt på mange kilo og en skuldertaske er på ingen måder sund, da den belaster din krop skævt, og den skal jo helst ikke slides ned endnu :wink:

Hvilke genstande man har i tasken på en normal dag…
Puha… instantkaffe og massere af det ;-)!
Ellers må det være helt standard ting såsom:
Skriveredskaber
Lommeregner
Bærbar / Tablet
Notesblokke

Jeg håber at det var svar nok, og hvis ikke, så spørger du selvfølgelig bare :slight_smile:

Personligt købte jeg også en helt ny fin rygsæk til at slæbe de tonstunge bøger - den ligger fint og samler støv lige nu!

Når først man er kommet lidt igang, så er det min erfaring, at man relativt sjældent har sine fagbøger med sig, medmindre man fx har bestemt sig for at give læsesalen et besøg senere samme dag. Normalt har jeg (og flere af mine medstuderende) blot notatredskaberne med samt tablet/computer.

Hvis du nu alligevel ønsker komfort, så er en rygsæk immervæk det bedste :slight_smile:

Og til det med bøgerne - ja der er mange, men de kan heldigvis sælges igen løbende :lol:

Man kan have et skab ude i Winsløwparken på SDU (Der er du mere eller mindre fast efter 1½ år af bacheloren), hvor du kan have en god stak af dine bøger stående.

Men det er meget individuelt. Hvis man bruger læsesalen meget, så kan du godt ende med at slæbe en del bøger frem og tilbage, hvis du ikke har et skab.

Hvis du til gengæld hellere vil læse hjemme, er det nok mere det Mike nævner :slight_smile:

Jeg læser aldrig hjemme, det gør jeg på læsesalen. Så mine bøger står enten i et skab hele semestret, eller bliver slæbt frem og tilbage (Dog de fleste bøger i skabet, for de er hulens tunge).

Rygsæk kan også anbefales. Gerne en med meget plads. Nogle bøger er ret store, og bare det at have en bærbar, mad og 1-2 bøger med kan fylde de fleste tasker godt op.

Tak for jeres svar - de hjalp meget. Jeg har lige nogle andre spørgsmål, som jeg kom i tanke om, der blev berørt under jeres svar. Hvad er grunden til, at læsesalen benyttes - læser man sammen med folk, får man hjælp, eller hjælper den én med at komme i gennem pensum? Desuden kunne jeg godt tænke mig at vide, hvordan én almindelig dag på universitetet ser ud; har man pauser mellem forelæsningerne, eller spiser man fx bare under forelæsningerne? Til sidst kunne jeg godt tænke mig at vide, om det vil være mest fornuftigt at tage noter i hånden eller på computeren, og tager man mange noter, mens man læser på pensum selv, for det har man vel ikke tid til? Og skal man have købt bøger på forhånd, eller kan man gøre det, efter man er startet?

Læsesalen benyttes til at sidde og læse pensum, og bliver nok hovedsageligt brugt under eksamensperioden. Jeg bruger den personligt for at undgå overspringshandlinger, fordi jeg bedre kan koncentrere mig på læsesal, og for at kunne holde helt fri når man kommer hjem. Jeg synes personligt det er rart at adskille hvor man læser, og hvor man holder fri :). Andre kan bedre lide at sidde derhjemme og læse, så det er en smagssag :).
Dagene på uni varierer meget. Generelt er det sådan at man har 45 minutters undervisning, og så 15 minutters pause. Hermed har man oftere pause, men ikke en decideret spisepause som på gym, hvor man har op til en halv time. Hvis man ikke har fri omkring frokost, plejer folk bare at spise i de 15 minutters pause, eller lidt ind i undervisningen.
Det er forskelligt hvordan folk kan lide at tage noter; om det skal være i hånden, på computer, eller om man overhovedet tager noter. Det bliver nok en del af læringsprocessen når du starter :). Bøgerne behøver du ikke købe på forhånd. Da jeg startede blev vi fulgt ned til boghandelen med en faglig vejleder, hvor vi købte bøgerne sammen.

Tak for dit svar. Hvad er at foretrække - at læse sammen med andre eller at læse selv (både med henblik på den almindelige hverdag og eksamensperioden)?

Det er MEGET individuelt :slight_smile:

Personligt læser jeg selv hele modulet, for derefter at læse til eksamen i en gruppe. Der er intet facit, dog vil jeg personligt mene, at det er en fordel at kunne sparre med hinanden :slight_smile:

Er der en bestemt rygsæk, I vil anbefale?

Jeg købte selv en Haglöfs Tight Pro Medium - Den er nok en tand for lille!
Så jeg vil anbefale en størrelse Large - Så er du godt dækket ind vil jeg mene :-).

Mht. pladsproblemer og slæbearbejde, så kan du eventuelt overveje at anskaffe en Tablet:
De fleste bøger fra Elsevier forlaget kan, efter køb, registreres online og dermed downloades til Android eller iOS - så kan du have originalerne i et skab på Uni og al hjemmelæsning kan evt. klares via Ipad :slight_smile:

Hvilke tasker bruger folk på medicinstudiet generelt - altså med hensyn til type og mærker?